Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » ons 1. jul 2020 17:11

Så har jeg været lidt igang med tuneren igen, og kan bekræfte, at der kommer lys i stereo-lampen, når jeg sætter spænding på TR147 Basis som beskrevet af Torben :ide:
Det må vel så også betyde, at TR147/AC187 fungerer som den skal :roll:

En opsummering er derfor nu:
- at alle elektrolytter er udskiftet til nye.
- at der var fejl på brokoblingen, som nu er udskiftet.
- at alle spændingsmålinger herefter er OK.
- at der var loddefejl på forbindelserne til udgangsstikket, som nu er rettet.
- at de udskiftede transistorer og dioder var OK.
- at tuneren virker (også uden antenne tilsluttet), men ingen stereo-lys.

Jeg hælder nu til, at tuneren må være ude af trim, og derfor har jeg sat renoveringen på stand-by, indtil Torben er klar med oscilloskopet :thumbsup:
I mellemtiden vil jeg gå igang med at kigge på den tilhørende Beolab 5000- forstærker :p
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » ons 1. jul 2020 20:05

Hej Poul,

Det lyder godt nok som om, det er vældig nødvendigt med et oscilloscop for, at kunne komme fornuftigt videre med reparationen. Der bliver tid, også inden det bliver for koldt til at nyde en kop kaffe på terrassen :thumbsup:

Jeg havde nu forventet, at du vil kunne høre een eller anden form for stereo (kanal-separation) når, du tvinger stereo-lampen ON.
Du bør kunne høre omskiftningen til stereo, bredere lydperspektiv, når dekodningen starter.
HVIS altså der er en bare nogenlunde smule Pilottone til stede, og her kommer scopet jo ind i billedet for at afgøre, om der er det.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » ons 1. jul 2020 21:59

Fint Torben og tak fordi du vil hjælpe med scopet - du siger bare til :thumbsup:

Og JO, jeg kan godt høre forskel på lyden, når jeg tvinger stereo-lampen igang.
Som du skriver, bliver lydbilledet bredere, når lampen tænder.
Forskellen er dog ikke særlig stor, men det er jo nok fordi, at Pilottonen er for svag - og vel også derfor at stereo-lampen ikke automatisk tænder.

Det bliver spændende at se, hvad oscilloskopet kan fortælle :ide:

Prøvede iøvrigt at sætte BM5000-tuneren til den tilhørende BL5000-forstærker (som jeg endnu ikke er gået igang med), og der kommer også lyd igennem til begge højttalere, men der er betydeligt mere volumen på, når jeg sætter BM1700-tuneren til BL5000-forstærkeren.
Jeg er derfor sikker på, at BM5000-tuneren generelt giver for lavt signal fra sig :'( - kan det mon være selve FM-tuneren, som alligevel driller os, selv om AVC- og forsyningsspændingerne til den måler OK? :roll:

Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf his067 » ons 1. jul 2020 22:23

Sidder der ikke nogen styrke-reguleringspotentiometre i bunden af Beolaben? der kan du (måske) regulere tunerens input op til et niveau der passer med resten....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » ons 1. jul 2020 23:02

Jo det gør der godt nok his67, men de er alle indstillet til at give maksimalt signal - både på BL5000-forstærkeren og også på BM5000-tuneren.

Som beskrevet giver min BM1700-tuner væsentligt mere signal fra sig end den aktuelle BM5000-tuner.
Jeg har efterhånden målt og udskiftet meget i MF-delen og i MPX-delen, uden at finde betydende fejl, så jeg er derfor efterhånden begyndt at tvivle på, om selve tuneren giver nok signal :roll:
(selv om spændingerne til AVC og strømforsyning måler OK).

Jeg vil derfor lige prøve at tage dækslet af tuner-enheden, og kontrollere så meget som jeg kan med mit Multimeter, men det er desværre nok begrænset.
Det kræver nok i det hele taget nogle oscilloskop-målinger, for at finde fejlen på denne BM5000-tuner, men forinden vil jeg gerne prøve alle andre muligheder.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » tors 2. jul 2020 20:16

Så har jeg haft dækslet af FM-tuneren, og det hele så fornuftigt ud.
Målte spændinger og diodetest på de tre transistorer - OK.
Kontrollerede også den enlige diode, som også var OK.

Det var så mine sidste kontroller med Multimeteret, nu overgiver jeg mig til Oscilloskopet ;)
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf ST-lab » tors 2. jul 2020 23:17

Når I nu skal i gang med trimning, så får I brug for dette skema. Man behøver ikke sweep generator til alle justeringer. Til mpx justeringerne kan man klare sig med en god FM station, men ideelt er det jo med en målesender. Jeg har selv en billig kineser som jeg modulerer med PC'en. https://www.banggood.com/DSP-PLL-87-108 ... rehouse=CN
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » fre 3. jul 2020 09:40

Tak for det ST-lab :cool1:
Torben er igang med at nyindrette sit værksted, og han vil hjælpe mig med trimningen, når han bliver færdig med det :thumbsup:
Skønt Forum at deltage i, Tak til alle interesserede :p
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » tors 9. jul 2020 08:14

Hej Poul,

Inden vi går til yderlighederne, og finder oscilloscopet frem, kan du jo bruge nogle af de lyse nætter til, at læse vedhæftede.
Jeg har valgt at vedhæfte hele serien, selvom den egentlig går ud over stereo-dekoderens virkemåde og opjustering, for resten er bestemt også til, at få forstand af.
Rent mentalt i forhold til B&O'en, må du skifte de anvendte rør forstærker-elementer ud med transistorer, men for princippet betyder det ikke meget.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » tors 9. jul 2020 09:25

Tak for det Torben - så er der vist læsestof nok, indtil du er klar med det nye værksted :cool1:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » man 14. sep 2020 10:45

Efter at jeg de seneste dage har færdigrenoveret BL5000- forstærkeren, tog jeg den tilhørende BM5000-tuner frem igen.
Som det fremgår af tråden, har jeg hele tiden haft på fornemmelsen, at der kom for lidt FM-signal frem til forstærkeren.
På et tidspunkt nævnte his067, at der var nogle reguleringsmuligheder på både tuner og forstærker.
Hertil svarede jeg, at de alle var indstillet på maksimum - men det viser sig nu, at tunersignalet rent faktisk var indstillet på minimum på BL5000-forstærkeren :oops:
Forklaringen kommer her :ide:
I BL5000-brugermanualen står der, at omskifterkontakten til tuneren, som sidder under forstærkeren, skal stå på HIGH og potentiometrene drejes helt med uret for at give maksimalt tunersignal fra BM5000
- men det er bare forkert B&O! :QQS:
Tværtimod skal omskifterkontakten stå på LOW, og potentiometrene tilsvarende drejes helt imod uret for at give maksimalt signal fra BM5000-tuneren. Det er nu sket, og problemet med det lave tunersignal er løst :Thumpsup:
Så his067 du havde ret - tak for tippet :p

Tilbage står nu kun indtrimning af Stereo-signalet på BM5000 ved hjælp fra Torben/tctla :p
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » lør 30. jan 2021 22:11

60E659C1-2CD3-45E1-925D-E42D85C2D3F6.jpeg
B647E90A-8BE7-401A-AA56-854696785DBF.jpeg
Så lykkedes det endelig - der kom gang i stereo-gengivelsen på BM5000-tuneren :Thumpsup:

ST-lab/Mogens gav mig et kort og effektivt “mail-kursus” i grundlæggende brug af mit oscilloskop (tak for det), og da jeg havde øvet mig lidt, fandt jeg ud af, at fejlen ikke lå i selve stereo-dekoderen, som jeg længe havde regnet med.
Det var derimod i MF-forstærkeren, fejlen skulle findes - nærmere bestemt i den sidste MF-transistor (AF121/5), som gav for lidt forstærkning. Derfor kunne den godt spille Mono, men ikke Stereo.

Den er nu udskiftet med en ny AF202-transistor, og så kom der lys i stereo-lampen og i det hele taget betydeligt mere “power” i BM5000-tuneren. Vedlægger lige et par billeder.

Tak for hjælpen fra Forum til denne (for mig) vanskelige fejlfinding :p
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Fredmarantz » ons 14. dec 2022 01:14

:QQS: :shock:
Poul skrev:Så modtog jeg en ny ITT-brokobling B30C400, som jeg nu vil montere i tuneren i stedet for den defekte B30C250.
Faktisk købte jeg restlageret på 10 stk. hos Elektronik-Lavpris for en samlet pris på 15,- kr., så denne gang levede de op til deres navn. Hvis nogen skulle få brug for sådan en svend, så er jeg altså leveringsdygtig :p
Ved ikke om det er noget Selen-skidt, som Torben skriver, men nu prøver jeg den :shock:

Som det ses på billedet, er den nye brokobling lidt større en den originale, både fysisk og ydelsesmæssigt, men den kan sagtens være der.
Jeg håber, at det kommer til at fungere :roll:
Mvh.
Poul


Hej Poul!

jo tak - hvis ensretterren type B30C400 fungerer uden de store efterjusteringer osv - så vil jeg meget meget gerne ovetage 2 stk af det lot, som du modtog fra Elektronik Lavpris. Hvis du har dem stadig, så kan vi evt. tage den over Pb...? Hvordan monterede du den? - med lim eller andet?

Jeg ved ikke , om jeg "hijacker" din gamle tråd vedr. din reparation af den fine Beomaster 5000 - men jeg har netop taget hul på sådan en reparation, rengøring og istandsættelse i det hele taget. Jeg har intet foretaget mig andet end at snuse lidt rundt i den og har da umiddelbart konstateret både det ene og det andet, som skal laves. Se gerne billeder. Desuden har jeg haft den sat på en vario og kørt den en smule op (50VAC) og den synes at være helt død - så der skal nok laves en del - specielt omkring strømforsyningen. Men det er jo også godt, så er der jo noget at rive i. :p Jeg håber bare ikke, at trafoen er svedet af..... :QQS:

Jeg har taget en række billeder, så der er lidt at kigge på
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » ons 14. dec 2022 10:06

Hej Freddy.
Ja, jeg har stadig nogle stykker af brokoblingen til BM5000-tuneren, så jeg sender dig lige en PB, når jeg har fundet dem frem. Jeg lavede en lille bøjle til at holde den fast.
Efter at jeg fik rettet alle fejlene på min tuner, så kom den til at fungere rigtigt fint, og det gør den stadig.
Den var vist lidt forud for sin tid dengang for snart 50 år siden. Der er nok ikke så meget af det, som bliver produceret i dag, der kan repareres om 50 år.
Held med projektet!
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf D.Duck » ons 14. dec 2022 10:59

Hej Freddy
Jeg ved jo at du går meget op i at bruge originale dele så hvis du vil have den “rigtige” ensretter kan jeg hjælpe dig

Per h

CBFEFCAE-6A83-47A0-B50F-CB463591387D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster