Fensten skrev:Dvs. nye højtalerterminaler, ny finer, nyt burnt orange frontstof...
Her kunne jeg skrive:
"Fremragende idé! Og hvis de gamle fronter/frontstof er intakt, vil jeg gerne købe dem af dig for 500,-"Men de fleste her på forum vil hurtigt gennemskue, at jeg bare ville have fingre i de originale fronter og derfor roser en
helt forfærdelig idé!
Så jeg skriver (uden omsvøb - no offence intented):
Hvis du vil bevare højttalernes værdi, holder du dig så tæt på originalen som muligt.
Og det er IKKE at give et sæt L110 "Burnt Orange" stof, som JBL aldrig producerede dem med.
Eller at give kabinetterne finer i en anden træsort, end den JBL valgte.
Det vil ikke være at kære sig om højttalerne - men at lave Brian-modifikationer.
GØR. DET. IKKE.
Gyyyys.jpg
Original.jpg
Hvis fineren er beskadiget, så reparer den (eller få nogen, der ved hvad de laver til at gøre det), så det kommer så tæt på det oprindelige som muligt. Hvis frontstoffet er kaput, så tag fronterne af (netop på L110 er de jo 80% gennemsigtige) - og kig efter så originalt stof/net som muligt (dét er ikke let, I know).
Udskiftning af kondensatorer er/kan være en god idé af tre grunde:
De gamle kan være "skredet" i værdierne efter 30+ år
Der er kommet bedre typer, som JBL nok ville have brugt, hvis de var tilgængelige dengang
Ændringen er reversibel og usynlig
Tilsvarende kan man sige om de interne kabler (selv om der jo er ret forskellige meninger om hvor meget forskel man kan høre på kablerne). Du kan evt. skifte i den ene først og så (blind)-teste om du kan høre forskel.
Højttalerterminalerne (de dér vride-nogen) er ofte udskiftet (og udskældt).
Igen vil jeg gerne se nogen som med 100% sikkerhed i en blindtest udpeger en højttaler med modificerede terminaler fra en med originale.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.