Recording, '50s Style

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Recording, '50s Style

Indlægaf dfms » man 11. feb 2019 22:37

Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Recording, '50s Style

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. feb 2019 00:09

Fedt - interessant. Jeg genkender nogle få "devices" i denne udsendelse. Skægt, at Dynacorden har fundet vej ind i studiet -

Fedt at se og høre - man må godt nok sige, at ham studieejeren er gået all in på gearet og atmosfæren. Desuden godt, at det understreges så meget, at optagelsen også afhænger af, hvad musikerne rent faktisk kan og at reparationsmulighederne i lyd og musik efterfølgende er begrænsede. Ligeledes noterer jeg mig fraværet af ordet "autotuner" - og at man skulle omgås compressorerne med følelse. Mange relativt talentløse kan i dag gå ind i et studie og få lavet noget, der lyder af en million, uden reelt at have særligt stort talent. Den klarer "protools" jo. ;)

tak for denne skønne udsendelse.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Recording, '50s Style

Indlægaf Torben » tirs 12. feb 2019 02:40

det mest spændende fra halvtredserne er RCA "Living Stereo" som jo både lavede Klassisk og Underholdning1
Det var ærlig lyd der krævede en del af dem der blev optaget - så kom alle dimserne og kompressorne osv, Mixing også, dermed forsvandt de udøvendes ærlige kunnen en del!
MVH Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Recording, '50s Style

Indlægaf Sorenki » tirs 12. feb 2019 09:55

Torben skrev:så kom alle dimserne og kompressorne osv, Mixing også, dermed forsvandt de udøvendes ærlige kunnen en del!

Jeg må nok være dig uenig - jeg ser ikke kompressore og mixning som at gå kunstnerne i bedene - det er en hjælp til lydteknikeren, men kan, som Freddy også fint er inde på ovenfor, ikke tilføje noget der ikke allerede er der)
En kompressor brugt i et studie, bliver tit tænkt som at være det samme som når man komprimere sine musikfiler. (ergo = dårlig lyd) men det er mere et spørgsmål om at fremhæve de ting i mixet som er væsentligt for optagelsen.
Et trommesæt kan ikke optages "rent" og formidles troværdigt, der skal altså anvendes en kompressor ind over for at opnå en troværdig gengivelse. For mig er skellet når man flytter optagelsen og bearbejdningen over til det digitale - digital lyd er altid en repræsentation af lyden, og der sker en fortolkning på et andet plan end når der arbejdes analogt - det tror jeg kan opleves.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Recording, '50s Style

Indlægaf spuncut » tirs 12. feb 2019 15:30

Der er næppe nogen grund til at digitale optagelser skulle være ringere end analoge, snarere tværtimod. Det har heller aldrig været nemmere at lave gode optagelser. Men kulturen omkring kommerciel musikproduktion har ændret sig fundamentalt, se til eksempel her:
https://www.youtube.com/watch?v=oVME_l4IwII
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Recording, '50s Style

Indlægaf Torben » ons 13. feb 2019 03:00

Bruger du en 421 kan man få trommer til at lyde som trommer!
Det jeg skriver er at dengang man ikke havde så meget at snyde lytterne med var det mere direkte kunst - genren uanset!
Jeg har selv produceret såvel klassisk som underholdning og med de rette kunstnere er der ikke grund til at pakke de medvirkende ind!
Har set Decca optage pauker og trommer med Neumann. Og de kunne det der med den brede lyd uden for meget tilsætning!
Hilsen Torben
Og så er det jo i dette forum analogismen har sine store forkæmpere! selvom jeg har produceet såvwl analog som digital - og ved at digital jo er meget fint!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Recording, '50s Style

Indlægaf Fredmarantz » ons 13. feb 2019 09:49

Nu var det jo eller ikke , fordi jeg ville starte en digital versus analog debat, begge dele kan i de rigtige hænder lyde fremragende, men jeg henledte opmærksomheden på, at man dengang ikke havde nær så mange muligheder for at pynte og "rette" på dét, som musikere indspillede og indsang, hvilket også fremgår af klippet. Dengang ( i klippet), blev det hele jo nærmest kørt ind i ét spor (mono) eller to (Stereo) - gennem én mikrofon eller måske tre-fire mikrofoner (3-4 spor)- i "one-takes" altså med en masse overhør ( "bleed ") mellem mikrofonerne ( eksempel: guitaren kan udemærket høres via sangmikrofonen, så hvis man laver guitaren om grundet en spillefejl - så passer guitaren ikke længere med overhøret/bleed'en fra den tidligere optagelse). Ved overhør kan man ikke rette på tingene- så det, som nu engang kommer ind, kommer ind - og så skal det være ordentligt og rigtigt spillet, da man ikke kan rette. Skulle man rette på noget, skulle man i gang med saksen på båndet - og med flersporsbåndoptagelser kan i vel selv forestille jer, hvad man så skulle ud i :QQS:

Hvad angår mikrofoner, så bruger han jo ret konsekvent amerikansk båndmikrofonudstyr (RCA og Shure), da han har en sød tand for Rock a´billy musik - Sun Studios / Elvis og i den dur. Disse mic´s lyder fantasktik men er skrøbelige og man skal virkelig arbejde med dem for at de kan yde deres bedste. 48-volts (Phantom) forsyningsspænding til disse er bandlyst, hvilket han også nævner. Disse mikrofoner er nærmest udryddede og bruges kun sjældent - de befinder sig primært i samlinger og i sikrede skabe i studierne.)

Ellers er kondensatormikrofonerne, som man stadig bruger nærmest enerådende (Neumann ( bl.a. U47 - U87 - KM84 (Vintage that is) som markedførende kvalitetsmæssigt og udbredelsesmæssigt, men ellers er der kommet mange nye billigere spillere på banen også (Kina!!! :QQS: ). Den af Torben nævnte 421'er (den hedder MD421) er en Sennheiser (Dynamisk), som er klassisk - og nok den mest udbredte Sennheiser ever) - den er yndet at bruge til blæsere og tøndetrommer (altså ikke bækkener), hvor den findes god - også og ikke mindst live.

I dag kan man alt i et studie - for at kunne pynte - flytte - udskifte soli med andre soli - kvantisere - udskifte sangere - rette op på falsksyngende sangere - fjerne mislyde i halsen - ændre EQ til det sygeste - dubbe i en uendelighed - Så det fremstår som musikere og sangere, som er helt og aldeles fejlfri og meget flotte i lyden - uden at de i virkeligheden kan specielt meget. Så har jeg ikke engang nævnt de almindelige effekter som comp - reverb/rumklang og delays/ekko), som man, som også klippet ovenfor viser, nu også brugte dengang i 50'erne.

Jeg var selv i studiet for nylig for at indspille noget - og jeg lavede en guitarsolo et sted, som var noget kikset. Senere i samme nummer lavede jeg endnu en guitarsolo, som var fed - og hvad så? - så fjernede vi bare det dårlige i den første solo - og tog det bedste fra den anden solo og kopierede det - satte ind og vupti blev der to gode soli - så lyder det som om jeg er dygtig og spiller fejlfrit, selvom jeg i realiteten ikke kunne på dagen i studiet. Det foregik selvsagt på computer. Ligeledes spillede trommeslageren ikke regelmæssigt nok og faldt ofte ud af takten med os andre - og hvad så? - så kvantiserede vi bare trommerne, med en indbygget "human factor-knap" og pludselig var det taktret - Igen behøver man altså ikke være specielt dygtig for at lyde som om man har gået på konservatoriet.

I studiet i klippet skal man kunne meget som musiker - man skal kunne "get it right" alle mand på samme tid eller næsten..respekt!



Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster