Som jeg beskrev kort i en anden tråd har jeg lige været i gang med at for-sanere en vandskadet Nagra 4.2. Hvis der liiige skulle være nogen, som ikke kender den så godt (og fordi jeg er uforbedrelig Nagra-nørd), er der lige et par ord til om den her...
Jeg fik oprindeligt den skadede 4.2 foræret af en kollega; jeg havde kigget på den for lige at få et indtryk, og umiddelbart så den pæn ud. Men efterhånden som jeg fik set nærmere efter, viste det sig at den havde stået i vand, og det havde skadet den mere end hvad man lige kunne se. Jeg kunne godt se lidt rust på nogle transistorer, men da jeg så rørte en af dem, faldt den simpelthen af printet. Jeg troede at jeg havde været for voldsom, men den næste gjorde det samme, og snart kunne jeg se et mønster: Alle transistorer, der havde været i vand, skulle skiftes, og printene rengøres grundigt. Sjovt nok var der brugt både tyske og amerikanske transistorer; det var alle de amerikanske, der faldt af...
Det viste sig hurtigt, at det især var 5 boards, der var skadede: ALC (AGC) boardet, afspilleforstærkeren, optageforstærkeren og motor/powerboardet og krystalgeneratoren til pilot-signalet. Så det var bare at omme i gang...
Undervejs kunne man så sidde og nyde synet af schweizisk præcision, når det er allerbedst.
Der er tæt pakket, men alle moduler kan tages ud når en enkelt skrue i bunden pr. modul tages ud. Der er konsekvent brugt gode komponenter, og der er kælet for alle detaljer, også de mekaniske. F.eks. styres bremsen vha. båndets stramning, som detekteres af den venstre spolearm. Bremsen aktiveres af en vippearm, som presser ind på bunden af bremsesystemet. På billedet kan man se en lille rød klat; den lille røde klat er et stykke syntetisk rubin, der sidkrer at der ikke er hverken friktion eller nævneværdigt slid på vippemekanismens anlægsflade.
På senere modeller (og på nyere 4.2 maskiner) er også selve båndstyrene lavet med syntetiske rubiner og/eller keramik.
En ting, der til gengæld mangler i alle Nagras maskiner (fra Nagra III og fremad) er svinghjulet til stabilisering af kapstanhastigheden. Et svinghjul er en praktisk (og nem) løsning, når det gælder en stationær båndoptager, men til mobilt brug er det noget skidt, for det giver en relativt stor følsomhed for bevægelse, især i rotationsplanet. Så allerede fra Nagra III (i 1958!) blev der brugt en kraftig DC-motor, der blev styret af et servokredsløb, som vha. en tachoskive/hovede målte hastigheden og regulerede momentant.
Og det virker! Man kan ryste, svinge eller sågar tabe maskinen på gulvet uden at det høres på optagelsen (undtagen bumpet, når den falder). Det var det, sammen med størrelsen, der gjorde at Nagra-maskinerne revolutionerede måden at optage film på. Med et af de håndholdte kameraer, som netop var blevet udviklet, kunne man nu frigøre sig fra den store "mobile" optager, og i stedet bevæge sig med kameraet. Det fastslog også Nagraen som de næste 20-25 års de facto standard location recorder; de blev ikke alene brugt meget, de blev brugt af alle. Der var stort set ingen konkurrence, og ingen af dem bed sig fast...
Men tilbage til den våde maskine: Efter en masse lodden og rensen fik jeg gang i selve værket, men stadig ingen lyd. En let gennemmåling viste, at den regulerede DC -10 V forsyning manglede, hvorefter jeg bemærkede en transistor, der blev meget varm. En konfereren med servicemanualen viste, at jeg havde sat en BC108 (NPN) i, hvor der oprindeligt sad en BC178 (PNP)... Så frem med loddekolben, og så kørte den. Dog uden lyd i højttaleren, hvilket havde en naturlig forklaring: Højttalerenheden (en lille Goodman) var både rusten og brændt af. Så ned i donormaskinen og hente en anden, og så var der også lyd.
Til gengæld blev donormaskinen endnu mere afpillet...
Så nu er der dybest set kun en enkelt, men kompliceret problem tilbage: Kapstanlejet knurrer periodisk, så der er nok ikke andet at gøre end at begynde at se på, hvordan man skifter motoren. Og her kan man så se, at ikke alt hvad Kudelski fandt på, var smart. Nogle gange er der ikke lige helt tænkt på servicevenligheden, så det bliver et vældigt skruearbejde, som jeg lige skal tage mig sammen til. Og med 17 andre Nagraer på hylden bliver der nok snarere pillet i noget andet, så jeg lige kan samle mod til det. Af princip vil jeg også have krystalgeneratoren (der genererer en 50 Hz reference til pilotsignalet) i orden, men det er i praksis fuldstændigt underordnet, for den skal ikke bruges til noget...
Jeg kunne ikke dy mig for lige at stille de tre generationer af analoge Nagraer op imod hinanden:
Nagra III, Nagra 4.2 og Nagra IV-S TC. Der er flere andre, men de tre er nok dem, der blev mest brugt til Film og TV. I Danmark var Nagra IS meget brugt, men den vandt desværre aldrig rigtigt indpas ellers. Synd, for det er en fremragende, avanceret og ret sexet lille båndoptager...
Som en sidebemærkning har jeg lige vedlagt et billede af en åbnet Nagra III; den er ret imponerende, når man tager i betragtning at den er fra ca. 1960. Og den virker selvfølgeligt fint...