Luxman CL-34 Reparation

Rør i alle afskygninger

Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » fre 5. jul 2019 15:22

Her kan du følge reparation af en Luxman CL-34 rør pre-amp gennem hele forløbet.

Først et diagram og nogle billeder af apparatet.
En tidligere ejer, ikke den nuværende, har afmonteret hele den indbyggede strømforsyning og monteret den i et ekstern kabinet. Komplet med transformator og stabiliseringskredsløb.
Under processen, er der øjensynlig skiftet elektrolyt kondensatorer, men man har foretaget et virkeligt dårligt komponent-valg imho. Det viser sig ved, at een af de nye elektrolytter allerede buler i toppen. Nu kan jeg selvfølgelig ikke vide, hvor længe det er siden, denne ombygning/renovering af strømforsyningen er sket, men overvej lige dette: Den bulede kondensator sidder hvor, den kun er påtrykt under halvdelen af dens mærkespænding, og den arbejder ved en frekvens på 100Hz. En moderne kvalitets-elektrolyt burde ikke nedbrydes i forstærkerens rest-levetid (>25 år), men selvfølgelig, hvis den nye elektrolyt hedder Jamicon og er specificeret til 85Grader-C så be'r man jo næsten om det.
Jeg har valgt, at skifte alle tre elektrolytter ud med Panasonic EE-serie, 105Grader-C elektrolytter med forventet levetid >10.000 timer og de koster nada. Højst usandsynligt, at det bliver nødvendigt, at skifte dem igen :!:
-
Fejlen, som ejeren klager over, hører dog (antagelig) ikke hjemme i den nu eksterne strømforsyning. RIAA indgangen (indgangene?) generes af høje, periodiske smæld eller plop-lyde. Der sidder rør i signalvejen, og de er DC-koblede fra indgang til udgang. Noget usædvanligt, og helt katastrofalt, hvis der ikke monteres een eller anden form for DC-servo til, at holde rørenes arbejds-punkter under kontrol, som rørene slides til. Her til har Luxman anvendt en Dual Op-Amp IC type 4558, nok noget nær det mest støjende af slagsen (efter 709 & 741), men jeg antager, at det ikke har nogen stor betydning, idet IC'et her arbejder udelukkende med DC, og ikke sidder i signal-vejen eller signal-modkoblingen. Jeg agter at skifte IC'et, men har dog valgt en nyere og bedre type til erstatning, nemlig NE5532.
Forsynings-spændingen til IC'et er stabiliseret med 2 stk. WZ-081 8,1V Zener-dioder, og de bliver erstattet med 2 x 1N5344, 8,2V Zenerdioder. Lidt overkill, men igen: Pris = nada.
Så har jeg bemærket en underlig fejl, der meget vel kan være den egentlige årsag til plop-lydene. DC udgangs-spændingen på den ene OP-Amp forstærker varierer rigtig meget i takt med RIAA'ens udgangs-signal. OP-Amp'ens udgangs-spænding DC-niveau er justeret med trimme-potentiometeret på indgangen til -6V (dette gælder for begge OP-Amp's). Når der påtrykkes signal på RIAA'en varierer den ene OP-Amp's udgang kraftigt, faktisk helt over til positiv spænding, hvilket ikke sker i den anden OP-Amp. Med den kraftige signalfiltrering, der er på begge OP-Amp indgange og den kraftige AC modkobling, bør der ikke være nogen form for AC udgangs-signal på OP-Amp'en, men det er der så på den ene. Nu er forstærkeren ikke helt adskilt endnu, så der kan sagtens være tale om et printbrud eller lignende, der er årsag til denne fejl. Jeg kan næsten ikke tro, at de 1uF/50V orange afkoblings-kondensatorer, der er anvendt, kan blive defekte. Hvis de alligevel er, så har jeg Wima i skuffen :thumbsup:
-
Kvaliteten af loddearbejdet ifb. med udflytning af strømforsyningen kan vel diskuteres. Kig engang på, hvordan lodningerne ser ud på lysnet-afbryderen. Og her sidder der forresten en RIFA støjkondensator af typen: "Shoot-on-Sight", så den ryger nok ifb. med renovering af lodningerne.
-
Let the show begin ......

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf spuncut » fre 5. jul 2019 16:35

Hej Torben
Spændende at følge med i dine, altid velovervejede og velbeskrevne tiltag :cool1:
Jeg tog lige et kig på diagrammet af RIAA:
CL34-RIAA.PNG

og tænkte umiddelbart at det jo var en cascodekobling der i udgangen, men det er det jo ikke. Det er jo nærmere en triode, hvis anode bliver anvendt som katodemodstand for den øverste triode. Er det mon netop for at imødegå rørenes DC-drift, grundet ældning at man har valgt denne konfiguration? Man kunne jo have sparet et rør ved at anvende en modstand i stedet for, så det er nok ikke bare for sjov. ;)
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » fre 5. jul 2019 17:28

Hej Henning,

Det kaldes en "White Kathode Følger" og set fra det nederste rør, er det faktisk en slags Kaskode-kobling.
Måske sku' vi ta' den senere i tråden, for det er jo et interessant kredsløb.
Lige nu står den på et glas kold saftevand, for jeg kæmper lidt med, at lave lys i udhænget i siden af min terrasse £#%&"! :Skor:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf KenRas » fre 5. jul 2019 17:47

Hej Torben og Henning,

Ja det er en lidt interessant konstruktion. Udgangen af andet forstærkertrin går jo til gitteret på den øverste triode, så jeg ser mere dette rør som en katode følger og med den den nederste triode som en slags konstantstrøms generator. Kan dog ikke helt gennemskue hvad det evt gør for lydkvaliteten. Bemærk også at alle 4 rør er DC koblet og op-amp’en ser ud til at fastlægge arbejdspunkt/bias for rørerne. Er det evt beskrevet i servicemanualen?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » fre 5. jul 2019 18:35

KenRas skrev: Bemærk også at alle 4 rør er DC koblet og op-amp’en ser ud til at fastlægge arbejdspunkt/bias for rørerne. Er det evt beskrevet i servicemanualen?
Mvh Kenneth


Hej Kenneth,

Ja, jeg er jo opmærksom på DC-servoen, men der bliver et akut problem med, at få den slut-justeret, når den tid kommer.
Jeg har stået på hovedet for, at få fat i en komplet service-manual med justerings-forskrifter.
Min normale grossist ASWO, kan ikke skaffe den, og hvis man kigger rundt på nettet, ser man kun det diagram, jeg har vedhæftet i indledende post.
Er der nogen der ved, hvordan man skaffer den komplette manual, hører jeg gerne.
Når jeg får renoveret dyret, laver jeg nogle målinger, og påfører dem på det uploadede diagram til forhåbentlig gavn og glæde for andre i fremtiden.

Mvh,

/Torben

EDIT:
Jeg kom til at tænke på, nu da der er lidt interesse for den specielle Kathode-følger-udgang på RIAA'en, at jeg har brugsanvisningen til den ældre CL-32 pre-amp.
Stort set er det samme kredsløb, og forklaringen til RIAA'en passer i hvert tilfælde 100%.
Her er manualen vedhæftet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf spuncut » fre 5. jul 2019 18:47

tctla skrev:Hej Henning,

Det kaldes en "White Kathode Følger" og set fra det nederste rør, er det faktisk en slags Kaskode-kobling.
Måske sku' vi ta' den senere i tråden, for det er jo et interessant kredsløb.
Lige nu står den på et glas kold saftevand, for jeg kæmper lidt med, at lave lys i udhænget i siden af min terrasse £#%&"! :Skor:

Aaaaaaa! Det er jo en push-pull-ting! Især hvis man lige opfatter kondensatoren fra øverste triodes anode og til nederste gitter, hvilket jeg ikke gjorde. White Kathode Følger er således en buffer der har den halve udgangsimpedans og som er i stand til både at source og sinke. White Kathode Følger kunne således være et rigtig godt valg til at drive en A2 eller AB2 -udgang.
Mere om White Kathode Følger her:
https://www.tubecad.com/2016/05/blog0346.htm
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » fre 5. jul 2019 19:03

spuncut skrev:Det er jo en push-pull-ting! Især hvis man lige opfatter kondensatoren fra øverste triodes anode og til nederste gitter, hvilket jeg ikke gjorde. White Kathode Følger er således en buffer der har den halve udgangsimpedans og som er i stand til både at source og sinke. White Kathode Følger kunne således være et rigtig godt valg til at drive en A2 eller AB2 -udgang.
MVH Henning


Det har jeg kun prøvet (AB2-Push/Pull) med en halvkraftig kathode-følger triode (5687) og en Solid-State konstantstrøms generator som kathode-modstand. Udgangs-rørets gitter-1 DC koblet til kathoden på kathodefølgeren.
Det kan piske en stemning op i et udgangsrør.
Bassen bliver nærmest stram og fyldig imho :!:

-

Vedr. CL-32 pre-amp'en.
Den har IKKE et IC-styret DC-servo-kredsløb i RIAA'en, bare for fuldstændighedens skyld.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf Langkjaer » fre 5. jul 2019 19:50

På hifiengine.com ligger der en alignment procedure til CL-32. Om denne er brugbar ved jeg ikke.
Langkjaer
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 08 jun 2012

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » fre 5. jul 2019 20:50

Langkjaer skrev:På hifiengine.com ligger der en alignment procedure til CL-32. Om denne er brugbar ved jeg ikke.


Den kan ikke bruges, for som jeg skriver ovenfor, så har CL-32 IKKE en DC-Servo-styring i RIAA'en.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf KenRas » lør 6. jul 2019 10:24

tctla skrev:Jeg kom til at tænke på, nu da der er lidt interesse for den specielle Kathode-følger-udgang på RIAA'en, at jeg har brugsanvisningen til den ældre CL-32 pre-amp.
Stort set er det samme kredsløb, og forklaringen til RIAA'en passer i hvert tilfælde 100%.
Her er manualen vedhæftet.


Hej Torben,

Tak for upload af manual med en god beskrivelse af kredsløbet som forklarer en del. Må blankt indrømme at min rør teori er lidt rusten da jeg ikke har rodet med rør siden mine første år som elektronikmekaniker lærling i flyvevåbnet tilbage i sidste halvdel af 70`erne.

Jeg er ved at samle stumper sammen til at bygge den meget berømte RIAA forstærker fra Marantz model 7, sådan bare for sjov, men det kan være jeg skulle bygge denne her også og så lave nogle sammenlignende målinger :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » lør 6. jul 2019 10:43

KenRas skrev:Jeg er ved at samle stumper sammen til at bygge den meget berømte RIAA forstærker fra Marantz model 7, sådan bare for sjov, men det kan være jeg skulle bygge denne her også og så lave nogle sammenlignende målinger :p

Mvh Kenneth


Jeg tror ikke, det vil falde ud til Marantz' fordel.
Marantz' RIAA er en 14-på-dusinet, helt basal RIAA, når man får viklet sig ud af alle de omskiftere, den er pakket ind i.
Luxman-løsningen derimod, er raffineret imho.
Nu giver det jo ikke altid et udfald til det bedre, men her vil jeg nu satse på "Lux-us"-løsningen.

Derfor kunne det nu alligevel være rigtig spændende, at få en sammenligning mellem de to forskellige RIAA'er, så hvor der er en vilje osv...

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf spuncut » lør 6. jul 2019 20:49

Angående justering så ville jeg nok starte ud med at justere til den halve forsyningsspænding (@nominel forsyning) på udgangen af V3 og lade den køre en dags tid og se hvor meget den driver. Herefter er det sikkert en god ide at teste ved +/- 10% forsyningsspænding. Men hvis vi nu antager at samtlige trioder taber emmision nogenlunde ens med tiden så sker der vel egentlig ikke så meget ved det?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » lør 6. jul 2019 23:52

Jeg måler alle rør-, forsynings- og IC-spændinger i RIAA'en inden, jeg begynder på reparationen.
Det ser egentlig ikke ud som om, der har været fumlet med trimme-potmetrene, men uden præcis vejledning i optrimning, er det rart, at have de oprindelige værdier noteret ned.
Hennings tilgang er vist lige "efter bogen", så det ender jo nok der omkring.
I morgen formiddag, ta'r jeg nok fat på strømforsyningen, så RIAA'en bliver efter week-end'en.
Familien har det med, at blande sig liiiige DER, hvor det begynder, at blive rigtig interessant, og således også i morgen eftermiddag.
Det bør man vel egentlig se som noget positivt? :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf tctla » søn 7. jul 2019 20:06

Advarsel: Indeholder ubehagelig udbrud og kraftudtryk, også på udenlandsk sprog.

Så fik jeg skiftet de 3 Jamicon elektrolytter i strømforsyningen.
Loddearbejdet på de gamle 'lytter var godt nok noget klamp.
Jeg burde derfor ikke være blevet overrasket, da jeg fik pillet bunden af selve forstærkeren.
Alligevel kunne jeg ikke undgå kraftige og ubehagelige flash-back's, da bundpladen, med de anvendte 4 forskellige skrue-typer, endelig gav los.
Pludselig var jeg tilbage i begyndelsen af 70'erne, midt i min læretid, hvor jeg reparerede mange 27MHz walkie-talkie's, når ejerne havde "trimmet og optimeret" dem ud over al tænkelig anstændighed.
Lodningerne i denne dejlige Luxman-forstærker, lader ikke noget tilbage ift. det mest ihærdige walkie-talkie vrag med en rogue loddekolbe i hænderne.
Min personlige mening er, at denne loddekolbe bør opspores og have pladerne klippet, da den tydeligvis er til stor fare for sine omgivelser.
Måske Fyn's politi kan klemme den ind sideløbende med Dan-Bunkering sagen? :Skor:

Mere følger, når jeg har dokumenteret de oprindelige drift-spændinger, som overfor beskrevet, og jeg kan gå igang med den egentlige fejl-finding og renovering.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman CL-34 Reparation

Indlægaf his067 » søn 7. jul 2019 20:57

Det ligner lige godt mit eget loddearbejde (der er en grund til at jeg ikke praler om det.....)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 25 gæster