Så kom der en L550 på matriklen
Fandt den til en "rimelig" pris på dba, i operativ stand.
Har en del ridser på træ beklædningen, så var ret spændt på hvad der gemte sige under motor hjelmen. Havde multimeter med og chekkede for dc på udgangen, venstre kanal 7 mv og højre kanal omkring 30mv. Det var vel at mærke i kold stand.
Alle kondensatorer og print står i rigtig fin stand, det virker ikke til at den har kørt alt for meget i de 40 år den snart har været til. Udgangs transistorer er skiftet til sanken typer, kølepasta helt blød og lækker :
.
Det ene dc servo kredsløb har fået skiftet til par kondensatorer og 2 transistor og 3 modstande, omkring dc servo icen. Har chekket forstærkeren godt igennem, det meste af komponent limen rundt omkring var stadig lysebrun. Så alt i alt et godt udgangspunkt for total renovering.
Efter endt fransk vask og strygning, så er ideen at sætte en pwm controller og to 120mm/15mm noctura støjsvage blæsere i under heatpipes. Meeeen nu skal den lige gennemgåes og have udskiftet alle kondensatorer. Egentlig så ser stort set de flest Elna ud som de forlod fabrikken, så i princippet er det ikke nødvendigt at kanibalisere alt. Men det er blot fint at være på den sikre side, selv om jeg slet ikke er imponeret og nye 105gr elektrolytter. Generelt er de i ny stand nede på 80% af deres nominelle påtrykte værdi.
Så det kan jo være under vejs at jeg får brug for at trække på Hr. Nillerborgs ekspertise..
IMG_20190908_211506.jpg
Her er det fejlrettede dc servo print
IMG_20190908_222939.jpg
Selv det her Elna ser fine ud. Eneste sted limen er på vej til at blive forkullet. Men efter 40 år, den har ikke kørt i alt for mange timer.
IMG_20190908_222920.jpg
Alt er originalt ab fabrik, og i forbløffende fin stand.
IMG_20190908_211516.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.