F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Rosinen i pølseenden

F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf Elway » tirs 17. mar 2020 15:14

Hey alle,

jeg skal nok snart igang med renovering af et sæt AV4 - noget som Lars i Viborg har været igang med for nogle år siden... https://www.facebook.com/s2v.dk/photos/ ... =1&theater

Er der nogen der ligger inde med et diagram af de delefiltre? Jeg er ikke rigtig klar til at skille dem ad endnu, men vil allerede gerne nu studere et diagram lidt og evt overveje at købe nye kondensatorer.
Senest rettet af Elway tirs 17. mar 2020 16:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf Elway » tirs 17. mar 2020 15:17

well.... nu har jeg skrevet til Lars - jeg kan nu spotte på hans facebook post, at han har produceret diagrammerne.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf Elway » tirs 17. mar 2020 16:39

Lars er ikke bare en dygtig fagmand - men også en flink fyr - så jeg vover pelsen og antager at han er OK med at jeg deler hans arbejde her. All credit to Lars @Sound2Vision... - https://www.facebook.com/s2v.dk/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf Nillerviborg » tirs 17. mar 2020 22:09

Elway skrev:Lars er ikke bare en dygtig fagmand - men også en flink fyr - så jeg vover pelsen og antager at han er OK med at jeg deler hans arbejde her. All credit to Lars @Sound2Vision... - https://www.facebook.com/s2v.dk/


HøHøeh.... - Den Credit kan jeg nok ikke 100% stå inde for - Jeg har trods alt kun Tegnet, det er Ole Klifoth der har konstrueret. Det sku' ikk så godt, hvis man med næsten 30 års erfaring som Radiomand, ikke kan Reverse Engineere og tegne et delefilter op... :-)

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf Hackenberg » søn 22. mar 2020 20:40

Sådan ser mit AV4-filter også ud. Dog har jeg 60uF + 4,7 uF som højpas til mellemtonen.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf Elway » ons 25. mar 2020 10:40

Nillerviborg skrev:
Elway skrev:Lars er ikke bare en dygtig fagmand - men også en flink fyr - så jeg vover pelsen og antager at han er OK med at jeg deler hans arbejde her. All credit to Lars @Sound2Vision... - https://www.facebook.com/s2v.dk/


HøHøeh.... - Den Credit kan jeg nok ikke 100% stå inde for - Jeg har trods alt kun Tegnet, det er Ole Klifoth der har konstrueret. Det sku' ikk så godt, hvis man med næsten 30 års erfaring som Radiomand, ikke kan Reverse Engineere og tegne et delefilter op... :-)

/ Lars


Heh eh -så siger vi credit til Klifoth for konstruktionen og til Lars for at dokumentere delefilteret :cool1:
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf Elway » tors 26. mar 2020 11:43

Hackenberg skrev:Sådan ser mit AV4-filter også ud. Dog har jeg 60uF + 4,7 uF som højpas til mellemtonen.


Se, det var jo lidt interessant - det er istedet for 48uF i Lars diagram, ikke? (Jeg er elektronik-dum). Hvad kan det betyde for lyden at gå op eller ned i værdi på dette sted i kæden?

Jeg må lige få mine hevet ud og kigget efter. Jeg har bestilt nye stumper, og har regnet med 48uF.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf kj2005 » fre 27. mar 2020 18:52

Elway skrev:
Hackenberg skrev:Sådan ser mit AV4-filter også ud. Dog har jeg 60uF + 4,7 uF som højpas til mellemtonen.


Se, det var jo lidt interessant - det er istedet for 48uF i Lars diagram, ikke? (Jeg er elektronik-dum). Hvad kan det betyde for lyden at gå op eller ned i værdi på dette sted i kæden?

Jeg må lige få mine hevet ud og kigget efter. Jeg har bestilt nye stumper, og har regnet med 48uF.


Det får mellemtonen til at række lidt længere ned i frekvens....kan være ændret udfra et mindre dyk i frekvenskurven målt mellem bas og mellemtone?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf Nillerviborg » fre 27. mar 2020 21:14

- De findes med 2 forskellige mellemtoner ?? - Det kan jo være begrundelsen for ovenstående...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf kj2005 » lør 28. mar 2020 10:19

Nillerviborg skrev:- De findes med 2 forskellige mellemtoner ?? - Det kan jo være begrundelsen for ovenstående...

/ Lars


Du har sandsynligvis den rigtige forklaring .... f.eks. Ole K's filter til 13GMBX med suge-og impedanskredse .... lille ændring af enhedens parametre og filteret må justeres.
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf Hackenberg » søn 29. mar 2020 15:47

kj2005 skrev:
Nillerviborg skrev:- De findes med 2 forskellige mellemtoner ?? - Det kan jo være begrundelsen for ovenstående...

/ Lars


Du har sandsynligvis den rigtige forklaring .... f.eks. Ole K's filter til 13GMBX med suge-og impedanskredse .... lille ændring af enhedens parametre og filteret må justeres.
Mvh. Kim


Dette filter er en videreudvikling af filteret til Onken/Focal med æget. Sugekredsen tager det løft som "snuden" på mellemtonen giver. Et modefænomen fra den periode som IKKE gavnede lydkvaliteten. Ellers en dejlig mellemtone.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: F3/Lyd Audiovector 4 delefilter-diagram

Indlægaf Mesteren » fre 7. okt 2022 21:30

Hej

Jeg har forgæves prøvet at følge links og ledt facebook igennem, men jeg kan ikke finde det diagram. Min makker har sandsynligvis brændt en svingspole af og jeg forsøger per remote at vejlede ham i udmåling.
Er der nogen der kan hjælpe?

Mvh
Mesteren
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 05 jun 2013
Lokalitet: Kolding


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], oniel og 39 gæster