Brændt relæ i min Revox A77?

Spaghetti sektionen

Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf Anders » man 27. feb 2017 19:15

Jeg købte i torsdags en A77 af Jan herindefra, men nu er der opstået et problem med den. :(

Indtil i dag har den kørt upåklageligt, optaget og afspillet uden unoder. Jeg har vel haft den i brug i omkring 10-15 timer. Men i dag skete der så følgende. Maskinen havde spillet et bånd igennem, og stod stoppet men med strøm på, fordi jeg ville sætte et bånd mere på. Pludselig begyndte spolerne at dreje i modsat retning, som under afspilning men vist med meget høj fart. Jeg fløj op ad stolen og forsøgte at trykke stop, hvilket ikke virkede. Jeg slukkede på hastighedsvælgeren, og trak så strømmen. Det varede 10-15 sekunder i alt, tror jeg.
Bagefter lugtede maskinen brændt. :'(

Jeg har åbnet den, og kan ikke umiddelbart se nogen tegn på bål og brand. Der lugtede primært brændt omkring relæprintet til styringsmekanismen (?). Jeg lagde tidligere mærke til, at maskinen blev varm ved afspilning, men tænkte ikke videre over det.

Hvad kan der være sket? Har jeg været en kraftidiot at lade maskinen stå tændt uden at spille, eller simpelthen uheldig? Jeg tør ikke bare sætte strøm til igen, hvordan kan jeg bedst fejlsøge?

SUK! Jeg burde nok have taget Mondials råd ( i denne tråd) og punget ud til en mere velsmurt maskine. Denne virkede dog både funktionelt og kosmetisk i orden.

Der ligger lidt flere billeder her: http://imgur.com/a/oa7U4

Sig til, hvis de ikke er brugbare, så tager jeg andre.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf mcs_5 » man 27. feb 2017 20:05

Er der nogen af de brunlige (med indbygget sølvpapir) Rifa kondensatorer der er bulede/revnede? De stinker når de dør, og det gør de tit når de bliver gamle...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf Anders » man 27. feb 2017 20:41

Du har muligvis fat i noget, Mikkel!
Der er én af kondensatorerne, der ved nærmere eftersyn ser ud til at have revner i huset. Den er ikke så ødelagt, som nogle af de billeder, jeg har set på nettet, men det er måske tegn nok?

IMG_20170227_192711[1].jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf svend » man 27. feb 2017 21:33

De kondensatorer SKAL du skifte, ikke vente men SKIFTE, de er skidt og kanel i samme hus, for de har det men at kortslutte pludselig og uden varsel, er du lidt ferm men en loddekolbe kan du selv skifte dem til nye uden problemer, men jeg kan dog være bange for at maskinen har fået en ny fejl da den ene kondensator skred i svinget, men først skift de kondensatorere... også hvis der sidder tilsvarende på andre print, andre steder i maskinen :cool1:
svend
 

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf møffe » man 27. feb 2017 21:40

svend skrev:De kondensatorer SKAL du skifte, ikke vente men SKIFTE, de er skidt og kanel i samme hus, for de har det men at kortslutte pludselig og uden varsel, er du lidt ferm men en loddekolbe kan du selv skifte dem til nye uden problemer, men jeg kan dog være bange for at maskinen har fået en ny fejl da den ene kondensator skred i svinget, men først skift de kondensatorere... også hvis der sidder tilsvarende på andre print, andre steder i maskinen :cool1:


Sidder i skrivende stund, og kikker diagram m.v. Kan ikke få det til andet end en af disse 0,47uF 150V er kortsluttet. Det samme sjov har jeg med den jeg er ved at gøre i stand. Her er de bare tykke og flækket, så der er ingen tvivl. har ingen gang afprøvet noget med disse i. Hvis bare en af dem kortslutter helt vil der være spænding på begge spolemotore....
C113 vil lægge 105 volt ud på begge motore.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf svend » man 27. feb 2017 21:45

møffe skrev:
svend skrev:De kondensatorer SKAL du skifte, ikke vente men SKIFTE, de er skidt og kanel i samme hus, for de har det men at kortslutte pludselig og uden varsel, er du lidt ferm men en loddekolbe kan du selv skifte dem til nye uden problemer, men jeg kan dog være bange for at maskinen har fået en ny fejl da den ene kondensator skred i svinget, men først skift de kondensatorere... også hvis der sidder tilsvarende på andre print, andre steder i maskinen :cool1:


Sidder i skrivende stund, og kikker diagram m.v. Kan ikke få det til andet end en af disse 0,47uF 150V er kortsluttet. Det samme sjov har jeg med den jeg er ved at gøre i stand. Her er de bare tykke og flækket, så der er ingen tvivl. har ingen gang afprøvet noget med disse i. Hvis bare en af dem kortslutter helt vil der være spænding på begge spolemotore....
C113 vil lægge 105 volt ud på begge motore.


Der er for mange af dem i sådan en maskine, ligesom der også er ALT for mange relæer, det giver tit fejl, i øvrigt skal man huske at man ikke må trykke play direkte fra spol frem/tilbage, for så får man båndsalat :lol: :lol: :lol:
svend
 

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf Jan » man 27. feb 2017 21:57

Hej Anders,

Øv for den da, det er jeg ked af at høre.

Der er ikke megen tvivl, de Rifa skal skiftes, det er en så udbredt fejl nu, at der ligefrem er repsæt på eBay:
http://www.ebay.com/itm/3-Entstorkonden ... SwxH1UHI7Z
Der er flere versioner nogle har fire, andre tre kondensatorer.

Hvis du ikke selv har mod på at skifte dem, gør jeg det gerne.

Mvh
Jan
Senest rettet af Jan tirs 28. feb 2017 17:27, rettet i alt 1 gang.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf Anders » man 27. feb 2017 22:34

Jan skrev:Hvis du ikke selv har mod på at skifte dem, gør jeg det gerne.
Mvh
Jan


Det var da et rigtig godt tilbud! Jeg kunne nu godt tænke mig at være involveret i processen selv, det er vist på tide, jeg lærer at lave andet end kontaktrensning. Men måske skal jeg tage imod tilbudet bare for at kigge forbi til endnu en god snak. :)
Jeg bebrejder dig i øvrigt intet i i forhold til fejlen, så jeg håber ikke, du går med tynget samvittighed. :)

Jeg sidder og kigger efter komponenter, og sådan en sæt er jo lige til. Det er sikkert unødigt dyrt, men når det kan købes for omkring en fadøl inkl. forsendelse, er der da ikke meget at betænke sig på.

svend skrev:De kondensatorer SKAL du skifte, ikke vente men SKIFTE


Det bliver de! Jeg sætter ikke strøm til, før de er skiftet.
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf møffe » man 27. feb 2017 22:58

Den type fejl er nu forventelige, med den alder vort grej har nu. God ide med at være med. Har man spolebåndoptager, er man næsten nød til at kunne lidt selv... :cool1:
-lidt som hvis man er til veteranbiler...
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf Jan » tirs 28. feb 2017 17:42

Anders skrev:
Det var da et rigtig godt tilbud! Jeg kunne nu godt tænke mig at være involveret i processen selv, det er vist på tide, jeg lærer at lave andet end kontaktrensning.


Du blir' skam også involveret i processen, det burde ikke tage længere tid end at vi kan skifte dem sammen. :)

Jeg bebrejder dig i øvrigt intet i i forhold til fejlen, så jeg håber ikke, du går med tynget samvittighed. :)


Det ved jeg godt, men det er aldrig rart når sådan noget sker, og så på under en uge, men det er jo svært med en næsten 50 år gammel maskine...

Jeg sidder og kigger efter komponenter, og sådan en sæt er jo lige til. Det er sikkert unødigt dyrt, men når det kan købes for omkring en fadøl inkl. forsendelse, er der da ikke meget at betænke sig på.


Ja, det er til at overkomme, men husk lige at han har flere sæt, nogle modeller har åbenbart 4 kondensatorer, andre kun 3.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf møffe » tirs 28. feb 2017 19:15

Hej. Der er 3 stk 0,47uF/Volt på relæ print og en enkelt 0,47uF/150V. på styreprint for capstan motor.

jeg har en hel del af disse RIFA kondensatore liggende, OG de har næsten alle som en, fået samme sygdom. 9 ud af 10 er enten flækket eller er blevet Ohm'sk... Bare ved at ligge i på lager.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf Anders » tirs 28. feb 2017 23:48

Jan skrev:Du blir' skam også involveret i processen, det burde ikke tage længere tid end at vi kan skifte dem sammen. :)


Det vil jeg meget gerne! :Thumpsup: Vi kan planlægge nærmere over PB eller telefon/sms.

møffe skrev:Hej. Der er 3 stk 0,47uF/Volt på relæ print og en enkelt 0,47uF/150V. på styreprint for capstan motor.

jeg har en hel del af disse RIFA kondensatore liggende, OG de har næsten alle som en, fået samme sygdom. 9 ud af 10 er enten flækket eller er blevet Ohm'sk... Bare ved at ligge i på lager.


Sikke noget. Har du alle dele tilgængelige på eget lager, eller skal du også ud at købe? Og hvor regner du i så fald med at gøre det?

Jeg kan forstå, at også FRAKO kondensatorerne har dårligt ry, så mon ikke det var en idé at skifte dem i samme ombæring?
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf møffe » ons 1. mar 2017 00:22

Hej Anders.

Det er stort set alt i forskellige værdier af den type RIFA'er der er blevet dumme, bare af at ligge...
Jeg fiskede 4 stk 0,47uF (470nF) 400volt hos en kollega i radiobrancen.
De sidste i skuffen.

Om ikke andet, så prøv RS-Components. Til private har de bare en anden, og helt speciel dyr pris. Men ved kun fire dimser, går det nok. om ikke andet så for at få lidt fut i din REVFIX igen....
Senest rettet af møffe ons 1. mar 2017 09:10, rettet i alt 1 gang.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Brændt relæ i min Revox A77?

Indlægaf mcs_5 » ons 1. mar 2017 06:05

møffe skrev:jeg har en hel del af disse RIFA kondensatore liggende, OG de har næsten alle som en, fået samme sygdom. 9 ud af 10 er enten flækket eller er blevet Ohm'sk... Bare ved at ligge i på lager.

Ja, det er ikke belastning bare alder. De er meget pålidelige i mange år (20? 30?), og så bliver de dårlige. De er stadig i produktion, og efter sigende bedre end polyester-/polypropylentyperne mens de er unge og friske...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster