Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. nov 2019 20:51

Målene er:

diameter på hele trykrullen: 20,2mm
diameter på aksel: 6,0mm og hermed en indre diameter på lejet på trykrullen også 6,0mm -
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Torben » ons 27. nov 2019 01:52

hvad med at søge gamle spolebåndoptageres kapstan ruller for at se om de er en med målet!
Eventuelt i tekniske beskrivelser!
VH Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Fredmarantz » ons 27. nov 2019 01:56

Dette vil jeg gerne undlade - ganske enkelt fordi jeg gerne vil bevare den originale Echolette-rulle, hvis gummi i øvrigt synes at være i god stand (bortset fra den omtalte rille). Jeg vil tro at vi taler om at udligne max. 1/10mm. Jeg vil helst have, at den sidder i skabet første gang, man forsøger.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Torben » ons 27. nov 2019 09:53

Det er ikke min erfaring efter mange års spolebånd erfaring at en trykrulle kan reddes når den først er deform! En gang har jeg oplevet at en rulle gendannedes. En af mine venner havde også en defekt rulle, han kom lim i fordybningen og fik den rettet til så der var "rund rulle" men den hårde lim ødelagde bånd!
Men rigtig god arbejdslyst med projektet!
MVH Torben
Selv 1/10 mm. vil givujævn lyd!
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf KOF » ons 27. nov 2019 12:40

Hejsa.

20.2 mm er i den grad i min dækslibers komfortzone :-)

6 mm er ok. Akslen er 3 mm, men vi får enten nogen til at lave en adaptor, eller vikler tape om en 3 mm aksel. Det er ikke så fusket som det lyder til. Jeg har gjort det før, med godt resultat.

Vi sætter noget fint santpapir på sliberen, og polerer om nødvendigt efter med op til korn 3000 (Som man gør ved polyurethan dæk :-)

Gi lige et pip på PM, hvis du tænker vi skal kigge på det. Så får du lige mit telefonnummer - og så gir jeg en kop kaffe og en trykrulleslibning, når lejlighed byder sig :-)
KOF
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05 jan 2011
Geografisk sted: Århus
Lokalitet: Østjylland

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf cdp » ons 27. nov 2019 18:23

Spændende læsning - på youtube kender de også RC-metoden, men den rulle står vist ikke til at redde. :p
https://www.youtube.com/watch?v=nATgx4uJcZI
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Fredmarantz » ons 27. nov 2019 23:21

KOF skrev:Hejsa.

20.2 mm er i den grad i min dækslibers komfortzone :-)

6 mm er ok. Akslen er 3 mm, men vi får enten nogen til at lave en adaptor, eller vikler tape om en 3 mm aksel. Det er ikke så fusket som det lyder til. Jeg har gjort det før, med godt resultat.

Vi sætter noget fint santpapir på sliberen, og polerer om nødvendigt efter med op til korn 3000 (Som man gør ved polyurethan dæk :-)

Gi lige et pip på PM, hvis du tænker vi skal kigge på det. Så får du lige mit telefonnummer - og så gir jeg en kop kaffe og en trykrulleslibning, når lejlighed byder sig :-)


Du får lige en pm.

Så må vi se, om det kan lykkes :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf MaxJ » tors 28. nov 2019 10:28

Fredmarantz skrev:
KOF skrev:Hejsa.

20.2 mm er i den grad i min dækslibers komfortzone :-)

6 mm er ok. Akslen er 3 mm, men vi får enten nogen til at lave en adaptor, eller vikler tape om en 3 mm aksel. Det er ikke så fusket som det lyder til. Jeg har gjort det før, med godt resultat.

Vi sætter noget fint santpapir på sliberen, og polerer om nødvendigt efter med op til korn 3000 (Som man gør ved polyurethan dæk :-)

Gi lige et pip på PM, hvis du tænker vi skal kigge på det. Så får du lige mit telefonnummer - og så gir jeg en kop kaffe og en trykrulleslibning, når lejlighed byder sig :-)


Du får lige en pm.

Så må vi se, om det kan lykkes :-)

Vh
Freddy


Husk at måle diametreren inden i starter så Svalander kan lave en i den rigtige størrelse. ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf le-tube » lør 30. nov 2019 10:31

..
Senest rettet af le-tube man 30. dec 2019 16:29, rettet i alt 1 gang.
le-tube
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 11 sep 2019
Lokalitet: aa

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf MaxJ » lør 30. nov 2019 11:04

le-tube skrev:
MaxJ skrev:
Husk at måle diametreren inden i starter så Svalander kan lave en i den rigtige størrelse. ;)


Hvorfor egentlig? Det er jo bare en medløber rulle der skaber et tryk mod kapstan akslen.

/Leif


Rigtig nok men Skal den være Ca. 10 Cm. eller 2 Cm.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. nov 2019 11:21

Diameteren er nævnt længere oppe (20,2mm). Det synes ikke at være kritisk med diameter, da det er en fjederbelastet medløber. Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf MaxJ » lør 30. nov 2019 12:44

Fredmarantz skrev:Diameteren er nævnt længere oppe (20,2mm). Det synes ikke at være kritisk med diameter, da det er en fjederbelastet medløber. Vh Freddy


En trykrulle er kun kritisk med diameteren hvis der ikke er bevægelse nok i armen der skal føre den frem til capstanakslen. Jeg var sarkastisk, jeg mente når de har ødelagt den. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf KenRas » fre 10. jan 2020 23:49

Jeg hijacker lige Freddy’s tråd, da jeg har, om ikke helt det samme problem, så dog det problem at trykrullen på min gamle Akai GX-210D er blevet fulstændig hård. Bevares den kører, men den slider båndene og sommetider kører båndet skævt, især når den skifter retning ved enden af båndet. Rullen er, som det kan ses på billedet rund og hel, men altså sten hård.

Så mit spørgsmål er, kan rådet om varmt vand, eller rubber conditioner bringe liv i rullen igen? Eller er løbet kørt for den? Andre gode råd modtages gerne.

7AD1491D-1471-4110-82BF-46145F07F70A.jpeg

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf KlausM » fre 10. jan 2020 23:55

Har du prøvet at smøre overfladen med silicone?? Det er mægtigt til til at blødgøre gummi.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf KenRas » lør 11. jan 2020 00:04

KlausM skrev:Har du prøvet at smøre overfladen med silicone?? Det er mægtigt til til at blødgøre gummi.

Mvh Klaus

Kunde det være sådan noget man bruger til gummilister på bildøren om vinteren?
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster