Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Rør i alle afskygninger

Ortofon KS591 nr 284 opdatering diagram

Indlægaf kj2005 » man 29. jun 2020 18:36

Et par ændringer til foregående diagram tegninger. 68K modstand i stedet for 6K8 MF A+B, 75p i stedet for 20p UF forstærker A, plus dobbelt lyt MF forstærker A+B 48+48uF/400V mm
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » tirs 30. jun 2020 08:33

Hej Kim,

Stort og flot arbejde.
Jeg har ikke gået dit diagram efter i alle detaljer, men en fejl sprang umiddelbart i mine øjne, se vedhæftede.

Mvh,

/Torben

Edit:
Desuden mangler der een eller anden stel-reference på sekundær-siden af udgangs-transformatoren.
Jeg gætter på, at den ene side af højttaleren er stel-forbundet.
Uden denne stel-reference vil FB ikke fungere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tirs 30. jun 2020 10:14

tctla skrev:Hej Kim,

Stort og flot arbejde.
Jeg har ikke gået dit diagram efter i alle detaljer, men en fejl sprang umiddelbart i mine øjne, se vedhæftede.

Mvh,

/Torben

Edit:
Desuden mangler der een eller anden stel-reference på sekundær-siden af udgangs-transformatoren.
Jeg gætter på, at den ene side af højttaleren er stel-forbundet.
Uden denne stel-reference vil FB ikke fungere.


Hej Torben
Jeg kan i øjeblikket ikke svare dig pga fejl på vintagehifi... når jeg forsøger at logge på "vintagerør" får jeg en SQL 1194 fejl??....først når jeg forsøger et gå ind i tråden fra forsiden af vintagehifi lykkes det?

Mvh Kim

EDIT! ok...denne gang gik det igennem...jeg kigger på diagrammet senere...mange tak for input :!:

Du har vel ikke tilfældigvis en OA85 glasdiode eller et link til sådan en? jeg har lige opdaget revnet glas og ingen gennemgang ..nr 2 OA85 fungerer.

Ja det er noget rigtigt bøvl at tegne sådan en forstærker op....specielt når den loddet i på kryds og tværs....samt ikke at forglemme:.. med uoriginal riaa fra Bang og Olufsen

Jeg har loddet mindst 80 nye komponenter i denne KS591, og jeg ved ikke engang om det kan lykkes at få det hele til at fungere :Tanke:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » tirs 30. jun 2020 10:58

Hej Kim,
Jeg har bestemt en Germanium-diode på lager.
OA85 er bare en 14-på-dusinet standard diode som kan erstattes af mange andre Germanium dioder.
Jeg kigger i skufferne senere i dag.
Mvh,
/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf Fredmarantz » tirs 30. jun 2020 12:02

kj2005 skrev:
Hej Torben
Jeg kan i øjeblikket ikke svare dig pga fejl på vintagehifi... når jeg forsøger at logge på "vintagerør" får jeg en SQL 1194 fejl??....først når jeg forsøger et gå ind i tråden fra forsiden af vintagehifi lykkes det?

Mvh Kim

EDIT! ok...denne gang gik det igennem...jeg kigger på diagrammet senere...mange tak for input :!:



Et eller andet er ikke som det skal være når man forsøger at komme ind på forummet "Vintage rørgrej" - vi undersøger sagen og genoprette, så hurtigt vi kan. :?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tirs 30. jun 2020 12:15

tctla skrev:Hej Kim,
Jeg har bestemt en Germanium-diode på lager.
OA85 er bare en 14-på-dusinet standard diode som kan erstattes af mange andre Germanium dioder.
Jeg kigger i skufferne senere i dag.
Mvh,
/Torben


Hej Torben

Tak, du er en kammerat i "nøden" :thumbsup:

Den B&O riaa kan køre på 12,5VAC...den der fjernede de gode step-op transformatorer og rør riaa'en i denne KS591 brugte bare de 6,3VAC glød som forsyning...jeg har ikke anelse om det virker...ellers tænkte jeg at lave en spændingsdobler? måske, vi ser?

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tirs 30. jun 2020 12:16

tctla skrev:Hej Kim,
Jeg har bestemt en Germanium-diode på lager.
OA85 er bare en 14-på-dusinet standard diode som kan erstattes af mange andre Germanium dioder.
Jeg kigger i skufferne senere i dag.
Mvh,
/Torben


Hej Torben

Tak, du er en kammerat i "nøden" :thumbsup:

Den B&O riaa kan køre på 12,5VAC...den der fjernede de gode step-op transformatorer og rør riaa'en i denne KS591 brugte bare de 6,3VAC glød som forsyning...jeg har ikke anelse om det virker...ellers tænkte jeg at lave en spændingsdobler? måske, vi ser?

Mvh. Kim

EDIT: nå nu kom der to svar!
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tirs 30. jun 2020 12:17

Fredmarantz skrev:
kj2005 skrev:
Hej Torben
Jeg kan i øjeblikket ikke svare dig pga fejl på vintagehifi... når jeg forsøger at logge på "vintagerør" får jeg en SQL 1194 fejl??....først når jeg forsøger et gå ind i tråden fra forsiden af vintagehifi lykkes det?

Mvh Kim

EDIT! ok...denne gang gik det igennem...jeg kigger på diagrammet senere...mange tak for input :!:



Et eller andet er ikke som det skal være når man forsøger at komme ind på forummet "Vintage rørgrej" - vi undersøger sagen og genoprette, så hurtigt vi kan. :?

Vh
Freddy


OK
Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » tirs 30. jun 2020 12:19

Hej Kim,

Jeg har en original OA85 på lager, og den er ikke krakeleret i glasset.
Den er dog alligevel lige så død som din, hvordan DET så kan være.
Jeg har en brugt, men fuldt ud fungerende AA119, som kan puttes i et brev med din adresse på i dag.
I gamle dage erstattede man stort set alle Germanium krystaldioder med en AA119, datidens 1N4148.

Lad mig høre, om du er enig i den plan.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tirs 30. jun 2020 13:08

tctla skrev:Hej Kim,

Jeg har en original OA85 på lager, og den er ikke krakeleret i glasset.
Den er dog alligevel lige så død som din, hvordan DET så kan være.
Jeg har en brugt, men fuldt ud fungerende AA119, som kan puttes i et brev med din adresse på i dag.
I gamle dage erstattede man stort set alle Germanium krystaldioder med en AA119, datidens 1N4148.

Lad mig høre, om du er enig i den plan.

Mvh,

/Torben


Hej Torben
Tak,det er en fin plan. Jeg har dit mobil nummer..22....osv Lone har punket mig til at få mobilepay, så jeg kan overføre beløbet til dig :thumbsup:

mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » tirs 30. jun 2020 14:06

Hej Kim,

I dag er jeg lidt presset på arbejdet, og tog en hurtig beslutning, puttede dioden i en kuvert og smed den på posthuset, hvor turen alligevel gik lige forbi.
Du kan derfor forvente, at den dukker op een af dagene, når Postnord får hænderne op af bukselommerne.
DET kan jo så godt tage en rum tid!
Glem alt om Pay det-ene-og-det-andet.
Du ka' gi' en kop kaf' næste gang vi ses.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tirs 30. jun 2020 23:37

tctla skrev:Hej Kim,

I dag er jeg lidt presset på arbejdet, og tog en hurtig beslutning, puttede dioden i en kuvert og smed den på posthuset, hvor turen alligevel gik lige forbi.
Du kan derfor forvente, at den dukker op een af dagene, når Postnord får hænderne op af bukselommerne.
DET kan jo så godt tage en rum tid!
Glem alt om Pay det-ene-og-det-andet.
Du ka' gi' en kop kaf' næste gang vi ses.

Mvh,

/Torben


Hej Torben
Super...du har kaffe og basser tilgode :thumbsup:

Det er fint med Postnord...jeg bruger tid på at konstruere mig ud af pladsmangel med en B&O riaa, som bliver nødt til at "svæve"over grundplan i forhold til de andre printkort. B&O riaa'en fylder mere end original printkortet, og for at undgå for meget brum får den en "kobberkasse" at opholde sig i. Kobberkassen er bare lavet af glasfiberprint. Jeg håber at "indpakningen" vil reducere brum..vi der hvad der sker.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » ons 1. jul 2020 00:22

tctla skrev:Hej Kim,

I dag er jeg lidt presset på arbejdet, og tog en hurtig beslutning, puttede dioden i en kuvert og smed den på posthuset, hvor turen alligevel gik lige forbi.
Du kan derfor forvente, at den dukker op een af dagene, når Postnord får hænderne op af bukselommerne.
DET kan jo så godt tage en rum tid!
Glem alt om Pay det-ene-og-det-andet.
Du ka' gi' en kop kaf' næste gang vi ses.

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Du får altså lige én udenfor tråden ;) .... i starten af teenage årene lavede jeg en krystalmodtager med en to-vejs transistor (germanium) forstærker. Med to transistorer kunne man pludseligt indbygge et potentiometer og en mindre højttaler i skuffen der fungerede som "transistor radio" :thumbsup:
Dioden jeg brugte var vist nok en OA81....første forsøg gik med et krystal som elektronik forretningen i Ægirsgade også solgte...vi blev hurtigt avancerede og gik over til OA81.......glasdioderne brød sig ikke om 4,5VDC hvor de lyste kortvarigt, og så gik turen tilbage til elektronik forretningen :p ......
Kalundborg langbølge , radio Moskva og nogle tyske stationer gik rent ind om natten når man havde trukket en 40-50meter lang antenne over til kammeraten i den modsatte bygning. Vi havde ved et tilfælde fundet et 3,5mm tykt afisoleret kobberkabel som elektrikker butikken havde kasseret? Antennen var så kraftig i fjerde sals højde at den fik forskellige dværgpærer til at lyse mellem den og jord...vi tænkte slet ikke over hvor giftig den var i tordenvejr.
Uartighederne i næste afsnit fortsætter med alle de stakkels håbefulde TV-seere som i 1965 troede de skulle se DR's TVa med Eric Danielsen kl 19.30.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf tctla » ons 1. jul 2020 20:10

Jeg kan fint nikke genkendende til eksperimenterne.
Jeg boede på landet, så den anden ende af antennen, der var lavet af en knap så kraftig kobber-leder, endte i et træ.
Dioden var forresten også en anden, nemlig OA95.
Min sløjd-lærer åbnede op :ide: for den elektroniske verden i 6. klasse, og jeg har ikke set mig tilbage siden :!:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon KS591 nr 284 diagram rep.

Indlægaf kj2005 » tors 2. jul 2020 14:25

tctla skrev:Jeg kan fint nikke genkendende til eksperimenterne.
Jeg boede på landet, så den anden ende af antennen, der var lavet af en knap så kraftig kobber-leder, endte i et træ.
Dioden var forresten også en anden, nemlig OA95.
Min sløjd-lærer åbnede op :ide: for den elektroniske verden i 6. klasse, og jeg har ikke set mig tilbage siden :!:

Mvh,

/Torben


I 1965 røg der dagligt en rørradio til storskrald....vi drenge overfaldt alle rørradioer som blev kasseret..fjernede højttalere, rør og komponenter.
... de kæmpestore drejekondensatorer var sjove....ofte en 500P drejekondensator på mindst 10 x 10 x 10cm med en kæmpe bakelitknap....vi fandt hurtigt ud af at placere drejekondensatorer i serie med vores kæmpeantenne...en stor drejekondensator i hver ende af antennen.

De fleste havde i 1965 monteret både Danmarks - og Sveriges-antenne udenfor soveværelses vinduet...et vindue ud imod et stort kvadratisk fællesareal.

Nogle dage efter den første direkte TVa avis fra Gyngemosen d. 15. oktober 1965 kl. 19.30 var vi klar ved drejekondensatorerne i begge ender af vores antenne.....og ved en tilfældighed omkring samme tidspunkt som TV avisen.
Vi opdagede, at flere beboere var ud og rette på deres TV antenner, når vi begge samtidig drejede på vores drejekondensatorer. :QQS:
Derefter aftalte vi jævnligt hvornår i TV sendetiden der skulle drejes på kondensator-knapper...det var ikke helt pænt gjort når "farmand" på en sort/hvid TV-skærm skulle se ishockey fra Sverige, eller "mor" gerne ville se Kirsten Hüttemeier :!: Det var vanskeligt nok i forvejen at se på sort/hvid TV uden vores billedforstyrrelser.....Jeg håber de tilgiver os deroppe.....

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster