B&O Mini DeLuxe 609K2 renovering

Rør i alle afskygninger

B&O Mini DeLuxe 609K2 renovering

Indlægaf tctla » tirs 8. jan 2019 16:09

Jeg har en B&O rør-radio fra ~1962, der trænger til en kærlig hånd.
Jeg har helt glemt, at B&O dengang var kunde hos Hunts i UK, men denne øjenåbner opfrisker hukommelsen.
Ikke sådan, at B&O ikke har købt inferiøre kondensatorer tidligere (ref. ROE elektrolytter), men jeg synes at huske Mullard kondensatorer i deres apparater.
Her har vi altså syn for sagn; dokumentation for hvad defekte Hunts kondensatorer formår.
Det defekte udgangsrør er ikke noget nyt; det er helt efter bogen.
Læk "That Capacitor" = amok anodestrøm og kraftig overophedning af røret med følgevirkning, at glasset revner eller røret trækker luft ved et sokkelben.
Det ser straks noget mere surt ud omkring MF-røret EF89.
Her er EF89 også gået amok i anodestrøm, og det har åbenbart været nok til, at trække så stor strøm gennem MF-spolen (for FM), at spoletråden er varmet så meget op, at spoleformen er smeltet.
Ved samme lejlighed er en modstand (Nr.38) også brændt, så der har også været blus på skærmgitret.
Det er nyt for mig, men forvent ALT (ONDT) fra Hunts :!:
Jeg har et andet gl. B&O donor-apparat, så jeg finder sagtens en ny form og kan vikle spolen om, så det klarer sig.

Denne radio er iøvrigt den sidste model udelukkende med rør fra B&O, så den fortjener da en indsats for, at blive reddet.

EDIT (igen, igen):
Lidt røde øren ift. udfald mod Hunts kondensatorer. Ja, de ER skumle, OG de forårsager de beskrevne fejl. Ja, B&O brugte dem, så ingenting galt der, men .... i denne spille sidder der Wicon kondensatorer, ikke Hunts. Skramlet ligner hinanden af udseende, og også af holdbarhed, eller mangel på samme.
Dog, man KAN altså gøre skarn uret.

Renovering er sat på pause, men genoptages næste gang, der er 2 tirsdage i en uge. Alternativt, når jeg får tid i en uge med kun een tirsdag.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af tctla søn 28. apr 2019 20:08, rettet i alt 4 gange.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: B&O Mini DeLuxe 609K2 renovering

Indlægaf tctla » tirs 8. jan 2019 16:10

Flere billeder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: B&O Mini DeLuxe 609K2 renovering

Indlægaf tctla » tirs 8. jan 2019 16:53

Hov, der er jo også et diagram til fyren.
Det kan godt findes på nettet, men kun i sort/hvid.
Her er det scannet i farve ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster