Beomaster 1000

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 1000

Indlægaf Mikkelfugl » tors 13. feb 2020 15:35

Hej

Jeg søger råd og vejledning ang en BM1000. Og jeg håber der sidder en eller flere eksperter derude...

Jeg har en BM1000 som jeg har rodet lidt med. Problemet er at den ikke vil skrue helt ned for den højre kanal, der slipper ligesom noget signal igennem et eller andet sted...
Nå men jeg giver mig i kast med at skille den ad, jeg renser potmeter osv. intet hjælper. Jeg prøver også at bytte rundt på udgangs transistorende, men til intet held.
Men så indtræffer katastrofen. Jeg ville måle nogle del spændinger ved nogle transistorer, da jeg kommer til at kortslutte en af benene med stel. ups! klovn... nå men puf siger det, og nu har den en konstant dyb brummen fra højtalerne når den er koblet til.
Mit spørgsmål er så, er der en der udfra diagrammet kan fortælle hvilken komponent der højest sandsynlig har taget skade? er det ensretterbroen? en kondensator?
Jeg prøver at vedhæfte diagramtegning med rød ring omkring den komponent det gik ud over.

Håber der er en der kan hjælpe, er så træt af at jeg måske har ødelagt den.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mikkelfugl
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16 jun 2018
Lokalitet: Skive

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Gah » tors 13. feb 2020 16:49

Hvis du ikke er rimeligt bekendt med elektronik så er det nok billiger og lettere, at gå på den blå avis og købe en “ny Beomaster 1000”
Formodentligt har du brændt transistorene af i den stabiliserede strømforsyning samt der også er fare for at der er røget noget i udgangstrinnet.
Og alt det du beskriver du har gjort for at finde ud af hvorfor at den ikke skruer helt ned for volumen i den ene kanal det, giver for mig ingen mening, bortset fra det med at rense potentiometer.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Beomaster 1000

Indlægaf MaxJ » tors 13. feb 2020 17:18

Enig med Gah. Problemet lå sikkert i potmetret, det er meget normalt på ældre udstyr at kanalerne ikke er ens ved nedskruet volume.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Beomaster 1000

Indlægaf KenRas » tors 13. feb 2020 17:26

At den ikke kan skrue helt ned i en kanal, kan være noget så simpelt som en mekanisk defekt i volumen potmeter.
Når du drejer på volumen flytter du slæde hen over en modstands bane. Hvis man forestiller sig at der er slup der hvor slæden er monteret på akslen, så kan den måske ikke følge med den anden kanal (der er et potmeter pr. kanal) og dermed ikke skrue helt ned.

Jeg har aldrig oplevet det selv, men det er en teoretisk mulighed. Jeg har svært ved at se det kan være andet end potmetret.

Teoretisk set kan potmetret også være afbrudt mod stel, så vil der også altid komme noget signal igennem. Måske i virkeligheden en mere realistisk mulighed.

Just my two cents :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Beomaster 1000

Indlægaf MaxJ » tors 13. feb 2020 17:30

KenRas
Det er normalt at potmetrene ikke er så nøjagtige på de gamle modeller. Hvis det er kortsluttet til stel ( hvilket jeg aldrig har oplevet ) kommer der helt sikkert ikke lyd igennem.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Beomaster 1000

Indlægaf KenRas » tors 13. feb 2020 17:47

MaxJ skrev:KenRas
Det er normalt at potmetrene ikke er så nøjagtige på de gamle modeller. Hvis det er kortsluttet til stel ( hvilket jeg aldrig har oplevet ) kommer der helt sikkert ikke lyd igennem.


Helt enig :thumbsup:
Men nu skrev jeg afbrudt mod stel, hvilket er noget helt andet.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Gah » tors 13. feb 2020 18:36

Den oprindelige fejl lyder jo som en potentiometerfejl eller en halvdårlig stelforbindelse et andet sted, måske overhøringe via nogle omskiftere som har dårlig kontakt.
De forskellige ting kunne jo let udelukkes ved at høre hvordan at fejlen viste sig, da volume potentiometeret, når det er skruet ned signalmæssigt har direkte forbindelse til stel.
Men nu er fejlen jo blevet mere omfattende og omfatter sikkert den stabiliserede strømforsyning og måske også den ene effektforstærker samt den oprindelige fejl, så nu er det blevet til et mere omfattende hygge projekt.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Mikkelfugl » fre 14. feb 2020 13:12

Tak for alle inputs! Dejligt med nogle eksperters råd og guide.
Jeg er ikke super elektroingeniør, men jeg HAR rodet en del med elektronik og ved en del om det, bare ikke nok. Det er bare sådan at jeg er frygtelig nysgerrig og stædig, så jeg har sat mig for at lave den BM1000, og tænker at det burde være muligt at udskifte de defekte komponenter. Jeg har i hvert fald tænkt mig at forsøge, og ikke mindst lære en masse i processen.

Grunden til at min mistanke ikke falder på potmeteret er at jeg ikke kan “massere” eller “motionere” det væk, og ja det er jo en mekanisk komponent, i den forstand som KenRas fortæller om. Ja og så kan man heller ikke “flytte” lyden fra højre side med balance potmeteret. Så det er også grunden til min mistanke...

Jeg må kigge på den stabiliserende del af strømforsyningen...

I øvrigt et tillægsspørgsmål:
Jeg kan se der er blevet “rodet” i den før, altså der er blevet udskiftet kondensatorer i den, men jeg ser så at den kondensator der sidder i strømforsyningen, parallelt over broen, er 1000uf større end den skal være i følge den orig. Diagramtegning. Har det noget at sige i forhold til om transformeren skal yde for meget, den summer nemlig, altså fra selve trafoen?
Mikkelfugl
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16 jun 2018
Lokalitet: Skive


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster