"Relap" af tonehoveder i Jylland

Spaghetti sektionen

"Relap" af tonehoveder i Jylland

Indlægaf burdette » ons 23. maj 2012 09:50

Hej!
Er der nogen der ved om der findes et sted eller flere i Jylland, hvor de kan udføre en "relap" (ved ikke lige hvad det danske ord er - lappe?) på et tonehoved? Nærmere bestemt handler det om min Tascam 388, hvor spor 7 ikke virker og hvor tonehovedet ser sådan her ud (ikke et billede af tonehovedet på min maskine, bare ét magen til):

Billede


Tak til alle der kan hjælpe!

/Kristoffer
burdette
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 nov 2010
Geografisk sted: Århus

Re: "Relap" af tonehoveder i Jylland

Indlægaf Sorenki » ons 23. maj 2012 12:14

Hvis spor 7 ikke virker fordi det har åbnet sig kan det ikke relappes - relapping er en fin slipning af tonehovedet så den opnår sin oprindelige kontaktflade, men der skal være noget at slibe af - og hvis der er en åbning i et spor er det for sent.

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2051
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: "Relap" af tonehoveder i Jylland

Indlægaf burdette » ons 23. maj 2012 13:25

Okay, tak for svar. Det var måske nok lidt det jeg frygtede. Du lyder som om du har forstand på det. Hvis jeg tager et par billede af mit eget tonehoved, kan du så fortælle mig om det har 'åbnet' sig? Jeg synes det svært at se, selvom jeg har nærstuderet billederne på denne hjemmeside: http://www.analogrules.com/badheads.html

/Kristoffer
burdette
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 nov 2010
Geografisk sted: Århus

Re: "Relap" af tonehoveder i Jylland

Indlægaf mcs_5 » ons 23. maj 2012 18:18

Hvis du har et spor der slet ikke virker, lyder det som et elektrisk problem. Hvis du er heldig er det en løs forbindelse. Hvis du er mindre heldig, kan det være selve hovedet der fejler noget.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: "Relap" af tonehoveder i Jylland

Indlægaf burdette » tors 24. maj 2012 08:21

Tak for den vudering, Mikkel.
Jeg får lige taget et par billeder af tonehovedet idag, så kan det være der er nogle eksperter der kan se om det måske er hovedet der er noget galt med. Jeg synes nemlig jeg kan se en forskel på hovedet ca. hvor spor 7 sidder, men det ligner bare ikke en åbning. Jeg vender tilbage - og endnu engang tak til alle jer på dette fantastiske forum.
burdette
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 nov 2010
Geografisk sted: Århus

Re: "Relap" af tonehoveder i Jylland

Indlægaf burdette » lør 26. maj 2012 10:44

Her er et par billeder af det pågældende tonehoved. Mit kamera er ikke så godt, så jeg beklager kvaliteten af billederne. Er der nogen der kan sige noget om det? Det ser vel egentlig ikke ud som om nogle spor har åbnet sig, eller? Er hovedet slidt? Og hvis ja, ca. hvor meget?

Billede

Billede

Sig endelig til hvis billederne er for dårlige til at man kan sige noget om tonehovedet - så vil jeg sørge for at få taget nogle nye. Tusind tak til alle der kan hjælpe!
burdette
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 nov 2010
Geografisk sted: Århus

Re: "Relap" af tonehoveder i Jylland

Indlægaf Sorenki » søn 27. maj 2012 10:27

jeg kan ikke se åbne spor, men det kan skyldes billedstørrelsen.
jeg kan derimod se et stort spejl - slid på hovedet.
det er vel mellem 3-4 mm.
desværre burde det ikke spille ind på den ikke-fungerende kanal.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2051
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: "Relap" af tonehoveder i Jylland

Indlægaf burdette » søn 27. maj 2012 14:42

Tak for dit svar, Søren.

Det slid du kan se på hovedet, er det meget markant? Hvis du har ret i at der ikke er åbnede spor, så giver det måske mening at få det 'relapped' eller slebet alligevel?

santashooter skrev:desværre burde det ikke spille ind på den ikke-fungerende kanal.

Hvad mener du præcis med det? Altså at slitagen ikke burde påvirke et spor til ikke at virke, eller? Man kan måske sammenfatte og sige, at det, højst sandsynligt, drejer sig om et slidt tonehovede kombineret med elektronisk fejl på spor 7? Er det dét, du mener?

Jeg låner et bedre kamera én af dagene og sørger for at få taget nogle billeder, hvor det rent faktisk er muligt at se detaljerne på tonehovedet.

Tak for hjælpen!

/Kristoffer
burdette
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 nov 2010
Geografisk sted: Århus

Re: "Relap" af tonehoveder i Jylland

Indlægaf Sorenki » søn 27. maj 2012 18:00

hovedslid afføder ringere lydkvalitet - mindre dynamik og mere støj.
der burde altså være lyd igennem dit hovede, men hovedet er slidt.
jeg ved ikke hvor meget en relap ville gøre - da jeg ikke kender Tascams hoveder, men jo større et spejl, jo sværere er et relap, da man jo fjerner mere materiale så og skal fjerne mere for at få et pænt hovede.
jeg tror der er tale om en elektrisk fejl ved spor 7, og hvis den ikke har fået en elektrisk gennemgang, ville jeg starte der, da en ringe lydkvalitet ligeså godt kan ske ved dårlige komponenter i signalvejen som det kan skyldes hovedet.

jeg havde på et tidspunkt en Revox PR 99, som jeg justerede fuldstændig efter manualen, da den var færdig spillede den næsten lige op imod min Studer A807 maskine - det skal siges her, at spejlet på min revox var 3-4mm og altså noget over det anbefalede. og min studer var spritny og med de rasende dyre butterfly hoveder.
jeg kunne nok fornemme en smule diskanttab og en mere upræcis bas, men det var ikke slemt.

den primære ide i et tonehovede-relap at få fuld frekvensgang af et hovede inden det er slidt helt ned.
altså så har man nok den samme levetid på sit hovede og man skal skifte det på samme tid, men et halvslidt hovede kan performe som et nyt, for en kort tid.

jeg ville, var det min maskine, få hele maskinen tjekket og justeret igennem elektrisk, hvorefter jeg ville overveje om det var en relap eller et helt nyt tonehovede maskinen skulle have - valgte jeg det sidste, ville jeg se om jeg kunne finde en der kunne relappe (eller øve mig på mit gamle hovede selv) (foruden at jeg så skulle lærer at kalibrerer tonehoveder så man let kunne skifte mellem dem)
så ville jeg løbene relappe hovedet når det fik et spejl på omkring de 1-2mm - så ville jeg have en maskine der hele tiden performer som den skal og hele tiden er klar til brug, men som på et tidspunkt igen ville skulle have skiftet hovederne.


mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2051
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: "Relap" af tonehoveder i Jylland

Indlægaf burdette » søn 27. maj 2012 19:01

Tusind tak for dit detaljerede svar, Søren.

Jeg synes maskinen lyder fint, men du har sikkert ret i at et hoved i bedre stand ville oppe lydkvaliteten. Jeg vil ihvertfald starte med at få dyret tjekket igennem elektrisk, som du også foreslår, for at få spor 7 op at køre. Jeg har allerede været i kontakt med Lars fra Sound2Vision i Viborg, som jeg også har fået anbefalet herinde (Tak vintagehifi.dk!). Han mener sagtens de kan fikse den, hvis det er noget elektronisk.

Man kan ikke købe dette tonehoved fra nyt, desværre, men lige nu har jeg faktisk fundet et (lidt) brugt og nyrestaureret eksemplar i USA. Det koster bare over halvdelen af hvad jeg betalte for hele maskinen (hvilket godt nok heller ikke var alverden, men alligevel). Jeg skal jo så også have den kalibreret, hvilket heller ikke er noget jeg selv kan finde ud af, desværre. Jeg overvejer det lidt, men har nok ikke råd i denne omgang.

Hvis spor 7 kan ordnes hos Lars i Viborg i denne omgang, tror jeg at jeg vil slide det helt ihjel (indtil det enten åbner sig eller at lydkvaliteten bliver for ringe) også derfra finde et nyt (brugt) hoved og få installeret. Vi har også en TEAC 80-8, som kan tilsluttes Tascam 388 mixeren, hvor man så går udenom selve bånddelen. Det er også en mulighed, hvis hovedet åbner sig.
Det er iøvrigt sådan én sej fætter her:
Billede

Kan man overhovedet gætte på ca. hvor mange timer der tilbage i mit tonehoved? Jeg kan sagtens levere et bedre billede af det, hvis det ville gøre det nemmere.

Igen, tusind tak for kyndig vejledning til Søren og I andre! Jeg vil låne en bil og køre til Viborg asap.

/Kristoffer
burdette
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 nov 2010
Geografisk sted: Århus


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster