Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Rør i alle afskygninger

Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf kj2005 » fre 22. maj 2020 16:24

Hvor køber man dette teflonkabel i metermål og tykkelsen 1,85mm? :

PRO Brun RG178B/U Koaksialkabel, 50 Ω Utermineret til Utermineret UD: 1.85mm

RS-Component har en kabelrulle der indeholder 100 meter til 1.606 kr 15 øre ! Se link....

https://dk.rs-online.com/web/p/coaxial-cable/9060635/

Køber gerne 10 meter!

Mvh Kim

Fundet og bestilt!: Computersalg sælger 10 meter for 209kr plus forsendelse..30kr GLS :thumbsup:

https://www.computersalg.dk/i/3240704/bkl-electronic-1511006-10?gclid=EAIaIQobChMI-O_ao9fH6QIVg8CyCh2jEQoPEAQYBiABEgIcjPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Conrad sælger samme kabel og 10 meter for 333,60kr plus forsendelse:

https://www.conradelektronik.dk/p/lapp-2170002-koaksialkabel-udvendig-diameter-180-mm-rg178-bu-50-ohm-brun-transparent-metervare-607348?gclid=EAIaIQobChMIgebyrtbH6QIVEpAYCh0UBgd_EAQYAyABEgLa-PD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=true
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf spuncut » lør 23. maj 2020 09:23

Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf kj2005 » lør 23. maj 2020 14:03

Godt set.... en lav pris pr. meter fra TEM fra Polen ;)
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf Tonni » lør 23. maj 2020 18:27

Se lige hvilke specifikationer TEM angiver. Ledermateriale er angivet til stål med Cu og Ag belægning...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf kj2005 » lør 23. maj 2020 22:29

Tonni skrev:Se lige hvilke specifikationer TEM angiver. Ledermateriale er angivet til stål med Cu og Ag belægning...


Køber helst fra DK el. DE..og 10 meter fra producenten BKL Electronic, og med varebeskrivelse: 1.80 mm RG178 B/U 50 Ohm transparent , er det ok ;) ..tænker jeg....
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf Tonni » lør 23. maj 2020 23:03

Må jeg spørge hvad det skal bruges til?
Man skal op i megahz med det kabel, da det er designet efter skin-effekten...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf kj2005 » søn 24. maj 2020 00:23

Tonni skrev:Må jeg spørge hvad det skal bruges til?
Man skal op i megahz med det kabel, da det er designet efter skin-effekten...


Ja, jeg ville wire op med det. Har tidl. brugt det i Röh-1 med held..
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf x-tian » søn 24. maj 2020 11:19

Hej
Ellers et rigtigt lækkert kabel med tæt flettet skærm og teflon isolator :cool1:

Men du skal nok lige være opmærksom på at når du bruger et 50 ohm's kabel i et ikke impedanstilpasset kredsløb kan du måske risikere at lave en HF svingningskreds jeg ved faktisk ikke om det er så galt når man går fra lav ohm til høj ohm end som omvendt, men jeg har ved flere lejligheder kommet til at lave lo... i målinger ved at bruge et 50 ohm kabel til at måle på lavimpedanset udgange hvor jeg har "glemt" at impedanstilpasse min måle setup.

Just my 2cents'

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf Tonni » søn 24. maj 2020 13:12

Enig i det er et rigtig lækkert kabel, der i 174 udgaven, har været brugt her. Dog kun til grammofon/RIAA.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf kj2005 » søn 24. maj 2020 19:00

x-tian skrev:Hej
Ellers et rigtigt lækkert kabel med tæt flettet skærm og teflon isolator :cool1:

Men du skal nok lige være opmærksom på at når du bruger et 50 ohm's kabel i et ikke impedanstilpasset kredsløb kan du måske risikere at lave en HF svingningskreds jeg ved faktisk ikke om det er så galt når man går fra lav ohm til høj ohm end som omvendt, men jeg har ved flere lejligheder kommet til at lave lo... i målinger ved at bruge et 50 ohm kabel til at måle på lavimpedanset udgange hvor jeg har "glemt" at impedanstilpasse min måle setup.

Just my 2cents'

Med venlig hilsen

Christian


Der er noget om det du siger. I en tysk gør det selv rørpreamp brugte de 20p silvermica hist og her for både phono og linie trin. Det er ikke målt, men de små højfrekvens capaciter var der for at sætte hastigheden lidt ned og undgå at selvsving i højfrekvensen .

DIY rørforforstærkeren var første forsøg med rør for ca 30 år siden...både phono og linieamp var ikke konstrueret med buffer i udgangen. Det havde vi ingen viden om dengang.

To rørpreamp's blev bygget... en med standard coax-kabel fra Brinck , og min med teflon kabel RG178 som nævnt. Kammeraten brugte Rifa... jeg brugte Wima kondensatorer....kammeraten kunne ikke forstå hvorfor min udgave lød bedst, og skiftede alle sine Rifa ud med Wima....lige meget hjalp det. "Hemmeligheden" lå i det forholdsmæssigt lange kabeltræk, og at jeg ved held havde brugt et kabel med en impedans på 50 Ohm som passede til kredsløbet.

.... mange timer sammen med professoren og hans måleinstrumenter har givet lidt forståelse af hvor nødvendigt det er at impedanstilpasse flere forstærkertrin efter hinanden.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf spuncut » søn 24. maj 2020 19:22

Tjaeeh..jooo..men kabelimpedans er kun en egenskab der kommer i spil hvis kabellængden er over en bølgelængde. Når det er sagt så udgør kapaciteten 100pF/m og det er nok mest den der har en indflydelse her. Audiosignalkabler har typisk den halve kapacitet pr. meter.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf kj2005 » søn 24. maj 2020 19:54

spuncut skrev:Tjaeeh..jooo..men kabelimpedans er kun en egenskab der kommer i spil hvis kabellængden er over en bølgelængde. Når det er sagt så udgør kapaciteten 100pF/m og det er nok mest den der har en indflydelse her. Audiosignalkabler har typisk den halve kapacitet pr. meter.
MVH Henning


Kan du forklare "hvis kabellængden er over en bølgelængde"?

..mht. impedans hørte vi hvordan lidt over 1K fra rørpreampens udgang der "så" ind i knap 10K påvirkede lyden....oprindeligt var phono indgangen belastet med 120p og det kunne ikke forenes med MC forstærkerens udgang...tror den blev ændret til 47p...det er knap 30 år siden

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf KenRas » søn 24. maj 2020 22:55

kj2005 skrev:
spuncut skrev:Tjaeeh..jooo..men kabelimpedans er kun en egenskab der kommer i spil hvis kabellængden er over en bølgelængde. Når det er sagt så udgør kapaciteten 100pF/m og det er nok mest den der har en indflydelse her. Audiosignalkabler har typisk den halve kapacitet pr. meter.
MVH Henning


Kan du forklare "hvis kabellængden er over en bølgelængde"?

..mht. impedans hørte vi hvordan lidt over 1K fra rørpreampens udgang der "så" ind i knap 10K påvirkede lyden....oprindeligt var phono indgangen belastet med 120p og det kunne ikke forenes med MC forstærkerens udgang...tror den blev ændret til 47p...det er knap 30 år siden

Mvh. Kim

Jeg er helt enig med Henning her, hvad angår kabellængde vs. elektrisk bølgelængde. Til audio applikationer vil bølgelængden være meget, meget længere end kablet. Fx er bølgelængden af 20 kHz = 15 km og ved lavere frekvenser bliver den bare længere. Kablets impedans bliver først interessant når bølgelængden bliver lige så kort som kablelængden.
Det som Henning mener, tror jeg, er at til audio så er kablet "bare" et skærmet kabel, hvor det ikke skal tages hensyn til kablets impedans. Og det bringer os til det faktum at I nok snakker forbi hinanden.

Man kan lave impedanstilpasning fordi fx en pickup kræver en bestemt belastning for at arbejde optimalt. Det være sig både resistivt og kapasitivt. Det er typisk det vi gør indenfor vores hifi verden.

Man kan også lave impedanstilpasning for at overføre maximal effekt fra en enhed til den næste. Det er det man gør når man arbejder med HF og her får kablets impedans betydning da vi normalt her har 50 ohm på begge enheder forbundet af dette kabel. Det er her værd at bemærke at der ved denne form for impedanstilpasning afsættes lige meget effekt i "sender" og "modtager" enhed.

Jeg ved ikke præcist hvad X-tian henviser til når han laver "lo.." i målingerne, men en ting man skal tage højde for hvis man bruger en funktions generator som sinus generator, er at output spændingen er den dobbelte hvis ikke generatoren er termineret med typisk 50 ohm.

Mvh Kenneth.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf spuncut » søn 24. maj 2020 23:31

kj2005 skrev:
spuncut skrev:Tjaeeh..jooo..men kabelimpedans er kun en egenskab der kommer i spil hvis kabellængden er over en bølgelængde. Når det er sagt så udgør kapaciteten 100pF/m og det er nok mest den der har en indflydelse her. Audiosignalkabler har typisk den halve kapacitet pr. meter.
MVH Henning


Kan du forklare "hvis kabellængden er over en bølgelængde"?

..mht. impedans hørte vi hvordan lidt over 1K fra rørpreampens udgang der "så" ind i knap 10K påvirkede lyden....oprindeligt var phono indgangen belastet med 120p og det kunne ikke forenes med MC forstærkerens udgang...tror den blev ændret til 47p...det er knap 30 år siden

Mvh. Kim

Hej Kim
Når et kabel er så langt at forsinkelsen i kablet gør at en eller flere signalperioder er "indeholdt" i kablet, så er det at kablet virker som en signalgenerator med den påtrykte impedans (fx. 32, 50, 75Ohm, Z_o).
Som Kenneth er inde på har den påtrykte impedans ikke i spil i forbindelse med audiobrug, dog er det sådan at kapaciteten pr. meter er omvendt propertionel med kablets Z_o.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Teflon: PRO Brun RG178B/U skærmet kabel til rørtrin?

Indlægaf x-tian » man 25. maj 2020 08:38

Her en artikel omk. det fænomen jeg prøvede at beskrive, kan faktisk erindre at vi lærte det på teknisk skole også.

https://www.eetimes.com/oscilloscope-mistakes-part-2/

Jeg er ikke sikker på at det har nogen betydning mht. de frekvenser og/eller impedanser vi har med at gøre eller at kredsløbene i "HiFi" produkter er sikret mod dette.

Anyway er det nemt at eliminere med en 50ohm's (og skal det være helt rigtigt Z-out minus 50ohm) modstand i serie med den lavimpedansede udgang

Jeg har oplevet fænomenet under støjmålinger på strømforsyninger

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster