Fejlfinding af udgang.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tors 26. mar 2020 07:45

Hej herinde.
Jeg har fornylig erhvervet en Marantz 2250 B reciever, den gode gamle 70"er model,med trækabinet. Der er ikke liv i den, standard main fuse på 4A vil sikkert springe hvis den isættes og det er nok grunden til, at den manglede ved overtagelse, så jeg har forsigtigt prøvet med en 60w glødepære i serie. Den lyser konstant, og tyder jo på en kortslutning et sted. 3 ting er i spil ( vil jeg mene ), enten kortsluttet trafo (tror det ikke), defekte hovedlytter og bro eller selve udgangs transistorerne. Det sidste er jeg lidt i tvivl om, da de store modstande ser ok ud og printet ikke viser tegn på varme.
Mit spørgsmål lyder : kan jeg måle bro og lytter uden at udlodde og gerne oplysninger om måledata hvis disse er ok. Hvis transer og udgang er ok, vil en ohm måling vel vise værdien på de store modstande ( typisk få hundrede milliohm ) - kan jeg måle dette direkte på hjt. terminal, med slukket forstærker ?? ( mener der er relæ på opstart - det vil vel bryde forbindelsen i OFF tilstamd )
Ps. er ikke tekniker, derfor har jeg brug for et par relevante pejlemærker, der på en "simpel" måde klarlægger mulige fejl. Håber det giver mening ellers spørg løs.
På forhånd tak - Carsten
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf KenRas » tors 26. mar 2020 08:21

Jeg har lige kigget på de diagrammer jeg kan finde på vintageshifi.com over 2250 og 2250B og det du prøver med en 60W pære burde ikke kunne lade sig gøre. Uden 4A sikringen er der ingen forbindelse til trafoen, med mindre nogen har kortsluttet sikringsholderen på bagsiden.

Du skal i gang med multimeteret og måle ohm omkring sikringsholder og området på primærsiden af trafoen. Men du skal have det rigtige diagram, så du ved hvad du måler på.

Den har så vidt jeg se både et switchet og unswitchet mains output. Er der noget omkring dem der ser mistænkeligt ud? Her kan der potientielt også være en kortslutning.

Diagrammet over 2250B jeg kiggede på er til den amerikanske 110v model. Det til 2250 er med omskifter til alt mellem 100 og 240 V. Så ovenstående er med forbehold for at din ser anderledes ud.

Hilsen Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Sorenki » tors 26. mar 2020 08:58

Du har vel sat pæren i serie over den manglende sikring?
I så fald er det helt rigtigt, der er en kortslutning et sted.
Jeg ville nok måle udgangstransistorer som det næste, da en kortslutning/ afbrænding af et sæt højtalere ville betyde døde udgangstransistorer.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tors 26. mar 2020 10:12

Sorenki skrev:Du har vel sat pæren i serie over den manglende sikring?
I så fald er det helt rigtigt, der er en kortslutning et sted.
Jeg ville nok måle udgangstransistorer som det næste, da en kortslutning/ afbrænding af et sæt højtalere ville betyde døde udgangstransistorer.

Jep - dvs. der er isat en 2A sikring i holder ( var lige hvad jeg havde pt ) og pæren i serie med net stik efterfølgende.
Jeg ved ikke hvordan skaden er sket, men vil et relæ så ikke afbøde en kortslutning/overbelastning ? ( hvadenten det er en hjt.ledning, for høj volume eller drilsk ohm-belastning. Ripple lytter og broen ser jo fin ud !!
EDIT - Kenras, jeg vil lige sikre mig det du skriver, men det lyder jo lidt usandsynligt en kortslutning opstår her, selvom støv/skidt mv. vil kunne påvirke, men da den ser nydelig/ren ud dernede, har jeg rettet blikket andetsteds hen.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Helikon » tors 26. mar 2020 10:40

en anden måde:
koble kanal 1 og 2 så du kun måler på forsyningen hvis ikke pæren lyser = ingen fejl

koble kanal 1 til, lyser pæren ikke = ingen fejl
koble kanal 1 fra
koble kanal 2 til lyser pæren = fejl påkanal 2

eller Ohme kanalerne en af gangen, den hvor der er 0 Ohm fra forsynings punktet til stel er den gal

giver det mening?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf KenRas » tors 26. mar 2020 10:58

cdp skrev:
Sorenki skrev:Du har vel sat pæren i serie over den manglende sikring?
I så fald er det helt rigtigt, der er en kortslutning et sted.
Jeg ville nok måle udgangstransistorer som det næste, da en kortslutning/ afbrænding af et sæt højtalere ville betyde døde udgangstransistorer.

EDIT - Kenras, jeg vil lige sikre mig det du skriver, men det lyder jo lidt usandsynligt en kortslutning opstår her, selvom støv/skidt mv. vil kunne påvirke, men da den ser nydelig/ren ud dernede, har jeg rettet blikket andetsteds hen.. ;)


Jeg forstod det sådan at du havde sat pæren i serie UDENFOR receiveren og at der ingen sikring var monteret. Hvis det er i stedet for sikringen som Sorenki skriver, så er det en anden sag. Lad os høre hvad du finder ud af.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Fredmarantz » tors 26. mar 2020 21:20

Carsten - hvis den har knaldet sin hovedsikring - så er der en vis sandsynlighed for, at noget større er løs i den - medmindre sikringen har været defekt? - det ved vi vel egentlig ikke?

Jeg ville prøve at sætte en lille sikring på måske 1AT i den - og sætte den på en vario med meterudlæsning (A). Hvis den trækker vildt med det samme, så er der helt sikkert noget galt - og også noget galt, som du næppe selv ville kunne reparere. .

Nu skriver du , at du ikke er tekniker - så derfor vil jeg på ingen måde anbefale, at du selv går videre. Du får brug for en tekniker, som har lidt mere forstand på tingene.

Din formodede fejl kan være ganske alvorlig - og der er efter min mening ingen argumenter for selv at prøve. Jeg kunne bedre forstå det, hvis det var en biting som en lampeudskiftning el .lign. men det er det ikke.

Sikringen er sandsynligvis gået pga. en større fejl - og hoved-sikringen sidder for at forhindre, at dit hus går i brand, ikke for at skåne dit apparat.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tors 26. mar 2020 21:26

Helikon skrev:en anden måde:
koble kanal 1 og 2 så du kun måler på forsyningen hvis ikke pæren lyser = ingen fejl

koble kanal 1 til, lyser pæren ikke = ingen fejl
koble kanal 1 fra
koble kanal 2 til lyser pæren = fejl påkanal 2

eller Ohme kanalerne en af gangen, den hvor der er 0 Ohm fra forsynings punktet til stel er den gal

giver det mening?

Det giver god mening Niels, - en passiv måling (uden strøm) på lytter viser ikke kortslutning, men stigende modstand.. ( hvilke vel indikerer de er ok ), kan ikke se påskrifter på broen, men måling parallelt siger nærmest uendelig, og diagonalt 0 ohm. Giver det mening ? Måler jeg direkte på hjt. terminalerne, viser V-main 101,4 kohm, mens H viser uendelig. Kan noget udledes her. Jeg prøver ovennævnte senere. ;) Ps. de 2 ekstra netstik, må være for 110 volt modeller, de er begge forseglet her.
Mht. til de 60w i serie skulle jeg mene det kunne føde den, da det fint starter en Rotel eff. op, dog med et blink.
Tak for hjælp - vender tilbage snarest.. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tors 26. mar 2020 21:46

Hej Freddy - det er jeg helt med på og jeg har heller ingen intentioner om selv at gå videre med det tekniske, men blot gerne have en pejling på en evt. rep. For originalitetens skyld, bliver der ikke ændret på noget herfra.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf ST-lab » tors 26. mar 2020 23:09

Jeg synes ikke jeg ser svar på spørgsmålet "kan jeg måle bro og lytter uden at udlodde og gerne oplysninger om måledata hvis disse er ok", så mit input er: Ja, det tyder på at apparatet er kortsluttet som et søm og mit bedste bud er at brokoblingen har en kortsluttet diodestrækning og hvis det er tilfældet, vil du få en ohm måling tæt på 0. Mål mellem alle 4 ben.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » lør 28. mar 2020 21:42

Helikon skrev:en anden måde:
koble kanal 1 og 2 så du kun måler på forsyningen hvis ikke pæren lyser = ingen fejl

koble kanal 1 til, lyser pæren ikke = ingen fejl
koble kanal 1 fra
koble kanal 2 til lyser pæren = fejl påkanal 2

eller Ohme kanalerne en af gangen, den hvor der er 0 Ohm fra forsynings punktet til stel er den gal

giver det mening?

Tak for tip Niels - H-kanal er defekt - efter frakobling tænder radioen fint og spiller i øvrigt rigtig godt. Er lidt overrasket over, at relæet kobler så hurtigt, men sådan er det vel. Der er selvfølgelig alle de aldersbetingede småfejl, lamper, skrat i potmetre, rens/smøring af drejekondensator og general justering. Den kører helt stabilt på Fm, midtpunkt og signalstyrke meter viser perfekt, så langt, så godt.. Måske skulle jeg springe på mono-bølgen. ;)
Tomgangsforbrug med hyggemusik kun 16,6w, så den bruger ikke energi på "unoder". Ps. indst. til 240Vac.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » fre 3. apr 2020 08:25

Jeg har haft en rigtig hyggelig snak med Analog Bo, absolut en sympatisk og dygtig mand, som mente en tekniker på Fyn var bedre i forhold til service mv. , han anbefalede et par stykker som jeg har haft kontakt med. Desuden har jeg kontakt med et par tidl. radiomekanikere, som også gerne ville hjælpe, men de har desværre ikke mere udstyr som jeg selv. Der er stor sandsynlighed for, at udgangs transer er kortsluttet, og sender fuld spænding videre på emitter. Det er jo egentlig bedre, end hvis det hele røg retur i base, men kan jo stadig betyde at der er skade på andre komponenter. Og det hele kan være startet, på grund af trætte lytter, så lidt måling må påregnes. Heldigvis er der stadig en spillende kanal, som kan sammenlignes med. De bipolare transer er skaffevare.
Lige nu er det meste jo lukket grundet covid -19, så kabinettet er mit næste mål. Der er par skår i forkanten hvor rep. med finer er for bøvlet, er der nogen med erfaring omring brug af smeltevoks ? Er det stærkt nok på en kant, kan det olieres osv. Kassen er teak fineret, med massiv forkant liste og skrå kehlning. Ivendigt i rå spån uden bagfiner - tænker det er sårbart og vil derfor enten male el.lakere dette. Hvad mener I herinde ?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf X-ray » fre 3. apr 2020 10:31

På den udgang der - har du jo mulighed for bare at fjerne de 2 udgangstransistorer. Den vil kunne fungere uden, med mindre der er andet galt også... Der er selvfølgelig ikke noget effekt bag, men du vil kunne lytte på den(på driverne alene).
Ved ikke om det er et cowboy-tricks - men jeg benytter det selv ofte... Så kommer du lissom' videre og du lærer... :lol:

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » fre 3. apr 2020 12:42

X-ray skrev:På den udgang der - har du jo mulighed for bare at fjerne de 2 udgangstransistorer. Den vil kunne fungere uden, med mindre der er andet galt også... Der er selvfølgelig ikke noget effekt bag, men du vil kunne lytte på den(på driverne alene).
Ved ikke om det er et cowboy-tricks - men jeg benytter det selv ofte... Så kommer du lissom' videre og du lærer... :lol:

Hilsen X-ray

:thumbsup: Super godt tip, har selv tænkt det samme, men var i tvivl om det er kunne ødelægge resten, når Niveau"et fra driver vel ligner næsten samme som fra hv. telefon udg. :p
Der findes jo flere forskellige udg.Tr. der kan bruges her - hvilke er foretrukken ? (16A/60V)
MJ21193/94
MJ15024/25
MJ21195/96
eller MJ-15015 - 15016.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf KAAG » lør 4. apr 2020 16:17

cdp skrev:
X-ray skrev:På den udgang der - har du jo mulighed for bare at fjerne de 2 udgangstransistorer. Den vil kunne fungere uden, med mindre der er andet galt også... Der er selvfølgelig ikke noget effekt bag, men du vil kunne lytte på den(på driverne alene).
Ved ikke om det er et cowboy-tricks - men jeg benytter det selv ofte... Så kommer du lissom' videre og du lærer... :lol:

Hilsen X-ray


Enig.
Det giver dig en ide om der er balance i forstærkeren. Du kan evt måle i pkt J709 og se om der er 0 v eller kan justeres til 0 v med R707.
Du har så et udestående med Bias når du monterer de nye transistorer.

Hvis Ht-relæet kobler for hurtigt ind, bør du checke C809 (220uf, 10v) i Power Supply. Der burde gå 2-3 sek.

vh Kim
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster