Anti kontravægt

Analog når det bedst

Anti kontravægt

Indlægaf fanokelgup » ons 8. aug 2018 10:41

Jeg har en telefunken s500 som jeg engang fik.
Nu skal den bruges til at teste noget andet gammelt grej med, så der skal en pickup på.
Nålearmen er bøjet på den shure m91 som fulgte med, så jeg ville sætte en ortofon mc10 på.
Men ak, batterierne havde siddet for længe i lakridsdåse mc forstærkeren, så den er helt opløst.
IMG_7419.jpg


Næste forsøg, en ortofon concorde 20. Men den er for let til at kunne udbalanceres på ortofon as212 armen.
Og nu til spørgsmålet. Findes der en dagligdags ting man kan sætte fast på fingerbøjlen så pickuppen bliver tung nok?
Jeg har ledt alle vegne.
Der skal lidt over 12 gram til iflg. forsøg med mønter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
fanokelgup
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 jul 2018
Lokalitet: hillerød

Re: Anti kontravægt

Indlægaf Sorenki » ons 8. aug 2018 10:58

kan et vægtlod fra en velassorteret fiskeri-forretning ikke sættes ovenpå, monstro? - dem kan du tit finde i meget præcise vægtangivelser. og på concorden kunne den for test-skyld vel bindes fast på armbøjlen? Tjek evt fluebinder-grej, der er lodder specifikt til at binde på fluer, og disse er derfor nemmere at binde fast 6 X 2 gr kugler fx.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Anti kontravægt

Indlægaf hificlassic » ons 8. aug 2018 11:23

DJ's brugte altid en 25 øre på løftearmen på concorde pickupperne da jeg var ung
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Anti kontravægt

Indlægaf tctla » ons 8. aug 2018 11:42

Jeg synes at huske, at Concorde enheder var leveret med et rundt lod, man skød ind over pick-up armen forfra.
Loddet havde et tilpas stort hul til, at det kunne passere omløberen for montering af pick-up enheden.
Fastgørelse på tonearmen skete med en plast-skrue igennem loddet, spændt let mod tonearmen.
Der må da kunne findes et overflødigt eksemplar i een eller andens gemme-skuffe ?
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Anti kontravægt

Indlægaf vinyl » ons 8. aug 2018 11:48

Jeg har den originale Ortofon vægtclips til brug sammen med Concorde serien liggende, hvis du er interesseret, det ser vel lidt mere elegant ud end en 25 øre :OLO:

Hilsen/ Vinyl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: Anti kontravægt

Indlægaf fanokelgup » ons 8. aug 2018 12:34

Nej, det skal du ikke. Det er jo bare til en test opstilling.
Jeg har ikke en gammel 25-øre. En 5-krone sammen med en 1-krone giver godt 12,8 gram, så de mangler bare at sidde fast.
Fiskevægte har jeg ikke, men det fik mig til at tænke på bly, og jeg har da set en strimmel bly i garagen som selv opsøgte mig da jeg stod på en altan for mange år siden. Der sad nogle rustne hæfteklammer i. Jeg er sikker på jeg ikke har smidt den ud...
Når jeg har fundet den, klipper jeg et stykke af og justerer størrelsen til vægten passer.
fanokelgup
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 jul 2018
Lokalitet: hillerød

Re: Anti kontravægt

Indlægaf his067 » ons 8. aug 2018 12:39

Du kan også købe blyvægte til at afbalancere bil-hjul.

Eller en strimmel selvklæbende bly til golf køller.

Jeg har brugt begge dele til at afbalancere mine SPUer så de alle har det anbefalede nåletryk på min Schick arm uden at jeg behøver at flytte på andet end antiskating vægten.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Anti kontravægt

Indlægaf ferr31 » ons 8. aug 2018 12:58

vinyl skrev:Jeg har den originale Ortofon vægtclips til brug sammen med Concorde serien liggende, hvis du er interesseret, det ser vel lidt mere elegant ud end en 25 øre :OLO:

Hilsen/ Vinyl


Hvis ingen anden vil købe vil jeg gerne
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Anti kontravægt

Indlægaf fanokelgup » ons 8. aug 2018 13:16

Så, nu fandt jeg det nævnte bly. Arm loddet blev først skruet 2 gram ud så der er noget at justere med. Blydimsen endte på 11,3 gram.
Det var aldrig sket uden inspirationen her fra. 1000 tak!
IMG_7427.jpg

Åh, der er gået en ladekondensator i riaa forstærkeren, 1000uF, 25V. Så jeg skal ud i den varme garage igen...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
fanokelgup
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 jul 2018
Lokalitet: hillerød


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 34 gæster