Hjælp til Sanyo 8000K receiver

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hjælp til Sanyo 8000K receiver

Indlægaf Stottrup » tors 11. okt 2018 17:07

Spørgsmål: Hvad er der galt, når receiveren i stereomode stort set kun spiller i højre kanal, men i mono begge kanaler? Fænomenet optræder via FM og cd - grammofon ikke prøvet.

Vh Stottrup
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Hjælp til Sanyo 8000K receiver

Indlægaf tctla » tors 11. okt 2018 18:01

Hej

Her er et forslag:

a) Din Sanyo radio hedder DCX-8000K. Punklighed fremmer forståelsen, især når man skal finde et diagram :thumbsup:
b) Den har ingen CD indgang. Du bruger måske AUX, TAPE-1 eller TAPE-2-indgangen. Igen punklighed....
Det lyder måske trivielt, men der er en verden (læs: omskifter) til forskel på signalets vej til forstærkeren.
Bruger du AUX-indgangen, kan Input Select Switch'en (S8/S9) være defekt (snavset) eller Tape-Monitor switchene kan være det samme.
Hvis du kobler CD'en til en Tape-indgang, kan det nok kun være een af Tape-Monitor switchene, der er snavset.

Løsningen ligger lige for: Rens alle omskfiterne og se, om ikke det løser problemet.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hjælp til Sanyo 8000K receiver

Indlægaf Stottrup » fre 12. okt 2018 16:00

Hej Torben

Undskyld manglende punktlighed - du har helt ret. Jeg vil forsøge at rense diverse indgange og omskiftere, men på FM har jeg jo ikke mange valgmuligheder, og her optræder fænomenet også. Nå, spiller ikke meget radio, så hvis de andre indgange kan komme op at køre, er det fint.

Tak for tippet, jeg vil senere rapportere resultatet.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Hjælp til Sanyo 8000K receiver

Indlægaf Stottrup » lør 13. okt 2018 16:01

Tape 2 kører med fineste stereo :OLO: . FM er uændret, men pyt. Fik ved samme lejlighed pudset glasset indvendigt og skiftet 3 lamper, inkl. den til skalanålen - lidt tricky. Tak til Torben for tippet.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Hjælp til Sanyo 8000K receiver

Indlægaf tctla » lør 13. okt 2018 19:35

Hej Karl,

Tillykke med reparationen.
Du kobler altså CD-afspilleren til Tape-2 indgangen, og her fra er der nu hul igennem til begge udgangs-forstærkere.
Gå 1 trin tilbage i signalkæden, og tilslut CD'en til AUX-indgangen og vælg denne indgang med indgangsvælger omskifteren.
Har du stereo herfra, må du nok belave dig på, at der er noget galt med FM stereo-dekoderen.
Ellers kan problemet skyldes snavs i indgangs-vælgeren som AUX & FM deler.
Herfra passerer signalet igennem Tape-monitor-switchene, så de kan altså stadig forårsage problemet med manglende FM-kanal.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hjælp til Sanyo 8000K receiver

Indlægaf Stottrup » lør 13. okt 2018 20:00

Hej Torben

Du lokker mig længere og længere ind i et for mig fuldstændigt ukendt land - men, som man siger, what the heck! Jeg får mere og mere smag for at grave dybere i de hemmeligheder, som disse gamle perler gemmer på!
Jeg graver videre i bevidstheden om, at dyret allerede nu giver mig, hvad jeg beder det om :Thumpsup:

Tak for dine råd- og krav om punktlighed.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Hjælp til Sanyo 8000K receiver

Indlægaf Stottrup » man 15. okt 2018 16:10

Hej Torben - og forum

Nu står der en ren og pæn Sanyo DCX-8000K, med lys i alle lamper, og spiller FM stereo, ligesom de øvrige indgange fungerer. Alle indgange er renset, og omskifterne har fået en del massage og kontaktrens - nu mangler jeg bare en knap :( ... Ø18mm, længde 19 mm, passer til 6mm skaft.

Vh Karl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Hjælp til Sanyo 8000K receiver

Indlægaf tctla » man 15. okt 2018 23:55

Hej Karl,

HA, du fik snavs på fingrene, og det gik godt.
Nu er du vel klar over, at du engang udi fremtiden må afsætte tid til afvænning?
Denne her forbistrede hobby er så vanedannende som god rødvin og middelmådige western-film :thumbsup:
Tillykke med resultatet.

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster