Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Analog når det bedst

Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf tctla » ons 17. jun 2020 20:29

Hej,

Denne grammofon-type har været "behandlet" tidligere i forumet:
viewtopic.php?f=558&t=5790&p=80678
Den, jeg har under hammeren, er med samme servo-print som PQR's og det er ganske rigtigt ikke samme elektronik, som omtales i de eksemplarer af service-manualen, der cirkulerer på Internettet.
Problemet med min er, at Motor-Servoen ikke regulerer og låser og dermed variererer pladetallerkenens hastighed.
Nu er jeg foreløbig kun i opstart/foto-fasen, så jeg har egentlig ikke gjort andet end, at skille dyret ad og tjekke ESR på elektrolytterne. De er ikke supergode ift. moderne elektrolytter, men der er faktisk ingen med ESR > 2-Ohm, og det er vel OK ?
Front-potentiometerne for finjustering af 33/45 er helt sikkert korroderede. En simpel Ohm-måling viser, at de er mere afbrudte end fungerende. DET er selvfølgelig et problem, der har voldsom indflydelse på servoen, og måske det eneste problem overhovedet.
Nu er jeg jo ikke nået længere end til foto m.m. så det vil vise sig.

Denne omstændige smøre også for, at spørge om nogen her har det rette diagram til elektronikken ?

Hvad er det iøvrigt for en sjov vippe-fyr, der sidder mellem tonearmen og pladetallerkenen ?

Nåe ja, så er støjkondensatoren selvfølgelig i forventelig stand. Rifa svigter aldrig ens forudindtagelse :lol:


Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af tctla ons 17. jun 2020 20:50, rettet i alt 2 gange.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf tctla » ons 17. jun 2020 20:30

Lidt flere billeder.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf Legore » ons 17. jun 2020 21:41

Vippe-fyren er til at løfte armen automatisk, når pladen er slut.
Har selv en et eller andet sted, som jeg købte for mere end 40 år siden.
Man drejer den tunge del op, og når armen rammer den tynde del vipper den tunge del ned og armen løftes.
Den er dog desværre ret svær at indstille/placere, så den altid virker.
Der fulgte også et lille stykke skumgummi med til at klistre på armen, så det sker skånsomt.
Brugeravatar
Legore
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 03 sep 2012
Geografisk sted: Kolding
Lokalitet: Kolding

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf spuncut » ons 17. jun 2020 22:34

Rens/smør de potentiometre, det er næsten altid dem der er bøvl med på nærværende type pladespiller.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf his067 » ons 17. jun 2020 23:02

Du kan finde en manual til din vippe-fyr her https://www.vinylengine.com/library/monitor-audio/stylift.shtml. Den hedder "Stylift" og blev lavet af Monitor Audio i halvfjerdserne.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf tctla » ons 17. jun 2020 23:25

spuncut skrev:Rens/smør de potentiometre, det er næsten altid dem der er bøvl med på nærværende type pladespiller.
MVH Henning


Hej Henning,

Jeg har renset begge potentiometre.
45RPM pot'metret fungerer 100% stabilt men 33RPM pot'metret er stadig noget ustabilt. Jeg må nok afmontere og rense/smøre begge.
Desværre er de ikke eneste fejl i servoen.
Selvom 45-pot'metret nu virker, kan servoen ikke låse og pladetallerkenens hastighed kan ikke bringes til at passe med 45RPM stroboskopet.
Det kan selvfølgelig også være, at der er rodet med pre-set trimme pot'metrene, for jeg er ikke den første inde i grammofonen.
Den forrige har endog byttet rundt på de træ- og maskin-skruer, der holder bundpladen :QQS:
I morgen har jeg mere tid til, at kigge nærmere på elektronikken. Lidt øv, at den SLET IKKE passer med tilgængelige diagrammer.
Et plus er dog, at der kun er anvendt standard OP-AMP IC'er, så det går nok.

Tak tillige for info vedr. vippe-fyren.
Tja, til manden (M/K), der har alt, så er det vel meget passende.
Måske ku' man også bare kalde på stuepigen, når pladen løber ud ...... :Skor:

Rifa'en virker nu som en modstand over afbryderen. Efter at have været tilsluttet lysnettet i en times tid, kan man ikke længere slukke grammofonen. Man kan bare dæmpe lyset en smule i stroboskopet når, man vipper afbryderen til Off.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf x-tian » tors 18. jun 2020 07:41

Har for nylig haft en technics inde med periodisk hastigheds afvigelse der var det start/stop kontakten der var synderen.

Det er godt nok en fin pladespiller sådan en luxman

Med venlig hilsen
Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf tctla » tors 18. jun 2020 07:56

Der er en del Sharp grammofoner, der deler servo-elektronik kredsløb med en PD-272.
Det drejer sig f.eks om: RP-2727H, RP-3500/3535 og RP-3500H
Desværre har de alle samme kredsløb, som det, der vises i tilgængelige PD-272 service manualer og diagrammer på nettet og IKKE den afart med integrerede kredsløb, der sidder i denne PD-272.
Jeg har en grossist, der lister PD-272 service-manualen til salg. Jeg vil spørge ham, hvilken version den dækker.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf aqrannes » tors 18. jun 2020 08:49

Da jeg kiggede på PQRannes PD-272 (som stadig er istykker) fandt jeg vist ud af at diagrammet på en pd277 passer, eller ligner meget, bare med noget ekstra til automatikken.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf tctla » søn 28. jun 2020 18:57

Hej August,

Du har helt ret, PD-277 bruger samme motor-servo print som PD-272.
Nu har jeg haft næsen godt og grundigt begravet i Internetter for, at finde hovede og hale på disse grammofoner.
De har, så vidt jeg kan se, uhyre lidt med Luxman at gøre.
Det er et japansk produkt (Fujiya), der er re-branded til adskillige fabrikater, ikke bare Sharp som allerede nævnt, men også til f.eks HH-Scott PS-67 (Modellen uden IC'er)

Nu har jeg justeret grammofonen, så den kører korrekt på 33 & 45 RPM.
Det er godt nok en ekstrem sølle servo, der sidder i den.
Der skal ikke ret meget mere end en kraftig trommesolo til, at slå den ud af lås, hvis man overhovedet kan tale om en lås.

Det kan godt være denne grammofon "her et visuelt tiltrækkende ydre", men når man ved hvad, der gemmer sig i cigar-kassetræ kabinettet, bliver det nok aldrig een, jeg kommer til at investere i.

Vedhæftet er diagrammet fra PD-277 hvor den nederste del er motor-styringen.
Jeg har markeret nogle målepunkter, 11 ialt, og har vedhæftet de tilhørende scope-billeder (33-RPM).
De kan måske hjælpe een og anden med at reparere en defekt PD-272/277.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af tctla man 29. jun 2020 22:06, rettet i alt 2 gange.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf KlausM » søn 28. jun 2020 20:54

Armen er en rigtig fin en fra Micro Seiki

28_3.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf tctla » man 29. jun 2020 06:51

Jeg bestrider ikke, at armen er en respekteret een af slagsen.
Bare en skam, at den sidder på et Luxman løbeværk, der ikke har noget med Luxman at gøre.
Luxman plejer jo at borge for en kvalitet af en slags man ikke bliver skuffet over.
Sært, at de slog sig i tøjret vedr. grammofoner.
Jeg har aldrig vidst at det ikke var deres egenproduktion.

Jeg har fundet andre grammofoner med PD-272/277 motor/motor-servo, bl.a Siemens RW555 og Onkyo CP-1020F.
Servicemanualen til Onkyo'en har nogle scope-billeder, der til dels afviger fra mine.
Det må nok lige tjekkes, at jeg ikke har overset en defekt...

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf tctla » man 29. jun 2020 22:45

Så er der sat en prop i Luxman-sagaen her.
Det viser sig, at Onkyo service-manualen til CP-1020F faktisk er lidt af en perle.
Motor-servo diagrammet passer næsten til en PD-272.
Der er en smule ændringer omkring IC1/IC2 men i princippet er det stort set samme kredsløb.
Det gode ved Onkyo-diagrammet er, at det indeholder detaljerede oscilloscop-billeder af ca. de samme målepunkter, som jeg har udvalgt.
Problemet var nu, at mine tidligere målte og uploadede billeder ikke lignede alt for meget hvad Onkyo forventer.
Derfor kunne det tænkes, at der stadig er en fejl i min PD-272. Efter afmontering af transistorer og div. kondensatorer og udmåling af disse komponenter findes ingen fejl. Transistorerne måler fantastisk ens. For eksempel er forstærkningen Hfe 211 på X1~X4. SAMME forstærkning :!: DET ses ikke ofte. Det gjorde absolut heller ingen forskel, at prøve at erstatte dem forsøgsvis med BC550, BC549 og en enkelt BF-type, husker ikke hvilken.
R8 / 820K i collector af X2 var vokset til 835KOhm, hvilket ikke synes meget, men det skal vise sig, at det ER det.
Onkyo-manualen viser en nydelig 24Vpp 20Hz sinus ud af IC1/pin1. Det er det opforstærkede signal fra motorens servo-output, og min måling ovenfor viser mildest talt ikke en nydelig sinus-kurve. Onkyo styrer IC'et lidt anderledes, men en ændring af R3 / 1MOhm til 800 KOhm fremtryller den flotteste 20Hz sinus-kurve på 22,4Vpp, hvilket er OK.
Testpunkt-2 viser nu en fin firkant i modsætning til min tidligere måling, vist i det tidligere upload ovenfor.
Testpunkt-3 viser ikke den store forskel, men er dog en smule mere amplitude-stabil; spidserne varierer ikke længere i størrelse.
Testpunkt-4 skal egentlig ideelt være en sav-tak kurve, hvad den bestemt ikke var, hverken før eller nu.
Igen et kig i Onkyo-manualen, hvor R8 / 820KOhm er erstattet med en 560KOhm modstand. Jeg skiftede modstanden til Onkyo-værdien, og hokus-pokus, vi er meget tæt på en sav-tak. Oscilloscop-proben belaster uhensigtsmæssigt ved måling, selv i stilling 1:10, hvorfor motoren kører for langsomt, se Frekvens = 18,89Hz i stedet for 20Hz. Antagelig er det derfor sav-takken ikke er helt perfekt.
TP-5 er ikke vist i Onkyo-manualen, men ser nu meget anderledes ud end før udskiftning af de to modstande.
TP-6 er nu 100% samme som i Onkyo-manualen.
I det nye vedhæftede tillæg til service-manualen for PD-272/277 her i posten, er der 2 x TP-6 billeder.
Det viser forskellen mellem 33RPM & 45RPM, og forskellen er jo udelukkende frekvensen. 20Hz ved 33RPM og 27Hz ved 45RPM. Det gælder iøvrigt for alle billeder; kun frekvensen er forskellig.
TP-7 er nu som Onkyo anviser, hvilket det absolut ikke var før.
TP-8 flagrer nu ikke så meget som tidligere og ligner Onkyo's billede.
Resten af testpunkterne 9~11 vises ikke i Onkyo-manualen, men der er godt nok sket en forskel vedr. TP-9 & TP-10 efter kredsløbsmodificeringen.
HELE reparationen bestod altså i først at rense de 2 potentiometre til fin-indstilling af 33/45.
Dernæst at modificere servoen så målte signaler stemmer overens med Onkyo's forventninger.
2 modstande derfor udskiftet og trimme-potentiometre for grov-indstilling af 33/45 RPM justeret.
Dertil udskiftning af en kaput støjkondensator tværs over afbryderen.

Ovenstående har bestemt forbedret servoen; nu skal der mindst en 1812-overture til før, den falder ud af lås :Skor:

Vedhæftede fil bedes anvendt i stedet for den tidligere uploadede, hvis du har interesse i at se de korrekte oscilloscop-billeder samt hvilke modstande, der er udskiftet til andre værdier end de originale.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Luxman PD-272, Motor-Servo problem

Indlægaf tctla » ons 1. jul 2020 19:49

Luxman grammofonen er samlet og ser stabil ud i servoen.
Jeg har målt elektrolytterne mens de sad i printet, men besluttede at dobbelt-tjekke, for hvad nu hvis ...?
Selvfølgelig er de gamle Elna elektrolytter en smule ved siden af den opgivne værdi, men så vidt jeg husker, var det i gamle dage ikke usædvanligt, at specificere elektrolytter til at være indenfor +100% / -50%, og det klarer de fint.
Selve værdien er imho ikke synderlig vigtig, ESR-værdien er langt mere interessant, og her stråler de.
Til eksempel sidder der en gammel 33uF Elna elektrolyt med ESR på 1,2 Ohm og det er :OLO:

Ejeren har en Stanton Epoch-II pick-up enhed siddende på armen og den er vist rimelig heftig.

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster