Luxman WL 550

Tuner/Radio i alle afskygninger

Luxman WL 550

Indlægaf nhj4 » ons 18. sep 2019 19:22

Hej der gæve sutter, UPS gæve gutter!

Jeg har den dejlige gamle tuner Luxman TU 550,
Når den får overfrakken på er den ikke flink til og holde stationerne,
jeg tror det er varmen der gør en forskel, for når frakken ikke er på går det klart bedre,
er der en løsning til og få løst det problem ?????????????????????
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af nhj4 tors 19. sep 2019 10:38, rettet i alt 1 gang.
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Luxman TU 550

Indlægaf Fredmarantz » ons 18. sep 2019 19:39

Flot tuner !

Hvordan er antennetilslutningen indrettet?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman TU 550

Indlægaf nhj4 » ons 18. sep 2019 20:01

Fredmarantz skrev:Flot tuner !

Hvordan er antennetilslutningen indrettet?

Vh
Freddy

Hej der!
Det er en almindelig lang kobbertråd jeg bruger da jeg ikke har anet og der har ikke været problemer med andre,
men man kan se på skalaen at den har flyttet sig, jeg ved ikke om en ny tråd kan gøre en forskæld.
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Luxman TU 550

Indlægaf Fredmarantz » ons 18. sep 2019 23:22

Jeg kan ikke hjælpe særlig meget - men jeg kan anbefale, at du tager tuneren under armen og tager hen til én, som bruger et godt signal og en ordentlig tilslutning, før man kan vurdere, om det er tuner eller antennetilslutning, den er gal med. Nogle tunere kan åbenbart sagtens klare sig med en random ledningsstump i rumpetten, men andre gerne vil have ordentlige forhold.

Hvis den opfører sig lige så dårligt under bedre antennetilslutningsforhold, så er det jo nok tuneren, den er gal med. Jeg kan så anbefale at du får en radiotekniker til at kigge på det. Jeg kan se, at du bor i det Københavnske og kan derfor anbefale, at du lader AnalogBo i Glostrup kigge på det. Måske er den helt ude af justering? - måske nogle har pillet uautoriseret i den?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman TU 550

Indlægaf nhj4 » tors 19. sep 2019 00:38

Hej igen!

Og få den efter set har jeg ikke råd til, men da jeg fik den var fejlen også og da havde den været hos en teknikker og fik nye pære i og justeret men men,
ham jeg fik den af gad ikke få gjort mere ved den så var det med og se hvad der ville ske med lidt nye lytter her og der men det hjalp ikke, men har hørt at det nok ikke kan laves så den komme nok op som pynt i reolen.
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Luxman TU 550

Indlægaf Fredmarantz » tors 19. sep 2019 02:25

Jeg synes ikke, at oplysningerne er specielt tydelige her.

Vi ved ikke, hvilken antennefacilitet den tidligere ejer havde?
Vi ved ikke, hvad den tidligere "tekniker" havde fundet - men hvis han kunne justere en FM-tuner, kunne han sikkert også have fundet den fejl. Mon han var dygtig nok? mon han har drejet kærnerne ud i hegnet og måske har fremkaldt fejlen?
Nye Lytter her og der hjalp ikke - er disse erstatninger sat rigtigt i - og er det de rigtige værdier?

Det eneste, jeg kan komme i tanker om er:

- en defekt transistor et sted (som bliver dårlig ved opvarmning)
- en snavset "persillehakker" / drejekondensator.
- dårlige antenneforhold/tilslutning. (også hos den tidligere ejer)
- at tidligere ejere eller semi-teknikere har bragt den ud af justering.

Jeg er ikke tekniker, så mine indspark er kun gætterier - men det med, at "den nok ikke kan laves" tror jeg ikke på.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman TU 550

Indlægaf tctla » tors 19. sep 2019 08:18

Lidt info:
Mig bekendt, findes der ikke en TU 550 fra Luxman.
Der findes en model, der hedder T 550U, så mon ikke det drejer sig om denne?
Jeg mener, at T 550U stort set har samme indværk som WL 550, hvorfor den må ha' en gammeldags drejekondensator (4-gangs) i FM-tuneren.
Det vil være en RIGTIG GOD ide, at rense denne, på korrekt vis, så rensningen ikke forårsager netop problemer med stations-drift.
Ændring i antenne-forhold kan ikke forårsage en forskydning af stationerne på front-skalaen; her skal man ned i FM-tunerens Oscillator-kredsløb for, at finde fejlen.
Hvis stationerne ikke flytter sig meget, men bare "driver" en lille smule (+/- 1/2 mm eller mindre), kan fejlen måske også ligge i FM-detektoren. Her sidder er par keramiske kondensatorer indbygget, der elsker, at ændre værdi afhængig af temperatur, når de bliver gamle.
Der er dog ingen AFC (Stations-indtrækker, der er styret af FM-detektoren) i denne tuner, så evt. fejl i FM-detektoren bør ikke få stationen til, at rykke sig meget på skalaen.
Som det aller første, før man begynder at undersøge ovennævnte faktorer er selvfølgelig, at kontrollere om den indbyggede strømforsynings stabilisering er stabil.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman TU 550

Indlægaf Fredmarantz » tors 19. sep 2019 09:27

...og så kom der fagfolk til :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman TU 550

Indlægaf nhj4 » tors 19. sep 2019 10:35

Tak til tctla for en tilbage melling,
rigtig den heder ikke TU men

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... -550.shtml
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Luxman WL 550

Indlægaf nhj4 » tors 3. okt 2019 15:45

Hej igen!
Så fik jeg renset den så god jeg kunne og skala systemet glider bedre,
men den flytter sig lige et par gange efter den er tændt, efter ca. 2 timer skal man lige rette igen,
men så holder den kanalen så er jo det hele varmet op og nok derfor den holder til man slukker igen,
så når det hele er varmet op får man en hyggelig dejlig lyd fra den :Thumpsup:
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København


Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster