Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf Hackenberg » fre 10. jan 2020 12:58

highfive skrev:Hej

Vill gärna visa upp / prata om / demonstrera lite Göteborgskt Vintage HiFi anno 1976 - 1980:
Inertia BD-T1 / U66 Munin / U66 C-2 / U66 P-1 / QLN 1

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg


Det vil jeg gerne høre.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf Sorenki » fre 10. jan 2020 16:28

Hej Folkens
Nu hvor vi er ved ønsker, så vil jeg også gerne høre de store/Større Tannoy (og i det hele taget, store højtalere såfremt folk gider slæbe dem med) - Kunne man sammenligne Originale Tannoys med Tannoys i "Custom" kabinetter?

ligesom Louis, håber jeg dog at vi kan lave komplette Setups (altså hvor vi medbringer hele anlæg). Da det er sjovere og giver et bedre indtryk for en præsentation. man ved det spiller og der er tit en god historie, bare i valget og jagten efter udstyret.

Majs Hiraga anlæg kunne også være virkeligt spændende at opleve - samt høre historien omkring!

Store/vellydende rør-ting, står også på min ønskeliste.
(Kan man høre forskel på en Marantz 7C og en 7T :roll: )

Og så håber jeg de præsenterende kan medbringe den musik de selv lytter til og gerne vil præsentere, så vi ikke hører det samme igen og igen ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf arnehelge » lør 11. jan 2020 14:33

Coral studio 400 eller X15 mot Jbl L300/4333 hadde vært morsomt.
arnehelge
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 06 jan 2015
Lokalitet: Søgne, Norge

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf bjerager » lør 11. jan 2020 16:18

Jeg kunne godt tænke mig en hyggesceance senere på aftenen, hvor det er snak om musik, som er i centrum.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf KenRas » søn 12. jan 2020 11:28

Sorenki skrev:ligesom Louis, håber jeg dog at vi kan lave komplette Setups (altså hvor vi medbringer hele anlæg). Da det er sjovere og giver et bedre indtryk for en præsentation. man ved det spiller og der er tit en god historie, bare i valget og jagten efter udstyret.

Kan man høre forskel på en Marantz 7C og en 7T :roll:

Og så håber jeg de præsenterende kan medbringe den musik de selv lytter til og gerne vil præsentere, så vi ikke hører det samme igen og igen ;)


Ovenstående emner kan jeg godt tilslutte mig :thumbsup:

Jeg kan måske medbringe et rent Marantz anlæg fra perioden 77 til 80, hvis der er interesse for det. Et typisk anlæg i 50 watt klassen med pladespiller, kasette og tuner.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf Stottrup » man 13. jan 2020 19:09

Uanset hvad jeg får at høre på træffet, ved jeg, at jeg bliver misundelig :( . Men hjemme igen sker det forunderlige: Jeg bliver s'gu så glad for mine egne beskedne setups, der matcher såvel bolig som pengepung. Og hele tiden tænker jeg, at det er musikken, der driver mig - og bl.a. derfor nyder jeg at lave mad i mit lille køkken, mens et non-vintage Denon minianlæg leverer skønsang af Madeleine Peyroux til et par (vintage!) Beovox. Music rules :cool1:

Men: Hvor jeg glæder mig til at høre, se, måske røre og pille, og ikke mindst få sat ansigt på nogle mennesker :Thumpsup:

Vh Karl

PS: Forventer at medbringe Pioneer SA-8500 MK II, Thorens TD 320 MK II m. Sumiko Black Pearl (næppe vintage...) og B&W DM 2A. Hertil LP'er m. bl.a. Leonard Cohen og Bill Evans/Monica Zetterlund (Waltz For Debby)
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf Fensten » man 13. jan 2020 21:40

Hej KenRas,

Jeg kunne godt tænke mig på at lytte til dit Marantz vintage :thumbsup:.

Jeg har hidtil kun erfaringer med vintage Sansui, men hvem siger at det er hos Sansui at den hellige gral ligger begravet.

Hvis der skulle være nogen som har interesse i at høre et noget lånt, noget gammelt og noget blåt, fra hhv. Sansui, JBL & Lenco tager jeg det gerne med.

Det bliver sjovt :)

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf KenRas » tirs 14. jan 2020 00:02

Fensten skrev:
Hej KenRas,

Jeg kunne godt tænke mig på at lytte til dit Marantz vintage :thumbsup:.

Jeg har hidtil kun erfaringer med vintage Sansui, men hvem siger at det er hos Sansui at den hellige gral ligger begravet.


Der er heller ingen der siger at det er hos Marantz den ligger begravet :p
På den lange bane er jeg også lidt varm på at prøve noget Sansui, så det vil jeg da gerne lytte til :thumbsup:

Det jeg ville medbringe er ikke fra øverste hylde, men et godt “husmandsanlæg” som Stottrup kalder det.

Bestående af følgende Marantz komponenter:
1090 forstærker
2100 tuner
5010B kasette
6320 pladespiller med SME arm
HD66 højttalere
Og så nok en Sony CD spiller :(. Har desværre ikke en Marantz...

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 14. jan 2020 01:02

KenRas skrev:
Fensten skrev:
Hej KenRas,

Jeg kunne godt tænke mig på at lytte til dit Marantz vintage :thumbsup:.

Jeg har hidtil kun erfaringer med vintage Sansui, men hvem siger at det er hos Sansui at den hellige gral ligger begravet.


Der er heller ingen der siger at det er hos Marantz den ligger begravet :p
På den lange bane er jeg også lidt varm på at prøve noget Sansui, så det vil jeg da gerne lytte til :thumbsup:

Det jeg ville medbringe er ikke fra øverste hylde, men et godt “husmandsanlæg” som Stottrup kalder det.

Bestående af følgende Marantz komponenter:
1090 forstærker
2100 tuner
5010B kasette
6320 pladespiller med SME arm
HD66 højttalere
Og så nok en Sony CD spiller :(. Har desværre ikke en Marantz...

Mvh Kenneth



Jeg ville egentlig gerne have kunnet tage noget Marantz fra den øverste hylde med - men da jeg skal forlade Hald allerede ca. midt på eftermiddagen, da jeg skal ud at spille, vil det være nærmest omsonst - så det må blive en anden gang.

Jeg synes, at det Marantz-anlæg, som Kenras pønser på at tage med er et RIGTIG godt bud på, hvad man typisk havde, hvis man kunne lide Marantz i ca. 1978-79 - 6320 m. SME er en rigtig Sø og Høyem-specialitet - og ligeså HD66 højttalerne. De øvrige modeller 2100 - 5010B - 1090 er en kende yngre, men stadig Marantz, som vi kan lide det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf rimmer » tirs 14. jan 2020 12:29

Jeg vil gerne lave en lille "bod", hvor medlemmer kan få testet, og eventuelt justeret, deres opsætning af pickup på medbragt pladespiller.

Til dette medbringer jeg:

* Feikerts protractor i nyeste udgave
* Digitalt mikroskop og skærm til grov-justering af SRA og Azimuth
* Feikerts Adjust Plus software på PC, til finjustering af SRA, Azimuth mv.
* Highend RIAA, lydkort mv.
* Værktøj

Jeg tænker at man kan skrive sig på en liste når man kommer, inkl. telefonnummer, og så får man en SMS når det er ens tur. Så skal man ikke stå i kø hele dagen.

Derudover medbringer jeg også en DIY rørtester, hvor man kan få testet et par medbragte rør; dette er tiltænkt de entusiaster, der ikke selv har mulighed for at teste hjemme.

Til lytning er det ambitionen at medbringe min Micro Seiki DQX-1000 med udvalg af tonearme, Teac A860 kassettebåndoptager jeg tidligere har købt af Harvey samt en Sony TC-510-2 spolebåndoptager, nogle måske kender fra introen til Netflix' "Mindhunter" TV-serie. Introen er tilgængelig på youtube. Til lyttedemo vil jeg så have forberedt nogle bånd med overspilninger af kendte, audiofile indspilninger fra vinyl, i øvrigt af rigtig musik. Disse vil så blive A/B/C-testet (vinyl, spolebånd og kassette). Hvis der altså er nogen der gider at høre på det...?

Slutteligt har jeg en masse småting til restaurering af vintage udstyr, deriblandt transistorer, potentiometre, relæer, knapper, drejeknapper mv. Måske mangler man noget, og så er der måske en chance for at finde stumpen, man mangler. Det vil være gratis, men til gengæld vil jeg indstille til at man ikke hamstrer til eventuelle senere projekter, men kun tager netop hvad man har brug for. På den måde vil flest muligt kunne finde netop dén stump de mangler.

Om jeg også når at bage en kage må vi lige se...

/Rimmer


PS. Hvem end der har dunken med Karma-olie; vil du ikke tage den med, hvis du kommer? Eventuelt kunne nogen medbringe den på vegne af X? Husk de små flasker...
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf Hackenberg » tirs 14. jan 2020 12:46

rimmer skrev:Jeg vil gerne lave en lille "bod", hvor medlemmer kan få testet, og eventuelt justeret, deres opsætning af pickup på medbragt pladespiller.

Til dette medbringer jeg:

* Feikerts protractor i nyeste udgave
* Digitalt mikroskop og skærm til grov-justering af SRA og Azimuth
* Feikerts Adjust Plus software på PC, til finjustering af SRA, Azimuth mv.
* Highend RIAA, lydkort mv.
* Værktøj

Jeg tænker at man kan skrive sig på en liste når man kommer, inkl. telefonnummer, og så får man en SMS når det er ens tur. Så skal man ikke stå i kø hele dagen.

Derudover medbringer jeg også en DIY rørtester, hvor man kan få testet et par medbragte rør; dette er tiltænkt de entusiaster, der ikke selv har mulighed for at teste hjemme.

Til lytning er det ambitionen at medbringe min Micro Seiki DQX-1000 med udvalg af tonearme, Teac A860 kassettebåndoptager jeg tidligere har købt af Harvey samt en Sony TC-510-2 spolebåndoptager, nogle måske kender fra introen til Netflix' "Mindhunter" TV-serie. Introen er tilgængelig på youtube. Til lyttedemo vil jeg så have forberedt nogle bånd med overspilninger af kendte, audiofile indspilninger fra vinyl, i øvrigt af rigtig musik. Disse vil så blive A/B/C-testet (vinyl, spolebånd og kassette). Hvis der altså er nogen der gider at høre på det...?

Slutteligt har jeg en masse småting til restaurering af vintage udstyr, deriblandt transistorer, potentiometre, relæer, knapper, drejeknapper mv. Måske mangler man noget, og så er der måske en chance for at finde stumpen, man mangler. Det vil være gratis, men til gengæld vil jeg indstille til at man ikke hamstrer til eventuelle senere projekter, men kun tager netop hvad man har brug for. På den måde vil flest muligt kunne finde netop dén stump de mangler.

Om jeg også når at bage en kage må vi lige se...

/Rimmer


PS. Hvem end der har dunken med Karma-olie; vil du ikke tage den med, hvis du kommer? Eventuelt kunne nogen medbringe den på vegne af X? Husk de små flasker...


Tak for tilbuddet. Det lyder som en rigtig godt ide. Skal vi sætte tid af til det i programmet?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf rimmer » tirs 14. jan 2020 12:49

Til lyttesessionen, meget gerne. Men jeg har nogle Pinch Rollers, der skal hjem fra Amerika først. Lad os se om ikke det kan lade sig gøre.

Det kan vel tage en lille time, inkl. rundbordsdiskussion af lytteindtryk, tidligere erfaringer, gamle dage, valg af båndmærke og -model mv.?
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf ralphandersen » tirs 14. jan 2020 13:03

rimmer skrev:Jeg vil gerne lave en lille "bod", hvor medlemmer kan få testet, og eventuelt justeret, deres opsætning af pickup på medbragt pladespiller.

Til dette medbringer jeg:

* Feikerts protractor i nyeste udgave
* Digitalt mikroskop og skærm til grov-justering af SRA og Azimuth
* Feikerts Adjust Plus software på PC, til finjustering af SRA, Azimuth mv.
* Highend RIAA, lydkort mv.
* Værktøj

Jeg tænker at man kan skrive sig på en liste når man kommer, inkl. telefonnummer, og så får man en SMS når det er ens tur. Så skal man ikke stå i kø hele dagen.

:OLO: Meget dejligt. Det vil jeg gerne benytte mig af.
rimmer skrev:

en Sony TC-510-2 spolebåndoptager, nogle måske kender fra introen til Netflix' "Mindhunter" TV-serie. Introen er tilgængelig på youtube.

:cool1: tredobbelt coolt!
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf x-tian » tirs 14. jan 2020 14:54

Jeg har skrevet sammen med KenRas om at vi laver en lille måle stand hvor man kan få lidt kendskab til måling med oscilloskop m.m. Umiddelbart bliver det sådan Ad Hoc


Med venlig hilsen
Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Hvad vil vi høre/se på Vintage 2020?

Indlægaf Sorenki » tirs 14. jan 2020 21:50

Hej Folkens
Til info, så har Louis og Jeg taget sagt ja til at stå for at udvælge de 3 præsentationer der er programlagt til årets træf.
Foruden de 3 præsentationer, skal jeg minde om at der er fri leg, hvor vi gerne vil lægge op til at der medbringes gear/små setups som der kan lyttes til og nørdes over, udenfor programmet.

Indtil videre har vi følgende indspark i tråden her:
1. Tannoy shoot-out med store og størrer Tannoy - er der stemning for at lave en fælles præsentation Verner og Ralphandersen?
2. Le Audiophile setup fra Maj
3. Highfive's Göteborgske anlæg
4. Kenras Marantz Setup
5. Rimmers Vinyl/Spole/Kassette sammenligning

Vi vil gerne høre om flere forslag og samtidig gerne have tilbagemeldinger fra jer brugere om hvad I synes er spændende.
Vi tager også en dialog med de brugere der har meldt sig, og ser hvad der kan lade sig gøre :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintagehifi træf 2020



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst