Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf tctla » lør 30. nov 2019 15:06

kj2005 skrev:Jeg kunne godt tænke mig at teste dem i min Leak Stereo 50-60 kopi hvor der i øjeblikket sidder 7581a / KT66 med en anodespænding omkring 410-415VDC...det må 6P3S kunne klare :thumbsup:

Ja, vi må håbe du ikke bliver hentet af russerne eller CIA for spionage :lol: ....dokumentet ser ud til at være fra 1952-53 så det går nok an at vise det..... ;)

Mvh. Kim


Hej Kim,

Nix, den går ikke.
Din Leak-kopi er antagelig Ultra-Lineær hvilket indebærer, at G2 har samme DC-niveau som Anoden.
Når vi er så langs oppe i forsynings-spænding, går det HELT sikkert galt.
Efter min mening går det præcis lige så galt med 6L6 & 6L6G, hvis du prøver, så lad være med det.
Heller ikke nyere rør, som f.eks 6L6GC, har det godt i U-L kobling med høj G2 spænding.
Jeg synes, man skal ned omkring 275V i forsynings-spænding før, en 6L6 variant er glad i U-L kobling.

Bare rolig, CIA har for længst givet op.
Da de oplevede, hvordan jeg foldede mig ud i mine unge dage, hvor jeg arbejdede for USAF 4684th. Air Base Group, kapitulere de på stedet :thumbsup:

Rørene er pakket, i autentisk indpakning, om end ikke i originale æsker, og med lidt ekstra i posen, så jeg siger "Ja Tak" til dit bytte-forslag.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » lør 30. nov 2019 16:14

tctla skrev:
kj2005 skrev:Jeg kunne godt tænke mig at teste dem i min Leak Stereo 50-60 kopi hvor der i øjeblikket sidder 7581a / KT66 med en anodespænding omkring 410-415VDC...det må 6P3S kunne klare :thumbsup:

Ja, vi må håbe du ikke bliver hentet af russerne eller CIA for spionage :lol: ....dokumentet ser ud til at være fra 1952-53 så det går nok an at vise det..... ;)

Mvh. Kim


Hej Kim,

Nix, den går ikke.
Din Leak-kopi er antagelig Ultra-Lineær hvilket indebærer, at G2 har samme DC-niveau som Anoden.
Når vi er så langs oppe i forsynings-spænding, går det HELT sikkert galt.
Efter min mening går det præcis lige så galt med 6L6 & 6L6G, hvis du prøver, så lad være med det.
Heller ikke nyere rør, som f.eks 6L6GC, har det godt i U-L kobling med høj G2 spænding.
Jeg synes, man skal ned omkring 275V i forsynings-spænding før, en 6L6 variant er glad i U-L kobling.

Bare rolig, CIA har for længst givet op.
Da de oplevede, hvordan jeg foldede mig ud i mine unge dage, hvor jeg arbejdede for USAF 4684th. Air Base Group, kapitulere de på stedet :thumbsup:

Rørene er pakket, i autentisk indpakning, om end ikke i originale æsker, og med lidt ekstra i posen, så jeg siger "Ja Tak" til dit bytte-forslag.

Mvh,

/Torben


Hej Torben
OK...ups :roll: jeg lader være med at teste dem i min Leak kopi...godt du sagde det med G2 spændingen. På et tidspunkt må jeg have fat i et par koblinger med 6L6...jeg har aldrig kigget på data, prøvet , eller lyttet til et 6L6?
Det har altid været KT66,KT88 og EL34....jeg har altid haft det for mig at KT66 og 6L6GC var lige over til ombyt?

Ellers kunne man "fixe" G2 spændingen med nogle 5W zenere i serie...jeg har tænkt mig at prøve en lavere gitter spænding på min TVA-1, da holdbarheden på KT88 ville forbedres , har jeg fået at vide?

Ok, med bytteriet :thumbsup: Jeg må have "gravet" et par trafoer op til de 6L6 hvis de lyder godt.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » lør 7. dec 2019 00:18

Efter nogle dage lykkedes det at optegne det meste af Teisco Checkmate 45 forstærkeren...det er lidt af et job når man skal vende og dreje en så uhåndterlig krabat for at se komponenter på den ene side og kobbebaner på den anden.

Oven i købet ved man ikke om de forrige 500 teknikere, der har repareret på forstærkeren siden 1960, har ændret på kobberbaner, eller at banerne bare er kradset af fra leverandøren?

Nå . men her er det foreløbige resultat...."E" oscillator spolen volder lidt problemer, så den mangler endnu....men kredsløbet kommer...

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf tctla » lør 7. dec 2019 19:08

Hej Kim.

Jeg har kigget på diagrammet og har nogle spørgsmål/bemærkninger.

De indrammede gitter-modstandr, ser ud til, at have usædvanlige værdier.
Jeg vil forvente, deres værdier skal være omkring 10x større, end de opgivne.
Kan du have læst forkert på farvekoden?

Dernæst mangler der en forbindelse mellem Indgang 2 og dennes pre-amp.
Jeg har tegnet en mulig forbindelse med rødt.

Sikring i bunden af de to ladeelektrolytter i strømforsyningen?
Jeg synes, det må være en fejl.
Hvis de kortslutter, vil sikringen på udgangen af brokoblingen 4 x 1N4007 springe, så der er ikke brug for endnu een.
Hvis den springer, vil strømforsyningen give så meget brum fra sig til forstærkeren, at højttaleren nærmest vil falde ud af kabinettet :!:

Så er der de 2 parallelforbundne katode-modstande for V3. Mon ikke snarere, der ingen forbindelse er/skal være mellem katoderne?

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » lør 7. dec 2019 21:31

tctla skrev:Hej Kim.

Jeg har kigget på diagrammet og har nogle spørgsmål/bemærkninger.

De indrammede gitter-modstandr, ser ud til, at have usædvanlige værdier.
Jeg vil forvente, deres værdier skal være omkring 10x større, end de opgivne.
Kan du have læst forkert på farvekoden?

Dernæst mangler der en forbindelse mellem Indgang 2 og dennes pre-amp.
Jeg har tegnet en mulig forbindelse med rødt.

Sikring i bunden af de to ladeelektrolytter i strømforsyningen?
Jeg synes, det må være en fejl.
Hvis de kortslutter, vil sikringen på udgangen af brokoblingen 4 x 1N4007 springe, så der er ikke brug for endnu een.
Hvis den springer, vil strømforsyningen give så meget brum fra sig til forstærkeren, at højttaleren nærmest vil falde ud af kabinettet :!:

Så er der de 2 parallelforbundne katode-modstande for V3. Mon ikke snarere, der ingen forbindelse er/skal være mellem katoderne?

Mvh,

/Torben


Super Torben

Tak for dine rettelser :thumbsup:

Før jeg retter i diagrammet efter dine anvisninger, så får du lige mit kredsløbs update fra idag . Der er ændringer i strømforsyningen og detaljer omkring "E" oscillator spolen, som nu skulle være på plads. Jeg kontrollerer kredsløbet igen, men det meste skulle være som forstærkeren CM45 står her nu.

Når det så er sagt, forstod jeg ikke hvorledes channel 2 signalet blev påvirket af både bass og treble reguleringen fra det kredsløb som bare svævede i den blå luft? jeg håber du kan forklare hvorfor den ledning mangler??.. Jeg tager et billede af de overkradsede printbaner og tegner hvordan der er loddet efter at kobberbanerne er afbrudt.??

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf tctla » lør 7. dec 2019 22:40

Vedr. E-Oscillator kredsløbet, så kig på CM50 diagrammet.
Jeg synes de to kredsløb er ens.
Jeg kan godt se, at der er forskel på kondensatorværdier i oscillatoren, men det er bagateller.
Hvis de to nævnte modstande er brændte, så kan transistoren være kortsluttet kollektor-emitter.
Den oprindelige årsag til miseren er antagelig, at den viste 10uF afkoblings-lyt er kaput, hvorfor oscillatoren ikke svinger, og transistoren kan være fanget i en ON-situation, hvor kollektor-emitter nærmest virker som en sluttet relæ-kontakt.
Det vil gøre avs på modstandene.

Hvordan har du egentlig tænkt dig, at få signal fra Channel-2 indgangs-bøsningerne frem til bas/diskant/volume-kredsløbet for denne kanal?
D.v.s. Kredsløbet lige til højre for V4 på dit diagram. V4 er jo første forstærker-rør for Channel-2.
Det kan under ingen omstændigheder fungere som på din tegning, Channel-2 er inoperativ, eller som vi siger på Jysk: :!: (Vi udtaler ikke slut-d'et :thumbsup: )

Mvh,

/Torben

EDIT:
Vedhæftet datablad på 2SB170.
Den ku' godt ligne en AC125, AC126 eller måske en AC128.
Jeg tror ikke, det gør den store forskel.
Jeg kan sikkert godt finde sådan en gl. Germanium fyr i skuffen, hvis det er nødvendigt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » lør 7. dec 2019 23:54

tctla skrev:Vedr. E-Oscillator kredsløbet, så kig på CM50 diagrammet.
Jeg synes de to kredsløb er ens.
Jeg kan godt se, at der er forskel på kondensatorværdier i oscillatoren, men det er bagateller.
Hvis de to nævnte modstande er brændte, så kan transistoren være kortsluttet kollektor-emitter.
Den oprindelige årsag til miseren er antagelig, at den viste 10uF afkoblings-lyt er kaput, hvorfor oscillatoren ikke svinger, og transistoren kan være fanget i en ON-situation, hvor kollektor-emitter nærmest virker som en sluttet relæ-kontakt.
Det vil gøre avs på modstandene.

Hvordan har du egentlig tænkt dig, at få signal fra Channel-2 indgangs-bøsningerne frem til bas/diskant/volume-kredsløbet for denne kanal?
D.v.s. Kredsløbet lige til højre for V4 på dit diagram. V4 er jo første forstærker-rør for Channel-2.
Det kan under ingen omstændigheder fungere som på din tegning, Channel-2 er inoperativ, eller som vi siger på Jysk: :!: (Vi udtaler ikke slut-d'et :thumbsup: )

Mvh,

/Torben

EDIT:
Vedhæftet datablad på 2SB170.
Den ku' godt ligne en AC125, AC126 eller måske en AC128.
Jeg tror ikke, det gør den store forskel.
Jeg kan sikkert godt finde sådan en gl. Germanium fyr i skuffen, hvis det er nødvendigt.


Hej Torben

Jeg tror jeg har fundet fejlen.....en skærmet forbindelses ledning mangler, som jeg overså....den CM45 er altså meget rodet i opbygningen...jeg vender tilbage med et nyt diagram om lidt :thumbsup:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » søn 8. dec 2019 00:31

tctla skrev:Vedr. E-Oscillator kredsløbet, så kig på CM50 diagrammet.
Jeg synes de to kredsløb er ens.
Jeg kan godt se, at der er forskel på kondensatorværdier i oscillatoren, men det er bagateller.
Hvis de to nævnte modstande er brændte, så kan transistoren være kortsluttet kollektor-emitter.
Den oprindelige årsag til miseren er antagelig, at den viste 10uF afkoblings-lyt er kaput, hvorfor oscillatoren ikke svinger, og transistoren kan være fanget i en ON-situation, hvor kollektor-emitter nærmest virker som en sluttet relæ-kontakt.
Det vil gøre avs på modstandene.

Hvordan har du egentlig tænkt dig, at få signal fra Channel-2 indgangs-bøsningerne frem til bas/diskant/volume-kredsløbet for denne kanal?
D.v.s. Kredsløbet lige til højre for V4 på dit diagram. V4 er jo første forstærker-rør for Channel-2.
Det kan under ingen omstændigheder fungere som på din tegning, Channel-2 er inoperativ, eller som vi siger på Jysk: :!: (Vi udtaler ikke slut-d'et :thumbsup: )

Mvh,

/Torben

EDIT:
Vedhæftet datablad på 2SB170.
Den ku' godt ligne en AC125, AC126 eller måske en AC128.
Jeg tror ikke, det gør den store forskel.
Jeg kan sikkert godt finde sådan en gl. Germanium fyr i skuffen, hvis det er nødvendigt.


Hej Torben

Jeg har ikke checket 2SB170 transistoren endnu....det kommer imorgen. De to modstande som spørgsmålstegnene "læner" sig op ad, er værdier som jeg har "sjusset" mig frem til ....3K7 og 50R +-?? i forhold til værdierne der angives i oscillatoren som sidder i CM50.

Den manglende forbindelse fra V1 pin 1var loddet på "reverb balancen"...jeg missede den gemte skærmede signalforbindelse til indgangen mellem de 500p til diskanten og de 250K til bas potmeteret.

Mht. oscillatoren: De 10uF på "E" spolen havde ganske rigtigt ikke forbindelse på plussiden....der var brændt hul i isolationstapen der var viklet omkring spolen. Kobbertråden ser ikke ud til at have mistet lakken..så ingen kortslutning.

Her har du det nye diagram incl. den manglende forbindelse. Jeg kortslutter eller fjerner de "dumme" sikringer.

Der er ingen farvekoder...alle modstande er grå med påtrykt tekst der angiver værdierne, så de 30K osv er som de sidder i forstærkeren....har du forslag til ændringer ?

Bemærk dead-cap'en...1000p / 5000V....bruger man en kondensator der idag?

En tegning af de afbrudte kobberbaner kommer imorgen.

Tak for hjælpen

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » søn 8. dec 2019 16:23

tctla skrev:Vedr. E-Oscillator kredsløbet, så kig på CM50 diagrammet.
Jeg synes de to kredsløb er ens.
Jeg kan godt se, at der er forskel på kondensatorværdier i oscillatoren, men det er bagateller.
Hvis de to nævnte modstande er brændte, så kan transistoren være kortsluttet kollektor-emitter.
Den oprindelige årsag til miseren er antagelig, at den viste 10uF afkoblings-lyt er kaput, hvorfor oscillatoren ikke svinger, og transistoren kan være fanget i en ON-situation, hvor kollektor-emitter nærmest virker som en sluttet relæ-kontakt.
Det vil gøre avs på modstandene.

Hvordan har du egentlig tænkt dig, at få signal fra Channel-2 indgangs-bøsningerne frem til bas/diskant/volume-kredsløbet for denne kanal?
D.v.s. Kredsløbet lige til højre for V4 på dit diagram. V4 er jo første forstærker-rør for Channel-2.
Det kan under ingen omstændigheder fungere som på din tegning, Channel-2 er inoperativ, eller som vi siger på Jysk: :!: (Vi udtaler ikke slut-d'et :thumbsup: )

Mvh,

/Torben

EDIT:
Vedhæftet datablad på 2SB170.
Den ku' godt ligne en AC125, AC126 eller måske en AC128.
Jeg tror ikke, det gør den store forskel.
Jeg kan sikkert godt finde sådan en gl. Germanium fyr i skuffen, hvis det er nødvendigt.


Hej Torben

2SB170 transistoren har en forstærkning på 27-28 , og ifølge dit datablad er forstærkningen min. 20 typisk 30..så jeg tænker den er ok.

Jeg ved ikke, om jeg overhovedet har tænkt på signalet fra channel 2 bøsningerne frem til bas/diskant/volume-kredsløbet for denne forstærker??....jeg har haft rigeligt med at holde styr på alle de kabler i denne "fuglerede" af en forstærker :Skor:.....som formildende omstændighed, er dette CM45 kredsløb mit første bekendtskab med en PA forstærker.

Når man ser på nærbilledet af V3 og de omkringliggende kobberbaner, gættede du rigtigt. Det er klodset udført på printets kobberside, men hensigten ser ud til at have været en 1K katode modstand til hver triode.
Den afbrudte kobberbane mellem pin 2 og pin 7 på V3 må være en fejl i printudlægget...tænker jeg?... jeg kan ikke se, hvorfor der skulle være forbindelse der?

Men da jeg så fik tænkt over det....japanske Teisco har måske lagt printet ud til et andet rør, da der var gjort plads til en 47uF kondensator ved siden af den første katode modstand R1?...

Den foregående kredsløbstegning over CM 45 er med 1K modstand til hver triode for V3.

Jeg forsøger at få gang i "E" oscillatoren over en ekstern forsyning....vi ser hvad der sker ;)

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 søn 8. dec 2019 18:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » søn 8. dec 2019 17:32

kj2005 skrev:
2SB170 transistoren har en forstærkning på 27-28 , og ifølge dit datablad er forstærkningen min. 20 typisk 30..så jeg tænker den er ok.

Jeg forsøger at få gang i "E" oscillatoren over en ekstern forsyning....vi ser hvad der sker ;)

Mvh. Kim


Så er der gang i "E" oscillatoren....ved -24VDC får jeg 662,3 HZ ud, og max. + 5,71VAC ud. ........ Der bliver sandsynligvis lidt mere DC-out at gøre godt med, når den fulde negative spænding på -39VDC bliver tilsluttet.

Mvh. Kim
Senest rettet af kj2005 tirs 10. dec 2019 00:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf tctla » søn 8. dec 2019 19:17

Hej Kim,

Det ser efterhånden fint ud, og det meste giver mening.
Jeg er stadig ond på den ide, at gitter-aflederen på V3/pin-7 er på 30KOhm.
Alt for lille i min verden.
Kan du vende printet om, og fotografere modstanden?
Jeg vil gerne se hvad, der nøjagtig står på den.
Selvfølgelig, et Ohm-meter tværs over fyren, vil også fortælle et og andet.
-
Deadcap? Ja, de bruges vel stadigvæk, men een, der er så gammel som denne, bør nok skiftes eller i det mindste udmåles for læk.
-
Tillykke med oscillatoren! Jeg ville gå med modstandsværdierne fra CM50 diagrammet, og se hvad, der sker.
Der er jo ingen tvivl om, at den strøm, der har ristet de brændte modstande, har passeret gennem transistorens kollektor-emitter strækning, men Germanium-transistorer er et kapitel for sig, når det gælder overbelastning.
Jeg har set AC128K Germanium udgangstransistorer, i Blaupunkt autoradioer, der har brændt benene/tilledningerne over pga. for stor strøm forårsaget af, at radio har været forkert polet (ombytning af + og - tilslutning). Lod et stykke monteringstråd over de brændte ben, så transistoren igen er forbundet, og radioen spiller når den polariseres korrekt :!:

Mvh,

/Torben

Edit:
Ups, så lige en Yageo elektrolyt på dit billede af V3 kredsløbet.
Lad den sidde, så kan du snart igen tjene en skilling på, at fixe forstærkeren :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » søn 8. dec 2019 23:13

tctla skrev:Hej Kim,

Det ser efterhånden fint ud, og det meste giver mening.
Jeg er stadig ond på den ide, at gitter-aflederen på V3/pin-7 er på 30KOhm.
Alt for lille i min verden.
Kan du vende printet om, og fotografere modstanden?
Jeg vil gerne se hvad, der nøjagtig står på den.
Selvfølgelig, et Ohm-meter tværs over fyren, vil også fortælle et og andet.
-
Deadcap? Ja, de bruges vel stadigvæk, men een, der er så gammel som denne, bør nok skiftes eller i det mindste udmåles for læk.
-
Tillykke med oscillatoren! Jeg ville gå med modstandsværdierne fra CM50 diagrammet, og se hvad, der sker.
Der er jo ingen tvivl om, at den strøm, der har ristet de brændte modstande, har passeret gennem transistorens kollektor-emitter strækning, men Germanium-transistorer er et kapitel for sig, når det gælder overbelastning.
Jeg har set AC128K Germanium udgangstransistorer, i Blaupunkt autoradioer, der har brændt benene/tilledningerne over pga. for stor strøm forårsaget af, at radio har været forkert polet (ombytning af + og - tilslutning). Lod et stykke monteringstråd over de brændte ben, så transistoren igen er forbundet, og radioen spiller når den polariseres korrekt :!:

Mvh,

/Torben

Edit:
Ups, så lige en Yageo elektrolyt på dit billede af V3 kredsløbet.
Lad den sidde, så kan du snart igen tjene en skilling på, at fixe forstærkeren :thumbsup:


Hej Torben

Den Yageo er de 33uF signal ind fra "Reverb stop"...jeg har en "Muse" audiocap som kan bruges, men jeg tænkte...hold on...det er en PA amp, mand :p

Jeg har lige taget et billede med angivelser ....jeg har ikke læst forkert...men jeg kan jo skifte dem til større værdier?...hvilken påvirkning har det på det enkelte forstærkertrin?...normalt jo større modstand, des mere støj? Jeg har målt med Fluke'n...der er ca 29K fra reverb signal ind Pin 7 til stel :Tanke:

Jeg har ikke en 1000p/ 5000V...hvad med en X2, 1.40.100 MKT 20n...., ...ellers 47n /630DC Wima FKP-1 , 10n/1000V Rifa 431 CWD, ...47n / Wima FKP-1 1500VDC ..kan man ikke bruge dem, eller hvad siger "D" mærke loven om det?

Nu har jeg en frekvens på ca. 660Hz fra oscillatoren...jeg har ingen anelse om hvor frekvensen skal ligge fra "E" spolen?

Der kommer lige et foto med indtegning

Jeg fjerner sikringen i bunden af de to hovedlytter i strømforsyningen. Jeg fjerner også den "dumme" sikring i serie med den negative forsyning.
Jeg lader sikringerne til hver af glødeviklingerne blive. Glødeviklingen til småsignalrør på trafoen er specifiseret til 2A.. og 3A til udgangsrør

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » man 9. dec 2019 00:23

kj2005 skrev:
Nu har jeg en frekvens på ca. 660Hz fra oscillatoren...jeg har ingen anelse om hvor frekvensen skal ligge fra "E" spolen?

Mvh. Kim


Guitar "E" note er det 330Hz ?...ved at ændre indgangs modstanden til 4K7 , bias modstanden som var 40K og emitter modstanden til 100R målte jeg de 662,3Hz.

Idag d. 9. ændrede jeg lidt på modstandsværdierne i retning af oscillatoren i CM50... se tegning...emitter modstand : 300R, bias modstand 100K og indgangsmodstand 7K. Det gav en frekvens på 576,7Hz og 4,82VAC out...mon ikke det er tilstrækkeligt til at drive reverb'en?




seneste diagram

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf tctla » tirs 10. dec 2019 10:05

Jeg må bøje mig i støvet vedr. gitteraflederne.
Du skal ikke ændre deres værdi, for så vil du samtidig påvirke frekvensgangen i kredsløbet.

Frekvensen på e-oscillatoren bør nok ligge på 659Hz.
Kig her: https://www.seventhstring.com/resources ... ncies.html
E-Oscillatoren bruges jo til, at stemme guitaren efter, så det er vel sandsynligt ?
Bare en mave-fornemmelse, jeg har ingen reel indsigt i, om det forholder sig sådan.


Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Teisco Checkmate 45 guitar schematics

Indlægaf kj2005 » ons 11. dec 2019 09:40

tctla skrev:Jeg må bøje mig i støvet vedr. gitteraflederne.
Du skal ikke ændre deres værdi, for så vil du samtidig påvirke frekvensgangen i kredsløbet.

Frekvensen på e-oscillatoren bør nok ligge på 659Hz.
Kig her: https://www.seventhstring.com/resources ... ncies.html
E-Oscillatoren bruges jo til, at stemme guitaren efter, så det er vel sandsynligt ?
Bare en mave-fornemmelse, jeg har ingen reel indsigt i, om det forholder sig sådan.


Mvh,

/Torben


Hej Torben

Der sad to modstande på henholdsvis 30R og 50R, som var en del af "Reverb balance" og tonereguleringen.. jeg tænkte, at der måtte være en årsag til at fire modstande lå så lavt i værdi, når jeg normalt ser fra 300K til 1M som gitter-afledere....
Iøvrigt behøver du ikke "bøje dig i støvet"....du har super godt styr på rør :thumbsup:

Jeg fandt igår et næsten usynligt silketryk der efter mere end 50år var slidt af. På silketrykket stod der tune test: 659,2 cps.....ved mit andet forsøg med "sjussede" modstandsværdier fik jeg en frekvens på 662Hz fra "E"- oscillatoren...jeg lod oscillatoren blive på den frekvens....jeg gættede også på en test-tone, der skulle ramme en af strengene på guitaren?

Jeg har samlet forstærkeren, og alt virker...også reverb'en...et musik signal lyder sjovt med lydeffekten fra reverb'en :p

Jeg havde et par 1 Ohm's trådviklede modstande 5W på lager...de røg i katoderne på 7591...efter justering stod bias helt stabilt og roligt på 32-33mA pr rør ....også efter nogle timer.......ingen bias som drev!!...Alle rør udmålt!

.....jeg skal, tak og lov, aflevere den "Teisco Check.mate 45" forstærker idag, inden jeg smider den ud af vinduet....jeg har fået nok af den :-X

Jeg vil gerne sige mange tak for din support, og den tid du har brugt på at gennemse mit diagram over CM45 :thumbsup: ....godtgørelse følger når vi ses............

Lige et par billeder af Teisco'en

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster