Jeg vil lige lave en opfølgning på denne her!
Jeg besluttede mig for at at give en reperation et skud selv, da jeg opdagede, at de gamle trykruller ikke drejede helt frit rundt - tværtimod! Så jeg købte et kit på eBay med nye remme, trykruller og olie, for jeg kunne jo lige så godt udskifte så mange almindelige sliddele som muligt, nu hvor jeg alligevel ville begynde at rode med den.
Lidt efter lidt fik jeg skilt maksinen ad. Jeg har også erhvervet mig den originale servicemanual (i farve og med fold-ud diagrammer og det hele), som jeg fulgte meget nøje.
Da jeg kom et stykke ned i maskinen og fik taget tonehovedbroen ud, kunne jeg se, at de tre kuglelejer, som broen bevæger sig frem og tilbage på, var sat helt til. Det gamle kugleleje fedt var simpelthen helt stift. Hermed gav det oprindelige problem fuldstændig mening!: Kan broen ikke bevæge sig uden hindring, kan den jo ikke nødvendigvis nå at bevæge sig hurtigt nok tilbage - og frakoble trykruller fra capstan - inden spolemotoren sættes igang. Er dette tilfældet, vil spolemotoren jo trækket i båndet, der bliver holdt fast mellem capstan og trykrulle, og så har vi balladen. .. Det er i hvert fald min logik!
Så dermed satte jeg igang med at få renset det gamle størknede fedt ud - det skulle skrabes og skæres væg.
Nyt fedt blev smurt på, remme og trykruller skiftet og et par enkle dråber olie påført og så blev det hele ellers samlet igen.
Succes! Den spiller super godt nu! Udfald i lyden er væk og den spoler uden problemer. Tilgengæld må jeg have gjort et eller andet andet galt, da jeg nu kun kan få signal ind i maskinen i den inde kanal, når jeg sætter den til at optage. Afspilning virker upåklageligt. Det er dog ikke så tit, at jeg bruger den som optager, så den fejl må jeg finde ud af en anden dag.
Jeg fik ikke rigtig taget så mange billeder af processen andet end et enkelt, hvor jeg næsten har samlet det hele igen. så det får i lige her - det er jo altid rart med lidt visuelt til øjenene!
590EAC5C-15F4-4CAF-B967-DC6BA043F157.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.