JBL ledninger fra delefilter til enheder

Rosinen i pølseenden

JBL ledninger fra delefilter til enheder

Indlægaf NikonSP » man 27. jul 2020 18:07

Hej alle i forum.

Jeg er i gang med at gøre et sæt JBL L212 i stand og har opdaget noget, som jeg ikke hverken forstår, ved noget om eller kan regne ud hvorfor:

Jeg har lavet nedenstående tegning af ledningsføringen mellem delefiltret og de 3 af enhederne. Ledningerne er de originale JBL ledninger med de originale clips og de originale lodninger, så det er garanteret, som det blev afleveret fra JBL.


JBL L212 ledninger til enheder.jpg


Som det ses på tegningen er de 3 ledninger til + terminalerne på enhederne henholdsvis 2mm, 2,6mm og 2,8mm og de 3 ledninger til - terminalerne på enhederne henholdsvis 2,7mm, 2mm og 2mm ?????

Jeg kunne forstå, hvis alle + tilledninger var ens og alle - tilledninger også var ens.
Jeg kunne også forstå, hvis alle ledninger var samme tykkelse.

Men her er der både forskel på ledningstykkelser og placering???

Har ledningstykkelsen nogen som helst indflydelse på lyden, bare ledningen er tyk nok og hvad er tyk nok???

Kan man forestille sig, at en JBL ansat har fået besked på at lave 500 ledninger med pålodede stik i flere forskellige farver og så har taget hvad der var nærmest på hylderne og lavet de pågældende ledninger, - på trods af, at der var flere forskellige ledningstykkelser på hylderne???

Er der nogen af jer højttaler-kloge medlemmer, der kan svare på noget af alt det???

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL ledninger fra delefilter til enheder

Indlægaf Skorpio » man 27. jul 2020 21:34

Det kan godt være som du skriver, at der er specificeret et minimumskvadrat og nogle farver har de så kun haft i større dimensioner?
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: JBL ledninger fra delefilter til enheder

Indlægaf KenRas » man 27. jul 2020 22:07

Er det ledningens isolering du har målt tykkelse på, eller er det selve lederen?
Lederens kvadrat kan godt være ens, selvom isoleringen varierer, fx fra forskellige fabrikanter.

Det fremgår ikke af dit indlæg hvor/hvordan du har målt, derfor spørgsmålet.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: JBL ledninger fra delefilter til enheder

Indlægaf Captain Phoenix » man 27. jul 2020 22:20

KenRas skrev:Er det ledningens isolering du har målt tykkelse på, eller er det selve lederen?

Tænker det må være ledningen - en leder på 2,8 mm kan jeg ikke huske at have set nogensinde i en JBL-højttaler.

Hvis nødvendigt kan jeg tjekke/måle mine L-212’ere (engang efter sommerferien).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL ledninger fra delefilter til enheder

Indlægaf Fredmarantz » man 27. jul 2020 22:20

Hvis det er svært at måle selve ledernes diameter , kan man ofte se hvilken "diameter" kablet er på siden af kabelkappen, hvor der måske står hvilken AWG kablet er udstyret med inden i. (American Wire Gauge)...?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL ledninger fra delefilter til enheder

Indlægaf NikonSP » man 27. jul 2020 23:11

KenRas skrev:Er det ledningens isolering du har målt tykkelse på, eller er det selve lederen?
Lederens kvadrat kan godt være ens, selvom isoleringen varierer, fx fra forskellige fabrikanter.

Det fremgår ikke af dit indlæg hvor/hvordan du har målt, derfor spørgsmålet.

Mvh Kenneth


Det har du selvfølgelig helt ret i, men det er den udvendige diameter på kablerne jeg har målt.
Jeg har så nu, så godt som det er muligt, målt lederne i kablerne. Det er gjort i de tilloddede ender der går ind i terminalerne på enhederne, det er det eneste sted jeg kan komme til.

Målene er som følger:
Alle 2mm kabler har ledere på ca. 1,15mm
Alle de tykke kabler har ledere på ca. 1,3mm

Der er ikke nogen AWG eller anden data angivelse på nogen af kablerne.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL ledninger fra delefilter til enheder

Indlægaf Elektronik » tirs 28. jul 2020 09:31

Hvis du vil være på den sikre side, så tykke kabler (Gerne 4 kvadrat) til Bas enheden.
Og tyndere kabler til mellemtonerne (fx 0,75 til 1 kvadrat) og diskanten et tyndt kabel (typisk 0,4 til 0,5 kvadrat)
Det er hvad jeg har brugt på mine Cerwin Vega'er. ;)

Før havde jeg 1 kvadrat kabel til Bas enhederne. Dårlig ide. Det blev så varmt at kappen på kablet smeltede væk. :Skor:
Elektronik
 

Re: JBL ledninger fra delefilter til enheder

Indlægaf Skorpio » tirs 28. jul 2020 09:46

Hvis et 1mm2 kabel på omkring 0,5m smelter, er det ikke et musiksignal det skyldes....
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 40 gæster