Min tuner "by night"

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » man 14. aug 2017 00:19

mondial skrev:Så er der et billede af min tuner ved "aftenstide"

Mvh
Jan


IMG_0957.JPG


Den er flot! - den grønne lampe er bare hyggelig og emmer af kvali, synes jeg. Jeg er vild med grønne lamper, selv om jeg er glad for Marantz - har de desværre ikke så mange grønne lamper (kun scoperne :thumbsup: ). Revox-tunerne fra den generation er der noget særligt ved - måske ikke lydmæssigt( det ved jeg faktisk ikke noget om - har desværre aldrig hørt dem) - men i hvert fald turde designerne at give apparaterne en visuel identitet, så man altid har kunnet kende en Revox-tuner på laaaang afstand.

Ved aftenstide - nemlig :thumbsup: , det er også her vi får det bedste af det bedste lys fra disse herlige tingester - jeg har prøvet nogle gange, men man skal godtnok passe på at lyset er helt rigtigt - idet det ellers kun er selve skalaen og kontrollampper mv vi får "på filmen", altså hvis det bliver for mørkt - vi skulle også gerne lige have resten af tuneren i den magt og vælde - så det er vel nærmest tusmørket, der bør fotograferes i .

Edit: Jeg kan så se, at Revox A76-billedet ikke kom med i citatet - og jeg ved ikke hvorfor, så man må temmelig langt op i tråden for at nyde denne Revox A76 "by night".

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » tirs 16. jan 2018 21:34

Nå - så er det vinter og mørket hersker. Når mørket hersker, kan tunerne stå dér i mørket og se spændende ud.

I disse dage er det min Pioneer TX-9100, der må stå for skud. Det er Pioneer fra en tid (ca. 1973-74), hvor de havde et efter min mening rigtig flot design - og var bygget smukt - også indvendigt.

Det er en serie, hvor også de integrerede SA-XX00 modeller herskede - og de smukke receivere, hvor SX-1010 vel var toppen af disse. Meget flotte ting.

Min allerførste "rigtige" Hifi-forstærker var faktisk en Pioneer SA-8100, som jeg købte i radioforretningen Møller Jensen i Herning. Sikken duft af nyt hifi, der kom på drengeværelset i sin tid (1974)

TX-9100-tuneren var den største model blandt tunerne fra dengang og den er rigtig god. Her kan den ses i aftenmørket og på et af billederne kan man ane en Pioneer SA-8100 integreret - flot sæt. Jeg har også SA-9100, men den skal lige igennem en kontrolleret inspektion før den kan slippes løs. :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » man 7. jan 2019 19:30

i aftenens hyggeskær bringer jeg (endnu) et par billeder af en Marantz-tuner med skop "caught in action". Dette er en Marantz Model 2110 fra ca. 1979.. Meget god lyd og modtagelse - og et besnærende look.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf cdp » tirs 8. jan 2019 11:01

En ældre og mindre kendt Aimor ST 405 FL formidler underholdning fra P4 i mit værksted/hobbyrum. Ikke den store kvalitetsmodel, men dog en fornuftig 'japanerklon' med rigtige TO3 transer. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf KlausM » tirs 26. mar 2019 15:18

Godt nok en receiver, men dog med skalalys, en DUX TA 120000, der spiller på mit arbejde:

stereo12000.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » lør 1. jun 2019 00:00

Vi genopliver "min tuner by night" -tråden med en Marantz 20B (Twenty). Det er efterfølgeren for den tidligere viste 10B. Her hygger den sig på hylden i aftenstunden.

Marantz 20 og 20B (forskellen er minimal og ikke synlig). 20 og 20B er transistorerede tunere - og har bibeholdt scopet - dog noget mindre end 10B's scop. Marantz 20B er fra 1969/70 og lyder i mine ører fortræffeligt. dog med en lidt mindre følsomhed end 10B og flere af de senere (dog vintage) tunere fra Marantz. Det er en ren FM-tuner (ej AM).

Sammen med Model 19 -receiveren introducerede Marantz med denne tuner det design, som vi alle senere skulle se mange gange på alle deres vintage receivere og tunere. (Gyrohjul - blå skala - og i visse tilfælde , et scop. unmistakeable.....

Decideret fremragende læsning om denne tuner her: https://medialux.blog/2018/04/27/turn-on-the-radio/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf KenRas » søn 22. sep 2019 14:08

For nylig havde jeg min Marantz 2100 på reparationsbordet da den periodevis var ustabil i skalabelysningen og samtidig “støjede” i lyden. Min første tanke var dårlige lodninger omkring strømforsyning, men problemet viste sig at være tænd/sluk knappen som stille og roligt var begyndt at forkulle på kontaktfladerne. Målte man ohm på den, lå vi typisk omkring 20 ohm. Den burde være pænt under 1 ohm. Selve afbryderen blev afmonteret, skilt ad i atomer, kontaktflader blev renset med en fin hobby fil og derefter samlet igen.

Ny ohm måling viste nu 0,2 ohm. Ingen støj mere og stabilt skalalys :Thumpsup:

CAD5DC2E-E5A4-4A21-9FDF-895F3B580B5D.jpeg

Selv om Marantz 2100 ikke nyder samme anerkendelse som de fine tunere fra Marantz som Freddy kan fremvise, så synes jeg faktisk at den sidste generation produkter inden Philips tog over generelt ser ret godt ud :p


Inspireret af flere forum medlemmers fascination af de gamle FM modtagere fra Rohde & Schwarz fandt jeg forleden aften min Rohde & Schwarz ESVP Test Receiver frem. Den har FM demodulation i blandt andet 120 kHz båndbredde og kan meget præcist måle signal styrken. Jeg har lyttet til FM på den før, men kun via dens indbyggede 1” højttaler.

Via hovedtelefon stikket blev den sluttet til mit kælderanlæg og selv om den ikke har den korrekte FM båndbredde, så var lyden fra P4 i nordvest Sjælland fantastisk god. Så den får I også lige et billede af.

24DB7368-20C4-4465-9776-2FAB1DF6B139.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf KenRas » ons 4. dec 2019 00:07

Så lykkedes det at finde en Marantz tuner der matcher mit dejlige 3300 / 240 forstærker sæt. Drømmen er stadig at finde en model 120 eller 150 med scope til en fornuftig pris, men nu blev det til en model 125 i super flot stand. Nye pærer i skalaen og en ny FM stereo lampe samt lidt kosmetisk rengøring så står den som (næsten) ny :p :p

I kan selv nyde billederne her.

9ABC0A0E-DDE9-4678-AFC9-694642AB9385.jpeg


FA438A72-B4F2-4DC7-8CB7-749BFF9894B3.jpeg


Det mest imponerende var dog at der medfulgte en bruger manual som er i mint kondition. Jeg tror simpelthen ikke den nogensinde har været åbnet. Der var også originalt garantikort i kuvert, der kunne udfyldes med tunerens data og sendes til Marantz. Sidst men ikke mindst en vejledning / boreskabelon til brug hvis den skulle indbygges i et møbel. Det hele var pænt pakket i en plastik folder.

Jeg må sige den klæder systemet bedre end den anden model 2100 jeg havde.

Og så spiller den fremragende :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » ons 29. sep 2021 00:13

Jan skrev:Sikke mange skønne tunere i denne tråd :Thumpsup:
Her er et par perler fra samlingen, øverst en Telefunken EBU 3156, nederst en Telefunken EBU 3137.


Nu håber jeg virkelig, at "jan" ser dette - for jeg har nemlig købt den ene af disse to (nederste billede) fra hans samling (uden at han ved det) :shock: . :Skor:

Serienummeret (og skrammerne) passer på den nederste - Telefunken EBU3137 Ballempfänger. med en tilhørende Stereodekoder SDK (danskbygget af AEG - Telefunken med dels Georg Neumann - dels Jørgen Schou-indmad).

Jeg synes, at den er vildt fed og har den pt. til kyndig tjek + evt. justering jf. servicemanual. - desuden lidt forventelig rep af stereodekoderen. en fantastisk flot FM-modtager. Den tidlige model 3137 synes jeg lige er et hak lækrere grundet de store lamper med glødepærer samt det sorte plast/bakelit-hus til metret. Den er fra 1965. To nuvistorer i indgangen. Jeg har købt den i blinde - har aldrig hørt sådan én IRL - så jeg er saftsusemig spændt på, hvordan det spænder af, når jeg får den retur.

Det er altså skæbnens ironi, at jeg fik fat i én af Jan's - det var jo netop disse (foruden Rohde & Schwarz model 1508 samt 6201), som gav mit mundvand frit løb......

i øvrigt påfaldende, hvor lidt Telefunken visuelt har gjort ud af skala og skalabelysningen i modsætning til, hvor meget man fra de fleste Hifi-firmaer har gjort ud af det på konsumtunerne. Tuneren her er stadig "bedürftig" til "by night"- klassen, men på en noget anderledes måde.,.....

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf kbekke » ons 29. sep 2021 11:40

Fredmarantz skrev:
i øvrigt påfaldende, hvor lidt Telefunken visuelt har gjort ud af skala og skalabelysningen i modsætning til, hvor meget man fra de fleste Hifi-firmaer har gjort ud af det på konsumtunerne. Tuneren her er stadig "bedürftig" til "by night"- klassen, men på en noget anderledes måde.,.....

Vh
Freddy


Den er skøn! Næsten brutalt funktionalistisk med diagram tegnet på fronten og knapper, hvis funktion kun de færreste (og i hvert fald ikke jeg) umiddelbart forstår :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » ons 29. sep 2021 13:52

Tillykke med den, Freddy :OLO:

Dejligt at den har fået et godt hjem.
Jeg tror aldrig der har været pillet i den, og det skulle ikke undre mig hvis den stadig holder alle specs. (ok, næsten alle), jeg ville være meget tilbageholdende med at lave for meget på den.
Rens af drejekondensatoren og lime glaset på meteret fast igen. evt. checke lytter.
Dekoderen derimod ville jeg giver den helt store tur.

Jeg har vist pinout til det store stik et eller andet sted, sig til hvis jeg skal lede efter det.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » ons 29. sep 2021 14:51

Tak, Jan!

Hvis det kan lade sig gøre, vil jeg rigtig gerne, hvis du kunne hjælpe med pin-out'en på stikkene. :p

Jeg og "justeringsmanden" har ingen tanker om at pille i den, medmindre den udviser skævheder. Hvis den er fin allerede nu, så vil "pilleriet" blive absolut minimalt.

Dekoderen kan blive lidt mere gennemgribende. Findes der i øvrigt dokumentation/serviceanvisninger til denne?

Ja- meterglasset skal limes fast igen :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » ons 29. sep 2021 15:13

Dekoderen har jeg desværre intet til, men den er heldigvis ikke så indviklet ( i forhold til tuneren), hvis du kan finde datablad på IC'en er du kommet langt :)

Pinout til tuneren kommer her, naturligvis på Tysk (fundet her https://www.radiomuseum.org/forum/telef ... enger.html ):

" Die Belegung der 30-poligen Messerleiste ist beim Modell abrufbar. Ausser dem Antennenanschluss (BNC-Buchse) werden alle Verbindungen einschliesslich Netzanschluss über diesen Stecker hergestellt. Zur Vermeidung von Kurzschlüssen oder gegenseitigen Berühren benachbarter Anschlüsse sollen die Lötösen der Buchsenleite mit Isolierschlauch oder Schrumpfschlauch überzogen werden.

Die wichtigsten Anschlüsse:

230 V Netz an 1a (L), 1b (N), 1c (Schutzleiter, Masse)
Mono-Ausgang 1, erdfrei symmetrisch, an 9a (+), 0a (-), Schirm an 0b, 50 µs Deemphasis
Mono-Ausgang 2, erdfrei symmetrisch, an 3a (+), 4a (-), Schirm an 2a, 50 µs Deemphasis
Multiplex-Ausgang 1, Tiefpass 75 kHz, unsymmetrisch, an 7c und 6b (Schirm)
Multiplex-Ausgang 2, Tiefpass 75 kHz, unsymmetrisch, an 6a und 7a (Schirm)
NF-Breitband-Ausgang bis 100 kHz, unsymmetrisch, an 8a und 8b (Schirm)

Der abgegebene Pegel aller Ausgänge beträgt +6 dBu (1,55 Volt) bei 40 kHz Hub. Der Innenwiderstand der symmetrischen Ausgänge beträgt etwa 30 Ohm, die unsymmetrischen Ausgänge liegen bei 5 Ohm. "
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » ons 29. sep 2021 18:24

Tak for det, Jan! :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Tonni » ons 29. sep 2021 18:59

Stort tillykke med Jan's tuner Freddy! Jeg savlede fælt...
Hvad for en var det, du rendte med? Tænker decoder her...
EDIT Ser AEG decoderen i baggrunden. Det var også den jeg... Godt vi ikke kom til at byde hinanden op! EDIT
Igen stort tillykke med den! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster