Balance potentiometer til Nikko NA690

Alt om GDS

Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf itandhifithings » søn 10. feb 2019 19:16

Hej Allesammen

Jeg har fin lille Nikko NA690 hvor balance potentiometeret er knækket.

Jeg ønsker at erstatte det med nyt og skal helst ikke koste en formue, da forstærkeren skal sælges videre.

Potentiometeret har 10 “trin”. 5 til højre og 5 til venstre. Der står 250kohm og 10w på det. Måske står der også Alps?

Hvor i alverden finder jeg et sådan tilsvarende? Jeg synes jeg har kigge på de store elektronik sider men kan ikke finde et der matcher... der er riller i “stangen” der holder balance kanppen på plads.
34F16613-D324-44EB-BF17-C3B517A43988.jpeg


B5F498AF-60A2-452A-B514-A28511290B32.jpeg
9576A25B-DC27-40A9-B3CB-E796B0C041A6.jpeg


BDA14584-9B80-496A-8780-0AE07F9E6035.jpeg


AC0B78F4-22DC-40F6-91DB-4548ACE2A2F0.jpeg


59B3D5DC-12B7-4346-91F5-26D4756B3D95.jpeg


336E023A-EF72-4A66-BB5A-99CFD7044F5C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
It and hi-fi - Learning by doing... doing and showing at http://www.itandhifithings.com
itandhifithings
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14 mar 2017
Geografisk sted: Silkeborg
Lokalitet: Silkeborg

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf PerHej » søn 10. feb 2019 19:22

Måske kan du snuppe akslen fra det her
https://elektronik-lavpris.dk/p116573/v ... nterclick/

Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf itandhifithings » søn 10. feb 2019 21:23

Hej PerHej

Årh ja... det var måske en ide... det er jo lige sådan en jeg har brug for! Har du erfaring med sådan et skifte? Eller har du set et sted på nettet hvor de have gjort noget lignende? De er vel ikke lavet til at blive skiftet på den måde ?
It and hi-fi - Learning by doing... doing and showing at http://www.itandhifithings.com
itandhifithings
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14 mar 2017
Geografisk sted: Silkeborg
Lokalitet: Silkeborg

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf tctla » søn 10. feb 2019 23:55

itandhifithings skrev:Hej PerHej De er vel ikke lavet til at blive skiftet på den måde ?


Nu må du vist selv på banen og yde/svede lidt :thumbsup:
Jeg foreslår, at du løfter de 4 tappe, der holder beskyttelses-kappen og ser, hvordan akslen er fastgjort.
Hvis den har udvidede tappe, der låser den fast, kan det godt være en smule besværligt, at skifte den uden, at beskadige modstands-legemet.
Hvis du er heldig, sidder der en låse-clips, der nemt lader sig fjerne.
Nu skal du jo så være heldig 2 gange, for det nye potentiometer skal jo være samlet på samme måde.

Måske er der en grund til, at det nogle gange koster lidt, at få fixet et problem af en pro ;)

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf MaxJ » man 11. feb 2019 11:37

Hvad er der galt i at skifte potmetret, om det kan klikke eller ej er vel ligegyldigt, bare det virker.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf Sorenki » man 11. feb 2019 12:32

MaxJ skrev:Hvad er der galt i at skifte potmetret, om det kan klikke eller ej er vel ligegyldigt, bare det virker.

Det er vel op til ejeren hvor vigtigt det er - hvis det var mig var det en grundlæggende præmis at det skulle have præcis samme funktionalitet og "feel". Jeg ville forsøge mig med operation af potmeteret. Eller måske overveje om man kunne "splejse" et nyt skaft på den knækkede, indtil man fandt en rigtig erstatning. ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf MaxJ » man 11. feb 2019 12:38

Sorenki skrev:
MaxJ skrev:Hvad er der galt i at skifte potmetret, om det kan klikke eller ej er vel ligegyldigt, bare det virker.

Det er vel op til ejeren hvor vigtigt det er - hvis det var mig var det en grundlæggende præmis at det skulle have præcis samme funktionalitet og "feel". Jeg ville forsøge mig med operation af potmeteret. Eller måske overveje om man kunne "splejse" et nyt skaft på den knækkede, indtil man fandt en rigtig erstatning. ;)


Ja hvis det kan lade sig gøre ellers må man nøjes. Potmetret er dødt så der sker ikke noget ved at skille det ad og kigge. Håber der kommer nogle billeder af det adskilt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf Helikon » man 11. feb 2019 13:22

Sorenki skrev:
MaxJ skrev:Hvad er der galt i at skifte potmetret, om det kan klikke eller ej er vel ligegyldigt, bare det virker.

Det er vel op til ejeren hvor vigtigt det er - hvis det var mig var det en grundlæggende præmis at det skulle have præcis samme funktionalitet og "feel". Jeg ville forsøge mig med operation af potmeteret. Eller måske overveje om man kunne "splejse" et nyt skaft på den knækkede, indtil man fandt en rigtig erstatning. ;)


"Jeg ønsker at erstatte det med nyt og skal helst ikke koste en formue, da forstærkeren skal sælges videre."

Det er nok slet ikke vigtigt overhovedet.. bare værdien og akslen passer ;)
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf cdp » man 11. feb 2019 15:43

Umiddelbart ville jeg forsøge med at bore stumperne op og lime det sammen med epoxy og en styretap... ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf Tonni » man 11. feb 2019 20:36

Enig cdp!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf itandhifithings » tirs 12. feb 2019 08:54

Altså det kunne være rigtig fedt med den samme “feel” specielt når nu bass, treble og volumen også siger “klik”.
Jeg havde vitterligt troet at dette var en standard komponent, som jeg bare ikke lige kunne finde.

Men jeg skal lige overveje, hvor mange timer jeg kaster i projektet, da den bare skal videresælges... men der er altså stadig noget smuk i at få sådan en gammel dame gjort lækker igen.

Slagplanen:
1. Prøv at se hvordan den er sat samme, og se om det er muligt at skille den ad - se dernest om jeg kan finde noget der kan sættes sammen med den originale.
2. Kig på udenlandske elektroniksider og se om jeg finde et potmeter der og vent til jeg bestiller næste ordre.
3. Udskift med en anden type balance potmeter.

Tak for hjælpe!

Jeg poster lige nogle billeder, når jeg kaster mig ud i projektet ;-)
It and hi-fi - Learning by doing... doing and showing at http://www.itandhifithings.com
itandhifithings
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14 mar 2017
Geografisk sted: Silkeborg
Lokalitet: Silkeborg

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf cdp » tirs 12. feb 2019 23:11

….Men jeg skal lige overveje, hvor mange timer jeg kaster i projektet, da den bare skal videresælges... men der er altså stadig noget smuk i at få sådan en gammel dame gjort lækker igen....


Jeg har en NA 890 stående - det undrer lidt din har andet end klik på midterstilling. På min er det kun bas/diskant der klikker hele vejen. Blot til info. :Briller:

Skjold har vist også en 890, hvordan med din ?
Senest rettet af cdp tirs 12. feb 2019 23:14, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. feb 2019 23:13

Jeg synes, at det er unormalt, at der er klik i balancen? - det plejer da at være i volume og/eller tonekontrol, hvis der altså ER klik, men nu er jeg bestemt ikke kender af NAD. .

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf Tonni » tirs 12. feb 2019 23:18

Det potmeter der er knækket er et med midterklik, og ikke andet.
Den smalle slids i metaldækket, er det der giver klikket. Ser man godt efter kan man ane den "kugle" der klikker i revnen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Balance potentiometer til Nikko NA690

Indlægaf cdp » ons 13. feb 2019 00:04

Det potmeter der er knækket er et med midterklik, og ikke andet.
:thumbsup:
- så helt sjældent er det vist ikke, og vil da mene det skal være lineært også..
Værre er det nok at finde et vol. pot...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster