Stereolampe Beomaster 1200.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf tctla » lør 5. maj 2018 09:21

"Lock-Fit" transistorer er et navn brugt om transistorer i hus som på vedhæftede billede.

Læs her om, hvilke problemer de giver: https://www.markhennessy.co.uk/articles ... istors.htm

Her er et citat fra ovennævnte hjemmeside:
Regarding the BF194/5 types, when these partially fail, the symptom is a loss of sensitivity in the receiver. Whether it's actually the same problem (rising noise giving the impression of less sensitivity), or some other effect, I haven't tried to determine.

I en Beomaster-1200 sidder der transistorer af typen BF194 som mellemfrekvens-forstærkere.
(Jeg beklager, at jeg i skyndingen skrev, at mit diagram siger, at der IKKE anvendes "Lock-Fit", for det gør der i aller højeste grad.)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » lør 5. maj 2018 10:09

Jo, der sidder godt nok 6 stk. BF194 i MF-forstærkeren, og den medsendte beskrivelse af manglende sensitivitet, kan jo også godt passe. Nu skifter jeg dog først de gamle elektrolytter - det er nok under alle omstændigheder en god ide.
Hvis det ikke hjælper, må det blive transistorerne - kan man mon få fat i sådan nogen i dag?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf tctla » lør 5. maj 2018 10:34

Erstatningen hedder BF494, hvis du kommer der til.
Vi håber, kondensator udskiftning er løsningen, men ellers er denne transistor ikke dyr og nem, at finde.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » lør 5. maj 2018 14:55

Fint tctla, tak for oplysningen :cool1:
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » fre 25. maj 2018 15:58

Så har jeg udskiftet elektrolytterne i MF og stereodekoder, men det ændrede desværre intet, den vil stadig ikke spille stereo.
Har dernæst kontrolleret “Lock-fit”-transistorerne i MF, som alle måler rigtigt.
Der er ikke “Lock-fit”-transistorer i stereodekoderen, så dem har jeg endnu ikke kontrolleret.
Men måske ligger problemet et helt andet sted :ide:
Har nemlig lige konstateret, at stationerne ligger meget forkert på skalaen. P1 (91,0), P3 (96,6) og P4 (94,4) fra Tolne-senderen ligger således helt udenfor skalaen, så der må være sket noget med stationsindstillingerne, men hvad mon :roll:
Der må jo nok være nogle muligheder for indjustering af programmerne, så de kommer til at ligge rigtigt på skalaen :roll: Gode råd modtages gerne!
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » fre 25. maj 2018 20:41

Har kontrolleret “tuning voltage” på både skala-skyderen og på fastprogram 1, og den ligger som den skal på 4,5 V ved 87,5 MHz, så det må OK.
FM-senderne omkring de 100 MHz kommer imidlertid først frem, når skalaen er indstillet til omkring 90 MHz. Jeg kan derfor ikke finde stationerne fra omkring de 98 MHz og ned til 87,5 MHz, altså hovedparten af FM-båndet, som er “faldet nedenud” af radioen.
Skalaen på radioen skal altså rykkes ca. 10 MHz opad, men hvordan gør man lige det :shock: ?
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf tctla » fre 25. maj 2018 21:17

Du HAR jo allerede prøvet, at skifte tuneren, uden resultat.
Bemærkede du, om FM-skalaen havde flyttet sig 10MHz med den anden tuner isat ?
Selvfølgelig, hvis den havde, så kan du nok godt regne med, at den originale tuner er OK.
Når jeg VIRKELIG vrider hjernen husker jeg, at jeg engang har haft en defekt zener stabiliserings-diode for spændingen til afstemnings-potmetrene. Zenerdioden er en ZF22 (mål 22 volt over den), der på diagrammet vises umiddelbart til højre for afstemnings potentiometrene P1~P3. Den har INTET positions nummer lige som afstemnings potentiometrene, nok fordi en klovn har glemt dem.
Jeg tror oven i købet, den er spændt fast på tuner chassis-rammen for køling.
Eller, var det en anden Beomaster ...?
Jeg ser, at du har checket afstemnings-spændingen ved 87,5MHz, men vær opmærksom på, at der er 2 justeringer.
Een (162) der gælder for fast-indstillings-potmetrene, og een, der gælder for den store skala-viser, der IKKE justeres med (162)
Se service-manualen side 26, der dog kan være noget tvetydig.
Senest rettet af tctla fre 25. maj 2018 21:20, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » fre 25. maj 2018 21:19

Hovhov :ide:
Forbindelsesmodstanden fra diodeafstemningerne og til FM-tuneren, R47/47kOhm, er vokset til 55,2 kOhm, så her ligger problemet måske?
En øget modstand til tuneren må vist forrykke hele tunerområdet nedad, som det er tilfældet her.
Finder en ny 47 kOhm modstand frem en af dagene, og ser om det hjælper :roll:
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf tctla » fre 25. maj 2018 21:26

Modstanden skal naturligvis have den korrekte værdi, men da der intet strømforbrug er på afstemnings-spændingen, er der derfor heller ikke et spændings-fald over modstanden. (Afstemnings-dioderne sidder i spærreretningen).
Hvis du måler tværs over modstanden med et høj-impedanset voltmeter (Digital-meter har typisk impedans på 10MOhm, hvilket er OK) så skal du måle nær på nul volt. Derfor er det helt underordnet hvor stor modstanden er. 10KOhm, 100KOhm eller hvad-som-helst vil ikke gøre nogen forskel for afstemningen.
Kun hvis der er belastning på afstemnings spændingen, vil modstandsværdien have betydning.
Det kunne være en læk kondensator eller afstemnings diode i tuneren, men du HAR jo prøvet, at skifte tuneren, så vi må tro, at den er OK.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » fre 25. maj 2018 22:04

Tak for kommentarerne tctla!
Jeg er opmærksom på de forskellige indstillinger af “Tuner-voltage” på henholdsvis de tre faste stationer og på den store skale-skyder, og jeg har justeret begge til 4,5 V ved 87,5 MHz.

Kan godt høre, at værdien på R47 ikke er så afgørende, men jeg vil alligevel skifte den.

Vil også kontrollere den 22 V zenerdiode, som ganske rigtigt sidder fastskruet på siden af FM-tuneren i en masse kølepasta.
Jeg lod den iøvrigt sidde, da jeg skiftede FM-tuner, så hvis der er fejl på zenerdioden, vil den selvfølgelig også give samme fejl på den “nye” tuner. Det kunne derfor sagtens være den, der giver problemerne.
Jeg melder tilbage :!:
Poul



Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » tirs 29. maj 2018 23:46

Så er problemet med den “forskubbede” skalaindstilling løst.
Det viser sig, at BM1400-tuneren er beregnet til en grundindstilling på 3,4 V ved 87,5 MHz, og BM1200-tuneren 4,5 V ved 87,5 MHz.
Jeg har grundindstillet den til 4,5 V, så derfor blev skalaen forskubbet ca. 10 MHz nedad med BM1400-tuneren.
Har nu genmonteret den originale BM1200-tuner, og nu ligger stationerne, som de skal igen - det var så det :oops:
Går nu igang igen med det oprindelige problem med stereolampen - godt det kun er en hobby ;)
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » man 23. jul 2018 18:51

Efter en lille sommerpause med andre aktiviteter tog jeg fat på BM1200 igen, og det lykkedes minsandten at få stereo på både radio og lampe.
Det var, som foreslået af tctla, de såkaldte “Lock-Fit” transistorer i MF-forstærkeren der var blevet for svage.
Så efter en udskiftning af samtlige “Lock-Fit” transistorer i MF-forstærkeren samt alle elektrolytter i MF og MPX, så spiller den nu fint igen.
Mærkeligt med de “Lock-Fit” transistorer, for de havde faktisk rigtige måleværdier (V DC) i printet, men de forstærkede åbenbart for lidt - man kan lære lidt hver dag :ide:
Tak for alle input fra Forummet :cool1:
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf sorenb » man 23. jul 2018 19:21

hvordan ved du, at det er udskiftning af transistorerne, og ikke udskiftning af elektrolytterne, der gjorde forskellen?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Fredmarantz » man 23. jul 2018 19:30

Ja, det slog også mig. Det er superfedt, at du har fået krammet på den Beomaster, men hvad der helt gjorde udslaget, kan man vel ikke helt vide, når man, måske klogt nok, udskifter så meget i samme hug, så at sige...

At det så erfaringsmæssigt ofte er de omtalte “lock fit” transistorer, gør vel ikke, at det stensikkert var dem...?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » man 23. jul 2018 21:47

Joh, det er ret sandsynligt, at det var transistorerne, det var galt med, for jeg skiftede først alle elektrolytterne i MF og MPX (også tantalerne) og det ændrede intet.
Bagefter skiftede jeg så “Lock-Fit” transistorerne i MF- forstærkeren, og så kom der gang i stereoen :p
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster