Hvilke bånd skal man vælge?

Spaghetti sektionen

Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf rimmer » tirs 23. maj 2017 15:17

Hej vintage-aficionadoer.

Jeg er kommet for skade at købe en rigtig flot Akai GX-630D-SS spolebåndoptager, med original emballage og manual til, og det hele endda i rigtig god stand. Men ingen bånd.

Hvilke bånd skal jeg anskaffe til sådan en fin maskine? Hvad vil I anbefale? Det gør som sådan ikke noget, at det ikke er den billigste løsning, men omvendt er det stadigt mest for sjov.

Kom frit frem, og faldbyd endelig jeres anbefalinger og overskudsbånd.

/Rimmer
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf vagten » tirs 23. maj 2017 15:44

https://www.thomann.de/dk/baandmaterial ... ehoer.html
Her køber jeg mine bånd og er meget tilfreds med dem.
Har prøvet at købe nos bånd. Brugte bånd, men han absolut ikke anbefale det. Jeg har købt brugte bånd på metalspoler, derefter købt pandcake bånd og sat i dem.
Mvh. Frank
vagten
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 08 okt 2011
Geografisk sted: Kalvehave
Lokalitet: Kalvehave

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf rimmer » tirs 23. maj 2017 15:59

Hej Frank.

Jeg har også kigget hos Thomann, blandt andet på

https://www.thomann.de/gb/rmg_sm911_12_762m_nab.htm

Og der er jo en noget divergerende opfattelse blandt de tidligere kunder omkring kvaliteten af netop dét bånd.

Så - hvilke TYPER af bånd skal jeg købe? Og størrelsen på spolen upåagtet, er det så ligemeget kvalitetesmæssigt om man slår sig på 10.5" eller 7" spoler?

/Rimmer
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf svend » tirs 23. maj 2017 17:07

rimmer skrev:Hej Frank.

Jeg har også kigget hos Thomann, blandt andet på

https://www.thomann.de/gb/rmg_sm911_12_762m_nab.htm

Og der er jo en noget divergerende opfattelse blandt de tidligere kunder omkring kvaliteten af netop dét bånd.

Så - hvilke TYPER af bånd skal jeg købe? Og størrelsen på spolen upåagtet, er det så ligemeget kvalitetesmæssigt om man slår sig på 10.5" eller 7" spoler?

/Rimmer


Velkomme i Akai logen :OLO: , skal det være en metal spole? den billige løsning er jo dem på plastik spoler!, deres lpr 35 er et dejligt bånd https://www.thomann.de/gb/rtm_lpr_35_1_ ... c_reel.htm , kun overgået af
lpr 90 der er et studio bånd, https://www.thomann.de/gb/rtm_lpr_90_1_ ... ancake.htm de har det dog kun som nab, så det kan måske være en idé at købe lidt spoler,
mvh Alex
svend
 

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf MaxJ » tirs 23. maj 2017 17:24

Prøv nogle færdigindspillede bånd fra Ebay. Der er mange gode.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf his067 » tirs 23. maj 2017 19:33

MaxJ skrev:Prøv nogle færdigindspillede bånd fra Ebay. Der er mange gode.


+1:

Men der er også meget skidt. Du skal være opmærksom på at Amerikanske bånd hovedsageligt er 1/4-spors, mens dem du får her i Storbritannien et 1/2-spors.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf svend » tirs 23. maj 2017 20:35

Jeg glemte lige at du også havde skrevet at størrelsen var underordnet, det her bånd er tykkere end de andre, det giver mindre crosstalk, og din maskine kan tage det https://www.thomann.de/gb/rtm_lpr_35_1_ ... rident.htm

jeg vil afholde mig fra pre indspillede bånd der er gamle, der er ingen garanti for at skidtet er ok, så du kan risikere at skulle rense af for hvert 5 minut samt at de lider af sticky shed syndrome.

Så formlen er: nye bånd = ordentlig indspillede musik = færre issues pga. båndafsmitning, og bare generelt dårlige gamle møgbånd

mvh
Alex
svend
 

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf his067 » tirs 23. maj 2017 20:42

svend skrev:jeg vil afholde mig fra pre indspillede bånd der er gamle, der er ingen garanti for at skidtet er ok, så du kan risikere at skulle rense af for hvert 5 minut samt at de lider af sticky shed syndrome.


mvh
Alex


Sticky Shed Sundrome påvirker kun (amerikanske og japanske) bånd fra 80erne. de pre-indspillede bånd er i min erfaring altid gode.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf mcs_5 » tirs 23. maj 2017 22:26

svend skrev:jeg vil afholde mig fra pre indspillede bånd der er gamle, der er ingen garanti for at skidtet er ok, så du kan risikere at skulle rense af for hvert 5 minut samt at de lider af sticky shed syndrome.

Jeg har aldrig set pre-indspillede bånd med det problem - som det også nævnes fra Whiskybæltet...

Jeg har også indspillet en del på gamle (brugte) bånd (fra før 80'erne). Det går generelt fint, men det er træls med drop-outs på de forkerte tidspunkter.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf svend » ons 24. maj 2017 00:22

Gamle bånd til at optage på er kun til 1 ting, skraldespanden! :thumbsup: gammel lort er der nok af, for at være ærlig, og hvorfor ødelægge god musik med dårlige bånd?, korrekt at de ikke har sh syndrome, men så er der tilgengæld lige detaljen med afsmitning, i min optik lige så grelt som sh syndrome.

Jeg har selv været forbi for år tilbage, også med NOS bånd fra bla. Agfa, og Basf, ikke noget særlig at prale af mht kvalitet.
svend
 

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf his067 » ons 24. maj 2017 07:34

svend skrev:Gamle bånd til at optage på er kun til 1 ting, skraldespanden! :thumbsup: gammel lort er der nok af, for at være ærlig, og hvorfor ødelægge god musik med dårlige bånd?, korrekt at de ikke har sh syndrome, men så er der tilgengæld lige detaljen med afsmitning, i min optik lige så grelt som sh syndrome.

Jeg har selv været forbi for år tilbage, også med NOS bånd fra bla. Agfa, og Basf, ikke noget særlig at prale af mht kvalitet.

Iblandt min fars efterladte ca. 200 bånd (han døde i 1998) er der stadig ikke nogen afsmitning eller kopi-effekt. De inkluderer Concerton, Audiotape (fra Frode Herløv) og Agfa PE36 og PEM368. De fleste er ovenikøbet de tyndeste som fandtes dengang in tresserne og halvfjerdserne. Så jeg kan ikke være med på den der 'Gammelt lort' ide.

Godt nok har jeg også en del Philips og andre bånd som jeg har samlet op hos marskandisere og de lyder ikke særligt godt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf D.Duck » ons 24. maj 2017 10:26

"Gammelt lort" kan jeg heller ikke skrive under på.
Jeg har købt en del brugte Maxell bånd og de virker upåklagelig på mine maskiner (Revox og Sony). Ingen dropouts, fuld frekvensgang og INGEN afsmitning overhovedet .
Til gengæld har jeg kasseret mange BASF, Sony, Ampex og enkelte TDK

Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf Tonni » ons 24. maj 2017 11:08

BASF? De gik under betegnelsen "Bunker Af Sus og Forvrængning" i mine båndamatør kredse... Ak ja! :Gammel:

EDIT
I øvrigt kan jeg tilslutte mig de betragtninger der er ovenstående. Min erfaring er at det er børnenes opbevaring der har betydet mest. De bånd jeg har haft fingrene i, hvor jeg kendte historien. De havde det bedst, hvis de var opbevaret som en god vin. Tørt, køligt og mørkt (som uden for solens/uv lysets rækkevidde).
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf svend » ons 24. maj 2017 23:40

[quote="Tonni"]BASF? De gik under betegnelsen "Bunker Af Sus og Forvrængning" i mine båndamatør kredse... Ak ja! :Gammel:

Selvfølgelig er der også nogle af dem der smitter af, de billige standard bånd, det er også hvad man kan forvente hvis man ikke gad give mere for "standard" bånd, kort sagt man fik hvad man betalte for, og ikke mere,, det samme gjaldt for low-budget Sony bånd, der er solgt flest ad de helt billige, og få i de dyre og gode bånd, går man op i f.eks Basf sm900, så er det en helt anden kvalitet, det smitter bestemt ikke af. det er absolut modsætningen fra de billige BASF, og igen man fik hvad man betalte for!

Essensen i det hele her er at vi jo har haft en rum tid hvor man stort set ikke har kunnet købe nye bånd overhovedet, af samme grund har jeg selv haft indspillet på revl og krat, men nu ER vi så heldig stillet at det faktisk er muligt at købe fabriksnye bånd, ikke engang NOS, men NYE, tilmed i topkvalitet og der er mange forskellige typer at vælge imellem, så brug det da for hulen, fremfor at holde på, og insistere på at bruge bånd fra da kronprinsen var spæd, de kommer ALDRIG i nærheden af den kvalitet som et fabriksnyt bånd har. :thumbsup:
svend
 

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf møffe » tors 25. maj 2017 17:55

BASF... Fra min lærertid ved Selandia' Radio Teknisk afdeling, lød der kun en besked, når folk jamrede over hyppige rensning af VHS og båndoptagere: Køb TDK. Selandia-kæden handlede ikke med TDK. Det gav nogle "sjove" dialoger med indkøber vs værksted. Jeg har en del båndruller fra BASF. Nogle er ok, andre er lige til Rasmus-Radiomus.
De bedst overlevende rullebånd er MAXELL UD 90...
Min erfaring generelt er at BASF'erene generelt er nogle svin til at pløre tonehovederene til med brunt snadsk for hver 3.die afspilning...
Jeg er en af de tåber, der stadig fyrer op i en rør-bestykket, dansk bygget, semi-proff spolebåmoptar'
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster