hificlassic skrev:Findes der gode equalizere som ikke ødelægger lyden?
Jeg har en Yamaha YDP 2006 som, efter min erfaring, ikke gør andet ved lyden end det man beder den om. Jeg gav omkring en tusse for min på ebay.
YDP'en er en parametrisk equalizer og den er fantastisk nem at bruge, specielt til sådan noget med at kvæle/dæmpe uønskede frekvenser.
Du kan vælge hvilken frekvens der skal hæves/dæmpes, hvor bredt der skal hæves/dæmpes altså hvor mange nabofrekvenser der skal med i hævningen/dæmpningen og til sidst hvor voldsomt der skal hæves eller dæmpes.
Jeg plejer at starte med max dæmpning og mellem bredde. Herefter drejer jeg på frekvensknappen indtil jeg rammer den lyd der irriterer mig. Når jeg har fjernet den irriterende lyd eksperimenterer jeg med at gøre spredningen smallere og dæmpningen mindre indtil jeg fjerner så lidt som muligt. Det er supernemt og intuitivt og i modsætning til en grafisk equalizer er det nemt at ramme præcis den frekvens du vil af med.
Bagefter kan du så aflæse frekvens, spredning og dæmning hvis du hellere vil have bygget det ind i et delefilter - personligt har jeg det fint med at have YDP'en i signalvejen, men den er jo digital så det skal nok fornærme finere ører..
Hygge..
Thomas