Oscilloscope kursus

Alt om GDS

Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » man 22. jun 2020 23:41

Der bliver jævnligt i diverse tråde her på forummet opfordret til (af de teknisk kyndige) at få gang i et oscilloscop (til de mindre teknisk kyndige) for at få løst et problem, fundet en fejl, lavet en justering, osv.

Samtidig har jeg på fornemmelsen at der hos de mindre teknisk kyndinge står en del oscilloscoper rundt omkring som der er et stort ønske om at kunne beherske, så man kan lave nogle basale målinger på sit grej.

Vi (X-tian og undertegnede) forsøgte på det sidste træf at få en scope workshop op og stå, men måtte sande at programmet på et træf bare er for presset til sådan en workshop. Jeg tilbød efterfølgende at man kunne kigge forbi mig i Holbæk, hvilket flere sagde ja tak til, men så kom Covid-19 og satte en foreløbig stopper for det.

Hvad jeg med dette indlæg vil foreslå er at prøve at stable et kursus på benene, målrettet dem der ikke har den tekniske baggrund men har et ønske om at lære det basale. Man kunne evt lave et på Sjælland og et i Jylland, eller et fælles på Fyn hvis der er interesse derfor. Jeg stiller gerne op til at undervise på sådan et par kurser, enten alene eller sammen med andre der gerne vil bidrage.

Jeg har bag om forummet hjulpet et medlem igang med sit oscilloscop, så han nu behersker at sætte det op, lave målinger og justeringer på et forstærker udgangstrin. Jeg har gennem dette fået en forståelse for hvilket niveau vi skal starte på, for ikke at tabe nogen. Jeg er også i gang med at udarbejde noget materiale der kan støtte under sådan et kursus. Vedkommende skal være velkommen til fortælle om processen.

Er der stemning for sådan et kursus, vil jeg foreslå at det/de gennemføres en gang i efteråret. Lad mig høre hvad I tænker.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KlausM » tirs 23. jun 2020 05:13

Jeg vil meget gerne deltage her på Sjælland.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 23. jun 2020 06:52

Jeg vil også meget gerne være med på Sjælland.
Dejligt initiativ :thumbsup:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf vincula » tirs 23. jun 2020 08:36

Jeg vil meget gerne deltage i sådan et kursus her på Sjælland.

mvh

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf his067 » tirs 23. jun 2020 10:04

Jeg ville også gerne, men er kun i Danmark 26/7-2/9....Og efteråret er totalt overbooked pga COVID og undervisning herovre.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » tirs 23. jun 2020 11:18

his067 skrev:Jeg ville også gerne, men er kun i Danmark 26/7-2/9....Og efteråret er totalt overbooked pga COVID og undervisning herovre.


Så må vi jo gøre det på tomandshånd hjemme hos mig, som vi snakkede om inden Covid-19 :p
Jeg har ferie i en del af den periode.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Elway » tirs 23. jun 2020 13:02

Kunne man gøre det med ok udbytte online/virtuelt? Det ville nok betyde en større deltagelse end fysisk fremmøde.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf skjold » tirs 23. jun 2020 15:40

Elway skrev:Kunne man gøre det med ok udbytte online/virtuelt? Det ville nok betyde en større deltagelse end fysisk fremmøde.


God ide. Jeg er med på sådan en webinar-model. Udfordringen er så måske, at alle ikke har udstyr eller ikke ens udstyr men jeg tror nok noget læring kunne skabes. Det bruges med held i andre sammenhænge og er deltagerne lidt disciplinerede, kan der også være noget dialog/spørgsmål så det ikke er rent foredrag.

Det kunne også laves i flere lektioner, fx nr 1 for dummies, nr 2 for begyndere osv. Optages det tillige, kan man i ro og mag vende tilbage og få repeteret hvad der blev sagt/gjort.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf janfroerup » tirs 23. jun 2020 18:06

Glimrende tiltag - jeg har lidt materiale i kan få kvit og frit , hvis det kan hjælpe.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Klarskov » ons 24. jun 2020 00:24

Det er ikke så meget jeg kan, men jeg giver gerne en lektion (en til en, - mit værksted/laboratorium er ikke så stort!) hjemme hos mig på sydsjælland.
Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Sorenki » ons 24. jun 2020 07:49

Hej Kenneth
Jeg deltager også rigtigt gerne i et Oscilloscope Kursus.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Poul » ons 24. jun 2020 14:46

Jeg har også et oscilloscop og en signal-generator stående, men jeg har desværre ikke den fornødne viden om, hvordan man bruger dem, så jeg er også interesseret i et online-kursus, hvis nogen af de erfarne vil bruge tid på det :cool1:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf Helikon » ons 24. jun 2020 16:55

Det her det er altså et reference forum :thumbsup: Det dur :OLO:
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf spuncut » ons 24. jun 2020 18:31

Godt initi'v Kenneth 8)
Jeg vil gerne byde ind med et online-supplement. Vi ku' eventuelt starte med et "Få billede på skærmen-kursus".
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Oscilloscope kursus

Indlægaf KenRas » ons 24. jun 2020 20:27

Tak for de positive tilkendegivelser, jeg tror der er basis for at stable noget på benene :thumbsup:

Vi skal bare finde ud af under hvilken form det skal afholdes. Da forudsætningerne hos folk er forskellige og udstyret ligeså, tror jeg det største udbytte nåes ved at mødes face-to-face. Jeg tror det er nemt at tabe nogen, hvis vi sidder hjemme hver for sig foran computeren. Men jeg kan tage fejl.

Men fortsæt endelig med at komme med gode forslag, så må vi se hvor det ender.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: JGreen og 24 gæster