Luxman L-550

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Luxman L-550

Indlægaf spuncut » tirs 25. jul 2017 17:26

Anders skrev:Tak for forklaringen, men var nu ikke det, jeg spurgte til.
Jeg er mere interesseret i at vide, om man ifølge Nillerviborg ikke behøver en RCA splitter.
Kobler pre og effekt overhovedet internt i L-550?

Nårh ja det kan jeg da foresten godt se ;)

På L550 afbrydes "main-in" når switchen står i stilling "off".
pomi-l550.PNG

Der kan tilsluttes ekstra effektforstærker på "pre-out", uanset switchens stilling.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman L-550

Indlægaf Anders » tirs 25. jul 2017 20:05

:Thumpsup: Sådan, fedt! Tak for det.
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Luxman L-550

Indlægaf hifibacillen » tirs 25. jul 2017 21:54

Kunne være man skulle kigge efter sådan, har aldrig hørt en i real life men der skrevet mange rosende ord igennem tiden om dens fortræffelige lydkvalitet.
Også om den varme den producere fra de 2x50 klasse a watt.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-550

Indlægaf Nillerviborg » tors 27. jul 2017 11:13

- Man skal være opmærksom på med en L550, at de er hårdt ramt af tidens tand.
De u-renoverede eksemplarer "Som tilfældigvis stadig virker" handles typisk til ret høje priser, måske til dels afled af at vi har solgt perfekt renoverede eksemplarer til mellem 12 og 15k. - i parentes bemærkes skal der skiftes op mod 100 kondensatorer, køleplade mm. plejer vi at skille ad og rense og teste, nye matchede Sanken MT-200 udgangstransistorer i ( valgfrit for kunden ), de har bedre varmeafledning end de originale , ( Mener det org. er Fujitsu ).
Som en biting kan nævnes, at man kan køre den i ren "forforstærker Mode", IE, hvis den er tændt i PreHeat, kan man bruge hele forforstærker delen, uden at udgangen er tændt og trækker strøm. ...
De sidste par år har vi vel renoveret 10-15 stykker, både for salg ( egne ), samt kundebetalte...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Luxman L-550

Indlægaf jmlyd » man 9. sep 2019 20:51

Så kom der en L550 på matriklen ;)

Fandt den til en "rimelig" pris på dba, i operativ stand.

Har en del ridser på træ beklædningen, så var ret spændt på hvad der gemte sige under motor hjelmen. Havde multimeter med og chekkede for dc på udgangen, venstre kanal 7 mv og højre kanal omkring 30mv. Det var vel at mærke i kold stand.

Alle kondensatorer og print står i rigtig fin stand, det virker ikke til at den har kørt alt for meget i de 40 år den snart har været til. Udgangs transistorer er skiftet til sanken typer, kølepasta helt blød og lækker : 8) .

Det ene dc servo kredsløb har fået skiftet til par kondensatorer og 2 transistor og 3 modstande, omkring dc servo icen. Har chekket forstærkeren godt igennem, det meste af komponent limen rundt omkring var stadig lysebrun. Så alt i alt et godt udgangspunkt for total renovering.

Efter endt fransk vask og strygning, så er ideen at sætte en pwm controller og to 120mm/15mm noctura støjsvage blæsere i under heatpipes. Meeeen nu skal den lige gennemgåes og have udskiftet alle kondensatorer. Egentlig så ser stort set de flest Elna ud som de forlod fabrikken, så i princippet er det ikke nødvendigt at kanibalisere alt. Men det er blot fint at være på den sikre side, selv om jeg slet ikke er imponeret og nye 105gr elektrolytter. Generelt er de i ny stand nede på 80% af deres nominelle påtrykte værdi.

Så det kan jo være under vejs at jeg får brug for at trække på Hr. Nillerborgs ekspertise..
IMG_20190908_211506.jpg

Her er det fejlrettede dc servo print
IMG_20190908_222939.jpg

Selv det her Elna ser fine ud. Eneste sted limen er på vej til at blive forkullet. Men efter 40 år, den har ikke kørt i alt for mange timer.
IMG_20190908_222920.jpg

Alt er originalt ab fabrik, og i forbløffende fin stand.
IMG_20190908_211516.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af jmlyd lør 14. sep 2019 21:51, rettet i alt 1 gang.
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: Luxman L-550

Indlægaf Helikon » man 9. sep 2019 22:17

de to store sorte lytter buler godt op i toppen.. selv om det bare er plastskiven har de haft det varmt
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Luxman L-550

Indlægaf jmlyd » ons 11. sep 2019 21:26

Hej Niels,

Ja de har løftet sig lidt. Tror ikke de seriemæssigt har været helt flade ovenpå.

Det er ikke helt nemt at finde passende erstatning. Skal man op i nærheden af samme værdi, så bliver lytterner generelt 85mm høje, hvilket er i overkanten. Men har endnu ikke haft tid til at måle lytterne hverken elektrisk eller fysisk.

Kan se at det er et ret omdiskuteret emne på diverse elektronik og hifi sites..

Glæder mig til at få renoveret den, er igang med en C02 og har en komplet nyrenoveret M05 stående, som endnu ikke har spillet 1 minut i lydens tjeneste. Den har kun kørt 10 timer, efter totalt renovering, i test opsætning over effektmodstande og efterfølgende pakket væk.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=103421&KW=Jmlyd&PN=0&TPN=2
M05_breakein.jpg



Så hvis nogen mener at de har fundet den ideelle erstatning til strømforsyningslytterne til en Luxman l550 er jeg lutter øre.. :-)

Her lidt ide udkast til total gennemgang..
http://amp8.com/tr-amp/lux/l-550x.htm
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: Luxman L-550

Indlægaf Tophøj » tors 12. sep 2019 06:53

Hej Jmlyd.

Du skulle vel ikke have et diagram over en M05 der er til at læse, og som der evt kunne tages en kopi af? Jeg har prøvet at købe et i USA, samt prøvet at downloade diverse, men det ene er værre end det andet.

jmlyd skrev:Hej Niels,

Ja de har løftet sig lidt. Tror ikke de seriemæssigt har været helt flade ovenpå.

Det er ikke helt nemt at finde passende erstatning. Skal man op i nærheden af samme værdi, så bliver lytterner generelt 85mm høje, hvilket er i overkanten. Men har endnu ikke haft tid til at måle lytterne hverken elektrisk eller fysisk.

Kan se at det er et ret omdiskuteret emne på diverse elektronik og hifi sites..

Glæder mig til at få renoveret den, er igang med en C02 og har en komplet nyrenoveret M05 stående, som endnu ikke har spillet 1 minut i lydens tjeneste. Den har kun kørt 10 timer, efter totalt renovering, i test opsætning over effektmodstande og efterfølgende pakket væk.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=103421&KW=Jmlyd&PN=0&TPN=2
M05_breakein.jpg



Så hvis nogen mener at de har fundet den ideelle erstatning til strømforsyningslytterne til en Luxman l550 er jeg lutter øre.. :-)

Her lidt ide udkast til total gennemgang..
http://amp8.com/tr-amp/lux/l-550x.htm
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Luxman L-550

Indlægaf tctla » tors 12. sep 2019 08:43

Jeg kan skaffe M05 service-manualen fra min grossist som foto-kopi, altså på papir.
Kvaliteten af disse kopier er normalt fremragende.
I dette tilfælde er service-manualen på 24 sider.
Pris er Kr.: 200,- inkl. moms, plus PostNord forsendelse til dig.
Leveringstid ca. 2 uger.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman L-550

Indlægaf jmlyd » tors 12. sep 2019 21:21

Den kan jeg toppe! :-)

Har Original service manualen!! Har en scannet kopi i 600dpi, hvor diagrammer er scannet i A3 format.

Den kopi der findes på Hifi engine, er taget fra den service manual, blot ikke af mig. Men ja det er en længere og pussig historie, hvordan jeg fik en original servicemanual..

Kigger lige efter, og ser om jeg ikke kan finde den scannede udgave frem..

LuxM05_schematics1.pdf

LuxM05_schematics2.pdf

Schematics_ver1.pdf

Schematics_ver2.pdf

schematics_ver3.pdf


Det er flere scanninger af de 2 hoveddiagrammer. Roter, og brug den du finder bedst.
Jeg scannede flere gange, for at finde den som gav det bedste A3 format udskrift, det er de alle skarpe nok til :cool1:

Det var hvad jeg lige kunne finde. Går ud fra at det er diagrammerne du er på jagt efter.
Ellers kan jeg snildt skanne resten af siderne, hvis der er nogen som er interesseret..
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: Luxman L-550

Indlægaf jmlyd » tors 12. sep 2019 21:59

tctla skrev:Jeg kan skaffe M05 service-manualen fra min grossist som foto-kopi, altså på papir.
Kvaliteten af disse kopier er normalt fremragende.
I dette tilfælde er service-manualen på 24 sider.
Pris er Kr.: 200,- inkl. moms, plus PostNord forsendelse til dig.
Leveringstid ca. 2 uger.

Mvh,

/Torben


Til gengæld ville jeg nok være interesseret i en rigtig god scannet kopi af en L550 manual. Er det muligt, behøver den ikke på tryk! :OLO:
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: Luxman L-550

Indlægaf tctla » tors 12. sep 2019 22:25

Ja, der er muligt. Samme pris og medie (papir) som manualen for M05.
Også samme leverings-termin, ~2 uger.
Denne manual er på 25 sider.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman L-550

Indlægaf KenRas » fre 13. sep 2019 07:17

På vintageshifi.com er der en service manual til L-550 i god kvalitet.

https://www.vintageshifi.com/repertoire ... Manual.pdf

Samt tusindvis af andre manualer til alle de vintage produkter man kan forestille sig :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Luxman L-550

Indlægaf Tophøj » fre 13. sep 2019 07:42

Tusind tak!

Det var lige hvad jeg manglede.

Mvh Per

jmlyd skrev:Den kan jeg toppe! :-)

Har Original service manualen!! Har en scannet kopi i 600dpi, hvor diagrammer er scannet i A3 format.

Den kopi der findes på Hifi engine, er taget fra den service manual, blot ikke af mig. Men ja det er en længere og pussig historie, hvordan jeg fik en original servicemanual..

Kigger lige efter, og ser om jeg ikke kan finde den scannede udgave frem..

LuxM05_schematics1.pdf

LuxM05_schematics2.pdf

Schematics_ver1.pdf

Schematics_ver2.pdf

schematics_ver3.pdf


Det er flere scanninger af de 2 hoveddiagrammer. Roter, og brug den du finder bedst.
Jeg scannede flere gange, for at finde den som gav det bedste A3 format udskrift, det er de alle skarpe nok til :cool1:

Det var hvad jeg lige kunne finde. Går ud fra at det er diagrammerne du er på jagt efter.
Ellers kan jeg snildt skanne resten af siderne, hvis der er nogen som er interesseret..
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Luxman L-550

Indlægaf jmlyd » fre 13. sep 2019 21:58

KenRas skrev:På vintageshifi.com er der en service manual til L-550 i god kvalitet.

https://www.vintageshifi.com/repertoire ... Manual.pdf

Samt tusindvis af andre manualer til alle de vintage produkter man kan forestille sig :Thumpsup:

Mvh Kenneth



Tak, den er væsentlig bedre en den jeg pt har! :Thumpsup:
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 22 gæster