Revox er "en slags" genfødt......ny model

Spaghetti sektionen

Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf Fredmarantz » man 16. maj 2016 22:36

Velvidende, at dette forum måske ikke er det rette - den kunne måske også have været placeret i "Cafe og hygge" - det det jo på en måde IKKE er vintage - og så alligevel.....men nu kommer den altså her:

Det forlyder, at en ny båndmaskine har set (eller snart vil se) dagens lys under navnet Revox .

http://www.theabsolutesound.com/article ... tape-deck/

http://www.analogarts.net/project-r2r/

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf hificlassic » tirs 17. maj 2016 07:04

Bortset fra foden, så er den dælme lækker, og bortset fra det ville jeg ikke vide hvad jeg skulle bruge den til.
At optage LP'er ville jo nærmest være eneste gode grund til at eje den, medmindre man har mulighed for at optage live musik
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2893
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf Fredmarantz » tirs 17. maj 2016 08:33

I princippet - alle former for lyd - i forvejen optaget musik, Live-musik, Tale, arbejds-støj, fuglestemmer, tog- lyde ... any sound goes :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf hificlassic » tirs 17. maj 2016 08:51

ja slæb du bare den og en mikrofon ud i naturen og ud til togskinnerne. Ligner en sag på over 30kg. Good luck :Thumpsup:
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2893
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf acj1980 » tirs 17. maj 2016 14:57

Jeg synes bestemt det hører til at noget kan blive genfødt, lad os for guds skyld da sprede emner lidt så vi ikke strander ved kun ét område endsige medie :p
acj1980
 

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf Fredmarantz » tirs 17. maj 2016 20:14

Jo - Alex, der skrives meget om pladespillere og alle deres genvordigheder (som jeg går ud fra, at du hentyder til) - men det bliver jo (går jeg da stærkt ud fra?), lagt under "pladespillere/Grammofoner" - som er det rette forum for dette. Dette kan du så hoppe let og elegant over :p .

Vi, som også godt kan lide båndoptagere og alt, hvad der hører til dette, kan jo så lægge det i "Spole/kassettebåndoptager" - afdelingen.

Jeg er vild med begge dele (både pladespillere OG båndoptagere), men har altid haft en særlig sød tand for spolemaskiner, som jeg har en hel del af. . Cassettebåndoptagere har så aldrig sagt mig specielt meget - men sådan er vi så forskellige.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf ejensen1981 » tirs 17. maj 2016 21:23

Jeg må sige at jeg ærlig talt ikke tror meget på sådan et projekt. Men det kan jo være de får go for at sælge nye maskiner igen. Designmæssigt syntes jeg dog ikke den er noget særligt. Men lad os se hvad den kan bibringe den analoge verden.

Indtil videre går der jo også rygter om at Maxell vil starte deres bånd fabrik op igen og vil med på markedet med spolebånd igen. Jeg ved de laver nye "UR" kassettebånd. Men om det ER Maxell egne bånd, aner jeg ikke. Jeg ved bare de er dårlige.

MVH

Emil
ejensen1981
 

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf Fredmarantz » tirs 17. maj 2016 22:43

ejensen1981 skrev: Designmæssigt syntes jeg dog ikke den er noget særligt. Men lad os se hvad den kan bibringe den analoge verden.


Jeg synes, at det ligner et "Revox"- forsøg på Lyrec´s "Frida" og "Fred"-maskiner.

Alt i alt synes jeg nu meget godt om designet og jeg kan egentlig også godt lide den fikse stand.

Hvis Maxell genoptager båndproduktionen til spole igen, så må man da håbe, at de når den samme (eller bedre) standard for kvaliteten. Var det ikke noget med, at deres binder indeholder hval-lim? (forbistret også, at det så skal gå ud over hvalerne) - men Maxell-bånd - i hvert tilfælde deres XLI 35-180B er stadig aldeles glimrende (uden SSS)- efter selv mange år.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf ejensen1981 » tirs 17. maj 2016 23:34

TDK gik også fri for det. Samt BASF.

Det var nok bare en uheldig formel, der gjorde at så snart båndet sugede fugt, så blev binderen nærmest flydende igen. De bånd jeg har varme behandlet køre stadig fint idag. Selv nogle år efter. Dog har jeg nogle Revox bånd på sorte spoler, som er så klisteret er de er lige til kassere. Det er vist Ampex i forklædning. Opbevaringen har nok også noget at sige.

Men det ville være rart at se tekniske specs på den maskine. Jeg er sikker på de kan lave et mere flat design i dag grundet at du kan bygge krafige flade DC motore, som de kan styre præcist. SONY gjorde det jo allerede i starten af 1980erne med deres videobåndoptagere.

Men sådan en skal stå fremme, man skal kunne se spolerne dreje.
ejensen1981
 

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf acj1980 » ons 18. maj 2016 00:34

Jow Freddy.

Det var nok lidt derhenad jeg fik skrevet det mellem linjerne, men jahh sådan er vi forskellige, i øvrigt er jeg nu ganske enig med dig, kassetten har heller aldrig sagt mig noget vildt, men den er nu handy og man kan få nogle super gode maskiner og bånd,og det hjælper jo en del på smilet.

Jeg er selv tilhænger af hvis der atter kom analog lyd på markedet i form af spolebåndoptagere, det er desværre et overset medie der hvertfald ikke fortjener at blive glemt, men hvis efterspørgslen er så stigende som det siges omkring Maxell og nu flere potentielle ideér om at bygge reel"reel maskiner, (nu er det den anden maskine der har været rygter om på nettet, alene i år) så er det ski en positiv udvikling vi har med at gøre, jeg stemmer hvertfald for med begge dele :thumbsup:
acj1980
 

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf nhj4 » lør 21. maj 2016 00:50

Jeg er nu ikke helt vil med den måde den ser ud på, jeg så heller den var op rest så man bedre kunne se spolerne og uden foden, man skal da have god plads til den som den ser ud nu.
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf Andrea » lør 4. jun 2016 18:44

den ser da fin ud.
kan ikke forstå engelsk men der står revox på den.
er det dem der er gået igang igen eller har de bare fået lov og bruge navnet. det sker jo meget tit i dag
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf Andrea » tors 9. jun 2016 20:11

? det var nok et dumt spøgsmål.

står der revox er det revox.
undskyld
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf Fredmarantz » tors 9. jun 2016 21:05

Firmaet "Revox" (som lavede alle de fine gamle maskiner) - eksisterer stadig, men laver andre ting end spolebåndoptagere (gå selv ind og kig her: http://www.revox.com)

Den nye maskine, som omtales i denne tråd, er skabt på baggrund af en gruppe særdeles dygtige enthusiaster, som har villet og kunnet skabe en "moderne Revox". Man har spurgt firmaet "Revox", om man i forbindelse med produktion og markedsføring af denne fine maskine, har måttet bruge navnet "Revox" - som for det meste er forbundet med gode spolebåndoptagere - og det har man så måttet. Revox har åbenbart ikke følt deres "brand" truet med denne maskine - da de ikke længere producerer spolemaskiner.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Revox er "en slags" genfødt......ny model

Indlægaf Andrea » fre 10. jun 2016 21:10

Fredmarantz skrev:Firmaet "Revox" (som lavede alle de fine gamle maskiner) - eksisterer stadig, men laver andre ting end spolebåndoptagere (gå selv ind og kig her: http://www.revox.com)

Den nye maskine, som omtales i denne tråd, er skabt på baggrund af en gruppe særdeles dygtige enthusiaster, som har villet og kunnet skabe en "moderne Revox". Man har spurgt firmaet "Revox", om man i forbindelse med produktion og markedsføring af denne fine maskine, har måttet bruge navnet "Revox" - som for det meste er forbundet med gode spolebåndoptagere - og det har man så måttet. Revox har åbenbart ikke følt deres "brand" truet med denne maskine - da de ikke længere producerer spolemaskiner.

Vh
Freddy



nååå sådan.
så er jeg med. mange tak for svar.

det er da spændende hvad det kan bliver til.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster