Demagnetizer

Spaghetti sektionen

Demagnetizer

Indlægaf GSmed » fre 28. apr 2017 11:31

Bruger i sådan en tingest ;) ?
Hvor tit?
Gør det en forskel eller er det endnu en gadget?
Demagnetizer.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Gert
Brugeravatar
GSmed
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 15 sep 2012
Geografisk sted: Rebild Syd
Lokalitet: Rørbæk

Re: Demagnetizer

Indlægaf his067 » fre 28. apr 2017 13:28

Jeg har aldrig kunnet høre forskel før og efter.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Demagnetizer

Indlægaf Henrik B. » lør 27. maj 2017 01:35

Nope! Bruger sådan en i stedet: http://www.ebay.de/itm/Miranda-BK-501S-Entmagnetisierdrossel-Demagnetizer-/332215795216?hash=item4d599abe10:g:4foAAOSwAANY6ylO

Og nej, man skal ikke "kunne høre forskel". Grunden til at man benytter en afmagneteringsstav/kassette m.v. er, at der konstant opbygges en lille smule magnetisme på/omkring tonehoved og båndstyr. Denne magnetisme sletter stille og roligt bånd under brug.

M.v.h.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Henrik B.
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 29 maj 2015
Lokalitet: Vejle

Re: Demagnetizer

Indlægaf hifibacillen » lør 27. maj 2017 09:08

Da jeg købte en pladespiller for nylig fulgte der en del tilbehør bla. denne, men det er til mc pickup.
Den er vist også beregnet til højtalere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Demagnetizer

Indlægaf Max.H » lør 27. maj 2017 10:48

hifibacillen skrev:Da jeg købte en pladespiller for nylig fulgte der en del tilbehør bla. denne, men det er til mc pickup.
Den er vist også beregnet til højtalere.

Det er en joke ikke ?
Skal man afmagnetisere en pickup eller højttaler ?
Hvis det lykkes at afmagnetisere dem fuldstændig, bliver de da tavse som graven !
Max.H
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26 aug 2011
Lokalitet: 7400 Herning

Re: Demagnetizer

Indlægaf hifibacillen » lør 27. maj 2017 12:41

Aner ikke hvordan det fungerer men det må nogle kloge hoveder herinde kunne forklarer noget mere om.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Demagnetizer

Indlægaf svend » lør 27. maj 2017 14:18

Aner ikke mht det pladespiller værk, men til alm. tonehoveder er der nu altså en vigtig ting, at det ikke er magnetisk, er hovedet ikke de-magnetiseret vil man på båndet der bliver spillet igen og igen få en masse sus, man kan sige at det taber sin dynamik,jeg vil nu godt sige at man kan ane en forskel, tonehovedet har vel næppe sin fulde virksomme funktion hvis det er positiv eller negativ magnetiseret, det går udover toneområdet.
svend
 

Re: Demagnetizer

Indlægaf spuncut » lør 27. maj 2017 14:30

Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Demagnetizer

Indlægaf Max.H » lør 27. maj 2017 15:18

spuncut skrev:Snakeoil??
https://www.youtube.com/watch?v=1TkJ_wwkbNA
MVH Henning

Hvis man ellers kan undlade at beskadige kabler og stik under opperationen, er det helt uskadeligt.
Om det skulle have en positiv effekt er jeg lidt mere i tvivl om. :lol:
Max.H
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26 aug 2011
Lokalitet: 7400 Herning

Re: Demagnetizer

Indlægaf mcs_5 » søn 28. maj 2017 00:05

Var der ikke også nogen der lavede afmagnetiserings CD'er med specielle "magiske" signaler på engang?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Demagnetizer

Indlægaf mondial » søn 28. maj 2017 00:14

Rigtigt husket

Densen lavede for en del år siden en CD Densen DeMagic.

Og den kan faktisk fåes endnu....

https://hifi-freaks.dk/webshop//maerker ... GQodNiUIHw
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: Demagnetizer

Indlægaf hifibacillen » søn 28. maj 2017 19:32

Var der nogle der kunne give en forklaring på hvorfor man gør det på højtalere, er det noget med delefiltre.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Demagnetizer

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. maj 2017 20:16

Jeg tror generelt, at vi bevæger os på "snake-oil - territory" ;)

Det med tonehoveder og båndstyr tror jeg på - men ligesom his067 har jeg endnu ikke kunnet høre en forskel på før og efter - men jeg har set forstandige mennesker afmagnetisere hoveder og båndstyr umiddelbart før en indjustering af båndoptager.

Ligeldes har jeg HØRT om, at visse højttalermagneter med tiden (vistnok Alnico) kunne RE-magnetiseres. Altså ikke DE-magnetiseres. Men hvor meget der er på dén historie aner jeg ikke.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Demagnetizer

Indlægaf TANDBERGEREN » tirs 17. apr 2018 18:02

Fredmarantz skrev:Jeg tror generelt, at vi bevæger os på "snake-oil - territory" ;)

Det med tonehoveder og båndstyr tror jeg på - men ligesom his067 har jeg endnu ikke kunnet høre en forskel på før og efter - men jeg har set forstandige mennesker afmagnetisere hoveder og båndstyr umiddelbart før en indjustering af båndoptager.

Ligeldes har jeg HØRT om, at visse højttalermagneter med tiden (vistnok Alnico) kunne RE-magnetiseres. Altså ikke DE-magnetiseres. Men hvor meget der er på dén historie aner jeg ikke.

Vh
Freddy



Som du sier: Forstandige mennesker avmagnetiserer lydhodene før kalibrering av bånd og kasettspillere.
Og joda, det er virkelig forskjell å høre, vel og merke der man faktisk har å gjøre med lydhoder som har samlet remanens magnetisme.
Og mye av hemmeligheten ligger i dette:
Dersom man nå engang har sin båndspiller stående på et sted, og den ikke flyttes rundt omkring, så vil det svært sjelden oppstå noen problemer med remanens magnetisme såfremt det ikke er direkte feil på båndopptagerens inn eller avspillingsforsterkere. Gode gamle høyttalere med kraftige og dårlig skjermede magnetsystemer kan også skape slik remanens magnetisme, om slike plasseres for nær båndopptagerne.

Hva man kan oppleve?
Lydhoder med remanent magnetisme vil evne å begrense såvel frekvensområde som dynamikken i innspilt materiale. Svært sjelden at de vil slette bånd, men overføringen av de magnetiske signaler på båndet og inn i lydhodets magnetisk følsomme kretsløp blir hindret av denne remanente magnetismen.
Likeså vil remanent magnetisme i lydhodene kunne begrense både frekvensområde og dynamikk på innspillinger som gjøres. I aller verste tilfeller vil man faktisk kunne oppleve at innspilling på bånd blir umulig grunnet slik remanent magnetisme.

Men til regelmessig bruk hjemme?
Nei der er slike dingser som den elektroniske hodeavmagnetisereren svært nær å være et snakeoil-produkt ja.


Ett er likevel greit å vite:
Man ødelegger svært sjelden noe som helst ved å kjøre med den avmagnetisereren.
TANDBERGEREN
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 apr 2018
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Fosser


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster