Nikko NA-890 - VU-meter

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » tors 14. mar 2019 23:34

cdp skrev:Det er da en helt ok indsats og reparation, du nu er kommet igennem. Elektronik kan være en besynderlig størrelse at prøve kræfter med, jo mere man ved jo tidligere ser man 'lyset'. Hvis ellers kanalerne spiller lige højt, kan du sende en vedvarende tone i ex. tapeindgang, aktivere mono og derefter justere højre meter en smule på trimpot. Hent evt. (Frekvens generator) APP til din mobil, så kan du sammenligne lidt med forskellige frekvenser. Stik fra minijack til RCA behøver jo bare være mono. Hvor købte du for resten pæren? ;)
Forstår på Henning det er T20 fatn. 8v-300mA

Takker :p . Metrene følges pænt ad, når jeg spiller mono - billedet narrer noget. Hvis jeg havde taget det et sekund senere, kunne de have stået modsat.
Pæren er en glassokkellampe, 6-7v 2w, købt i Elektroniklavpris, Århus (glimrende webshop og fysisk butik). Benene måtte rettes ud og tilledningerne loddes på, akkurat som originalt. Lidt noget fedteværk, når man ikke er loddemester, men det gik :thumbsup:

Vh Karl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf cdp » fre 15. mar 2019 00:37

Ok - jeg prøver lige denne T10 fra thansen: https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 238579574/ - bliver den for varm, må den byttes til noget mindre. Takker og god fornøjelse med 890'eren. :p
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. mar 2019 01:04

Meterlampernes korrekte værdi skal være 8V 0,3A. (hvad dét så er i watt, ved jeg ikke) Er lampehuset af plastic (åh nej - ikke igen) - er der fare for, at det deformerer, hvis temperaturen er for høj. Det ville jeg ikke spøge med. Jeg ville helt klart finde en korrekt lampe og ikke gætte mig frem. Oplysningen 8V 300mA er fra servicemanualen - fundet på hifiengine.

Her er fx et sæt af den type, som du viser billede af - og værdien er påtrykt: "8V 300mA" - dem ville jeg købe.

https://www.ebay.com/itm/Pioneer-SX-850 ... SwXpFbvNwK

Jeg ved ikke, hvor mange lamper, du skal bruge ,men fire styk er der da her. Mystisk, hvorfor de skal loddes på i din forstærker. Er du helt sikker? - Er der mon ikke en passende sokkel? - eller har der været en fusker inde og hygge sig i lampearrangementet?

Kan du ikke vise nogle gode nærbilleder af dette?

Hvis du ikke allerede har gjort det / fået det gjort, så vil jeg anbefale, at du omstiller apparatet (hvis muligt) til 240V's-drift. Så holder dine lamper i ualmindelig lang tid.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » fre 15. mar 2019 04:40

Pærens effekt er 8V * 0,3A = 2,4W og da pæren er "pakket ind" i en gummi-dimsedut ville jeg, ligesom Freddy, være forsigtig med at gå op i effekt (= varme).
Lysarrangementet kan skimtes på første billede i denne post, lige skråt til højre over min pegefinger:
viewtopic.php?f=556&t=12191&start=15#p108547
Gummi-dimsedutten med pære er trykket ind nedefra i den trekantede lysleder, som går over til toppen af effektmetrene.
"Fuskeren" må være Nikko da min pære også er loddet i.
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. mar 2019 09:41

ok - de er loddede fra fabrik. :thumbsup:

Her er et par 8V 300mA - færre og billigere, hvis man nu kun skal bruge et par stykker.

https://www.ebay.com/itm/Pioneer-SX-450 ... 100623.m-1

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » fre 15. mar 2019 18:00

Intet undgår jeres opmærksomhed ;) . For en begynder er der kun lidt forskel mellem 6-7 V, 2 W og 8 V, 300mA, men selvfølgelig har I ret: Skal det laves, skal det laves rigtigt (hvor det kan lade sig gøre).
Jeg har foreløbig genmonteret den gamle pære (som ikke var sprunget, men slidt/noget mørk i glasset - derfor udskiftningen), og derefter bestilt et sæt af de korrekte pærer fra Tyskland - tak for linket, og tak for at holde mig til ilden :thumbsup: .

Vh Karl

PS: Mht omstilling til 240V drift har jeg ikke nogen åbenbare muligheder for at pille ved ret meget - faktisk ingen.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf skjold » lør 16. mar 2019 23:21

Sjovt som der lige går NA-890 i det :)

Jeg har netop fået sådan en ind og mangler også en pære. Der er 1 stk og den sidder i en sokkel - altså ikke loddet. Typen er den som Fredmarantz linker til. Måske Stottrup har en enkelt til salg? :) Ellers kan en alm. billig 12V 5W positionslyspære vel til nøds bruges - med lidt Ohms lov kommer sådan en til at trække 200 mA med 8V. Det blir' nok et lidt søvnigt lys med 1,6W i stedet for 2,4W men i det mindste overbelaster man ikke noget.

Den kan omstilles til 240V men det kræver et indgreb, da en løs afblændet ledning fra trafoen skal loddes på i stedet for en anden, hvorved den får lidt flere viklinger på primærsiden. Det ligner ikke noget, der er tiltænkt lægmand selv at rode med.

Et problem med min er netafbryderen, der ingen forbindelse har i den ene kontakt. Det er en 2-polet afbryder. Jeg kan selvf. luse den ene pol over men det mest korrekte er vel at afbryde begge poler? Jeg går ud fra det har noget med godkendelse i Europa at gøre, for jf. servicemanualen er den amerikanske udgave kun 1-polet.

Har SpunCut evt også en netafbryder liggende? :)
Senest rettet af skjold søn 17. mar 2019 10:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Fredmarantz » lør 16. mar 2019 23:32

skjold skrev: Typen er den som Fredmarantz linker til. Måske Stottrup har en enkelt til salg? :) Ellers kan en alm. billig 12V 5W positionslyspære vel til nøds bruges - med lidt Ohms lov kommer sådan en til at trække 200 mA med 8V. Det blir' nok et lidt søvnigt lys med 1,6W i stedet for 2,4W men i det mindste overbelaster man ikke noget.



Jeg er sikker på, at lyset, som du selv er inde på, bliver temmelig "søvnigt" med en 12V - jeg ville klart anbringe en 8V 300mA - og de er, som vi kan se, nemme at finde. Omstillingen til de 240V vil efter min mening være et klart plus - men bør udføres af én der ved hvordan det gøres.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » søn 17. mar 2019 14:44

skjold skrev:Sjovt som der lige går NA-890 i det :)

Jeg har netop fået sådan en ind og mangler også en pære. Der er 1 stk og den sidder i en sokkel - altså ikke loddet. Typen er den som Fredmarantz linker til. Måske Stottrup har en enkelt til salg? :)
Har SpunCut evt også en netafbryder liggende? :)


I løbet af en lille uge får jeg det bestilte sæt hjem - altså 8v 300mA med glassokkel. Måske har Nikko på et tidspunkt fundet ud af, at det er nemmere at skifte en pære i sokkel isf en, der er loddet :lol:

Jeg sender gerne en til dig.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf skjold » søn 17. mar 2019 19:17

Stottrup skrev:
skjold skrev:Sjovt som der lige går NA-890 i det :)

Jeg har netop fået sådan en ind og mangler også en pære. Der er 1 stk og den sidder i en sokkel - altså ikke loddet. Typen er den som Fredmarantz linker til. Måske Stottrup har en enkelt til salg? :)
Har SpunCut evt også en netafbryder liggende? :)


I løbet af en lille uge får jeg det bestilte sæt hjem - altså 8v 300mA med glassokkel. Måske har Nikko på et tidspunkt fundet ud af, at det er nemmere at skifte en pære i sokkel isf en, der er loddet :lol:

Jeg sender gerne en til dig.

Vh Karl


Super - jeg betaler selvfølgelig for den :) Lad os tage den i PB når du når så langt.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » man 18. mar 2019 17:30

skjold skrev:
Super - jeg betaler selvfølgelig for den :) Lad os tage den i PB når du når så langt.


:cool1:
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf cdp » man 18. mar 2019 20:07

..Den kan omstilles til 240V men det kræver et indgreb, da en løs afblændet ledning fra trafoen skal loddes på i stedet for en anden, hvorved den får lidt flere viklinger på primærsiden...

Det har du ret i - rød ersatter orange. Ps. Har du målt forskellen på de 2 udtag = AC ?
EDIT - kan man være sikker på den røde ikke er beregnet til 110 V. :shock:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » tirs 19. mar 2019 09:25

Hvis man ser på første side i servicemanualen:
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... -890.shtml
findes der en tabel der angiver de forskellige lande-udgaver:
Landetyper.PNG

Man kan lige tjekke bagpå, men vi har formodentlig alle forstærkere der i sin tid er solgt af Audioscan, hvilket vil sige at de er DEMKO/SEMKO-mærket og i følge tabellen er det en N-TYPE.
Ser man på diagrammet:
Trafoudgaver.PNG

er der vist to transformator-sektioner, en for W-TYPE (UL,CSA,120VAC,USA) og en der dækker E,N og D -TYPE, som således omfatter DEMKO og SEMKO (Danmark, Sverige, 220-240VAC). Forstærkerene der blev leveret til Danmark/Sverige havde 220/240VAC nettransformator, dobbeltpolet netafbryder og sikringer på sekundæren, desuden blev de to convenience-outlets undladet.
Da forstærkeren blev leveret med forskellige transformatorer afhængigt af om den skulle sælges i Danmark/Sverige eller USA, bør der således ikke forefindes en 120V-primærvikling i de forstærkere vi er i besiddelse af. Man kan dog ikke være sikker på om Nikko senere har valgt at foretage en "Change of specifikation without notice" og shippe den med universal-transformator.
MVH Henning.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf skjold » tirs 19. mar 2019 10:27

cdp skrev:
..Den kan omstilles til 240V men det kræver et indgreb, da en løs afblændet ledning fra trafoen skal loddes på i stedet for en anden, hvorved den får lidt flere viklinger på primærsiden...

Det har du ret i - rød ersatter orange. Ps. Har du målt forskellen på de 2 udtag = AC ?
EDIT - kan man være sikker på den røde ikke er beregnet til 110 V. :shock:


Nej - jeg har intet ændret/målt. Hvis man ser Spuncuts diagram herover på det nederste E-/N-/D-type, kunne det ligne at den røde er det der er markeret 240V og den orange 220V.

Men jeg tror dog jeg bare lader den være på 220 - men ellers er jeg nok den tøsede type der ville fralodde forbindelserne til forstærkeren og kontrolmåle, inden jeg ændrede noget :) Jeg er heller ikke tekniker, så better safe than sorry.
Senest rettet af skjold tirs 19. mar 2019 17:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » tirs 19. mar 2019 15:24

skjold skrev:
Men jeg tror dog jeg bare lader den være på 220


Jeg har det som skjold: I betragtning af hvor mange år lampen har fungeret, tænker jeg, at en ny kan holde lige så længe :ide:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster