Idag udkom TV-2's seneste album - "Tæt trafik i Herning".
Et band (og ikke mindst forsanger/tekstforfatter Steffen Brandt) jeg har haft et blødt punkt for - og et "forhold" til - helt fra bandets start for små 40 år siden. Det er jo en lang vej.
TV2.jpg
Og jeg er ikke skuffet over det ny album, der snurrer netop nu.
Det er meget "TV-2 classic" både musikalsk (lydbilledet) og teksterne. Brandt er altså én af Danmarks absolut bedste tekst-snedkere - stadigvæk. Mange små, flotte perler som f.eks. "De vil gerne ha' din stemme - men vil de tale din sag?" (fra "
Don't get me started").
Der har op til udgivelsen været skrevet meget om at TV-2/Brandt var blevet mere politisk, men jeg synes nu ikke det er meget markant. Jo da - der er kommentarer til hvad der sker politisk ude og hjemme, hvordan der bliver spillet på frygt for det anderledes - og hvordan tiden forsøges skruet tilbage (hvad der kendetegner store dele af den politiske agenda mange steder).
Men der er også mere personlige refleksioner over de nære ting og oplevelser - f.eks. om at køre gennem Sverige med ungerne sovende på bagsædet mens "Tintin i Tibet" spiller på bilradioen. Det er den slags sange, som står stærkest i TV-2's "bagkatalog", så herligt at den slags også er med her.
Altså: Ingen revolutioner her - men dejligt når man nu holder af TV-2 som de var i starten (og langt op i 90'erne).
PS - En lille anekdote:Jeg var fotograf under et interview med Steffen Brandt forud for deres koncert på Københavns Universitet (Amager) tilbage i 1985. De to kvindelige interviewere var tydeligvis beærede og imponerede over Steffen Brandt - og synes vist han var temmelig lækker (hvilket han vel også var).
Den ene af dem omtalte konsekvens deres nye LP som "Stærke mænd..."
Den hedder (som bekendt) "Rigtige mænd gider ikke høre mere vrøvl" - og det er ment meget ironisk, hvilket tilsyneladende slet ikke var gået ind hos mine to kvindelige kolleger.
Brandt nænnede ikke at rette dem
Under interviewet vimsede jeg rundt med mit spejlreflekskamera og knipsede fra alle vinkler - også fra siden, nedefra. Det fik Steffen Brandt til at stoppe interviewet, se lige på mig og kort bemærke: "Ingen billeder i profil" hvorefter han fortsatte interviewet. Det kunne han åbenbart ikke li'! (men
så markant synes jeg nu ikke hans næse var/er...).
Gad vide hvor jeg har de negativer...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.