PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Alt om GDS

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf spuncut » fre 24. jul 2020 20:12

Analyse af Typical Operating Conditions
Jeg har rettet nogle fejl i Geogebra designtool og foretaget nogle ændringer der gør det i stand til at arbejde med AB2. For at teste designtool af har jeg prøvet med Typical Operating Conditions (TOC) fra STC application Report side 6.
807stc-6.png

Herunder har jeg taget TOC for en anodespænding på 400V:
AB2 - Va 400V- Ug2 300V.PNG

Procedure:
1. Trafoimpedansen pr. anode Z_T/anode (sort) indtastes, som er det halve af den opgivne trafoimpedans.
2. Anodeforsyningsspændingen V_A (Shocking Pink) på 400V indtastes.
3. K_Bias (Grøn) justeres indtil der rammes en biasstrøm på 45mA.
4. Det orange punkt P_B1 flyttes så det ligger på karakteristikken for UG1 = 0V.
5. Det lyseplå punkt VA_Min (Lyseblå) flyttes indtil Class B2 PoutMax (Lilla tekst) antager 55W, hvilket medfører en minimum anodespænding, VA_min på 103V.
6. UG1-spændingsværdien for punktet P_B2 (Lilla) aflæses i forhold til karakteristikken til ca. 13V.
7. I STC Application report side 21 alæses G1-strømmen for UG1=13V og VA_min=103V. G1-strømmen aflæses til 12mA.

Analyse af modelværdier i forhold til TOC-værdier
Ovenstående procedure blev herefter gennemført med STC's TOC-værdier for V_A lig med 500V og 600V og indsat i nedenstående tabel:
Analysetabel VA 400-600V 01.PNG

Kommentarer til tabellen:
Linje 5: STC holder åbentbart en K_Bias på 0,72.
Linje 6: Plate Current (no signal) eller Bias. Den opgivne Bias-strøm må nødvendigvis være for to anoder. Bias for een anode findes i linje 7.
Linje 9: STC's RMS-værdi er her omregnet til spidsværdi således at de kan sammenlignes med mine tal.
Linje 10: Mine tal (blå) for Peak Plate Current (max signal), er generelt 30mA højere end STC's ??
Linje 11: Min. Plate Voltage (max. Signal) er den spænding som anoden skal ned på i spidsværdi for at opnå den angivne effekt.
Linje 15: Denne værdi angiver hvor meget spidsstrøm der skal til for at lægge spændingen fra linje 16 på G1 ved anodespændingen fra linje 11. Aflæst efter bedste evne.

Konklusion:
Nu ved jeg ikke om jeg skal ligge søvnløs over afvigelsen i Peak Plate Current (max. signal)? (Kan det være trafoens DC-modstand?) Men hvis min model holder nogenlunde stik og det ser da sådan ud, skal der max. bruges 12mA til at drive udgangsrørene, hvis man altså vil kopiere STC's TOC.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af spuncut lør 25. jul 2020 04:56, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf spuncut » lør 25. jul 2020 01:45

Brug af designtool til forstærker med TGL40/001
Hvis vi tager udgangspunkt i TOC for VA = 400V, Anodeimpedansen på 1600Ohm ligger ikke så farligt langt fra impedansen af TGL40/001 på 2000Ohm. Et skud fra hoften vil være at den forhøjede trafoimpedans kan kompenseres med 10% højere forsyningsspænding, altså 400V + 10% = 440V, det prøver jeg:
AB2 - Va 400V- Ug2 300V-02.PNG

K_Bias er holdt på 0,72. Ved en minimum anodespænding VA_min på 110V opnås der næsten samme effekt, 54,45W som i TOC. Der skal dog kun ca. 9V på G1 for at opnå denne effekt.
Nu kan G1-strømmen bestemmes vha. STC Application Report side 21:
IG1-at-UG-9V-Ua-110V.png

G1-strømmen kan aflæses til ca. 9mA.

G2-strømmen kan aflæses på side 19:
IG2-Ua110V-Ug1-9V-807stc-19.png

IG2 = 20mA/kanal og vi har ialt 40mA at gøre godt med, så det er liiige til øllet.

Det ser meget godt ud, men det kræver en klippefast forsyningsspænding, en udgangstrafo der kan synke 55W, at udgangsrørene kan holde til spidsbelastningen og så er der lige en ting til, nemlig driverens udgangsimpedans, som jeg kigger på i næste post.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf tctla » tirs 28. jul 2020 17:18

Henning,

NU SKAL jeg igang med at måle på Indel-trafoen, som lovet.
Rigtig mange familie-forstyrrelser lige nu (bryllup, fødselsdage ...den gode slags, altså :lol:), men i aften tager jeg fat i fyren.
Her er lidt underholdning i mellemtiden.
CF-drive er omtalt som erstatning til en interstage driver-transformer, men det kender vi jo.
Så er der også omtalt en såkaldt Zero-Bias måde, at køre 807 på.
Ikke ny opfindelse, jeg tror det var RCA der år forinden foreslog varianten.
Pro:
Gitter-1/2 trækker altid strøm, når der er input til røret.
Derfor ingen pludselig overgang i gitter-1 impedans fra uendelig til lav, når man går fra minus over nul til plus på gitteret.
Con:
Kræver et hulens stort spændingssving på indgangen af CF-drive rørene.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf tctla » tirs 28. jul 2020 21:48

Hej,

Jeg er (måske) løbet ind i et problem. Hvis jeg IKKE er, så er mine trafoer rimelig seje.
Antagelig er det forståelsen, det skorter på.
Jeg har aldrig målt mætnings-spændingen på en udgangs-transformator, men det er vel efter samme princip som med en net-trafo: Sæt spænding på, og skru op indtil trafoen begynder at trække uforholdsmæssig stor strøm (sekundær ubelastet) og udgangs-sinussen forvrænges til nærmest en masse positive og negative spidser. Det bør vel vise, at kernen går i mætning.
Jeg har prøvet det samme med mine udgangs-trafoer, se vedhæftede billeder.
TGL 40-001 har en primær impedans på 4KOhm anode-anode og tilfører jeg den (umiddelbart, i aften) største sinusspænding 280V/50Hz, jeg har til rådighed, så trækker trafoen 18mA og udgangsspændingen er ikke forvrænget det mindste. Det skal den selvfølgelig heller ikke være ved en primærstrøm på 18mA.
Derefter føder jeg halvdelen af primæren, der har en impedans på 2KOhm, med samme 280V/50Hz og der sker en drastisk forøgelse af primær-strømmen til 230mA. Kernen er derfor øjensynlig på vej til mætning, men er ikke der endnu, og der ses stadig ingen forvrængning af udgangs-spændingen.
Det må da vist siges, at være rigtig godt, hvis ellers øvelsen er til Ug. Skal den laves anderledes? Fortæl, fortæl.

Som det ses af vedhæftede, har jeg et par andre, mindre typer udgangs-trafoer. En Indel på 20Watt/10KOhm primær, og en GES på 15Watt/8KOhm primær.
Det er ikke lykkedes mig, at få deres kerner til, at gå i mætning ved samme test udført som ovenstående.
Deres primærimpedans er vel for stor, men det er rimelig heftigt, hvis de ikke mætter ved 280V/50Hz over den halve primær-vikling. Så bør de vel kunne klare et sving over den fulde primær på den dobbelte spænding uden mætning, eller nej? Kernen er jo fælles, så man bør nok tilføre spænding over HELE primæren indtil mætning nås.

Mvh,

/Torben

PS.
GES-trafoen koster ikke en bondegård, se her: https://www.ges.cz/en/output-transforme ... 02161.html
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf spuncut » ons 29. jul 2020 01:52

Hej Torben
Tusind tak :OLO:
Den højeste spidsspænding pr. anode som denne forstærker kan lægge over trafoen:
VA - VAmin
440 - 110 = 330V
Regnet om til RMS:
330/1,41 = 234vrms
Her skal jeg nok indskyde at det ikke er sådan at der indtræder en begrænser ved en anodespænding på 110v, men det er her at korthuset begynder at vælte som følge af for høj G1-strøm eller for høj G2-strøm.

Det var forøvrigt også meget nemt for mig at spørge om du ikke liiige kunne måle mætningsspændingen, den afhænger jo helt af fødeimpedansen. _s_
Vi bliver derfor nødt til at vedtage et niveau af trafomætning hvor denne forstærker begynder at udvise problemer.
Hvis vi nu vedtager at trafoens mætning bliver problematisk der hvor den æder 10% af effekten og hvis det skal være ved 25Hz så må tabet kun være 5% ved 50Hz.... hmmmm det bliver ikke nemt da strømmen ikke er sinusformet....
Hvad nu hvis vi siger at trafoen må æde 5% af spidsstrømmen ved fuld effekt og 50Hz?
Spidsstrømmen er 330mA ved fuld skrald, 55W. 5% af 330mA er lig med 16,5mA.
Nu er det jo bare et skud fra hoften, men med en højtalerimpedans der i forvejen flagrer rundt tror jeg næppe at der er et problem i at trafoen suger 10% af spidsstrømkapaciteten ved 25Hz, hvad tænker du om det?
Det vil altså sige at jeg må bede dig om at køre 234vrms ind i trafoens halve, 2kOhm-primær, sætte en passende modstand i serie og måle, med skop, om spidsstrømmen overstiger 16,5mA.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf tctla » ons 29. jul 2020 20:19

Der blev tid til, at lave nogle flere målinger på Indel-trafoen, se vedhæftede billeder.
Filnavnene (hold musen over billedet) angiver den AC rms spænding, der blev tilført og den AC rms strøm, der blev målt.
Målingen er foretaget over en 10-Ohm/5-Watt modstand i serie med trafoens ene anodevikling (2-KOhm)

Herefter nok ikke helt så optimistisk mht. trafoens ydelse ved 50Hz, men lyd er det noget så forbistret svært at dømme kvaliteten af før, der kommer strøm på den færdige konstruktion.

De opgivne frekvenser i bunden af oscilloscope-billederne passer selvfølgelig ikke.
Mit scope bliver snydt af støj-indstrålingen, som tydeligt ses som spidser på 50Hz sinussen.
Jeg har endnu ikke formået at lokalisere denne støj ... :'(
Det irriterer mig jævnligt, så der må nok snart kastes lidt ressourcer efter at få løst problemet :!:

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf tctla » ons 29. jul 2020 22:28

Lidt tung læsning om harmonisk forvrængning i udgangstransformatorer og om hvordan man måler denne.
Jeg har ikke sagt, at jeg frivillig vil gå ned ad den vej...... :QQS:

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf spuncut » man 3. aug 2020 15:53

Hej Torben
Tusind tak for dine målinger. :OLO:

Det kommer lidt bag på mig at der indtræder så høj en mætningsstrøm allerede ved 200Vrms, hvilket bringer mig noget i tvivl om fremgangsmetoden. Det er i særdeleshed beregningen af anodesvinget der bringer mig i tvivl, derfor har jeg foretaget følgende beregning baseret på sekundærspændingen og omsætningsforholdet:
Indel 40_001 Calculations.PNG

I linje 12 fås 235,69V ved 55W og det ligger (desværre?) ret tæt på de 234V som Geogebra Designtool leverede. Jeg kan således ikke finde nogle fejl, hvilket bestemt ikke er ensbetydende med at der ikke er nogen.

Herunder har jeg anbragt Torbens målinger i en graf:
Analyse af målinger.PNG

Den blå kurve angiver Torbens målinger punkt "A" svarer til billede 1, punkt "B" til billdede 2 osv. Den røde kurve er spidsværdier hvor jeg, efter bedste evne, har aflæst spidsstrømmen på Torbens skopbilleder og afsat disse værdier i forhold til den beregnede spidsværdi af spændingen. De målte, aflæste og beregnede værdier fremgår af regnearket til højre. Begge kurver er interpoleret med en eksponentialfunktion, hvilket ser ud til at passe nogenlunde i forhold til målingerne. Interpolationen passer dog næppe ved spændingsværdier der ligger under mætningspunktet.
Det grønne punkt angiver spænding og strøm -værdier for 40W, som er den effekt som transformatoren er specificeret til. Transformatoren er specificeret til at kunne række ned til 40Hz og Torbens målinger er foretaget ved 50Hz.
I det grønne punkt kan der på Y-aksen aflæses en mætningsstrøm på ca. 75mA ved 40W/50Hz. I den tidligere viste tabel beregnes den strøm der skal leveres ud af trafoen til ca. 100mA ved 40W. Disse værdier rejser følgende spørgsmål:
Kan det være rigtigt at transformatoren allerede mætter ved dens specifikation på 40W? og hvis man vil have 40W ud af trafoen ved 50Hz skal der beregnes ekstra 75% strømkapacitet til mætningsstrømmen?
Noget er galt, enten er TGL 40/001 en virkelig ringe trafo eller også er der begået fejlbetragtning/beregning i modellen...?
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf tctla » tirs 4. aug 2020 13:36

Et superhurtigt svar, da jeg er på arbejde og lige nu ikke har oceaner af tid.
Jeg har et par nye/ubrugte Lundahl-transformatorer type LL1663, der er på samme 40Watt, men 5K a-a.
Se data i kolonne-2 under LL1663/PP. De to kolonner til højre for angiver data for brug ved SE-udgang.
Jeg foreslår en sammenlignende test med Indel-trafoen, udført nøjagtig på samme måde.
Det må da gi' et fingerpeg om trafoernes kvalitet.
Lundahl er umiddelbart foran på kvalitet (..og pris :QQS: ) men sammenlignende målinger vil selvfølgelig skille fårene fra bukkene.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf Helikon » tirs 4. aug 2020 16:01

Hvis der er brug for andre fabrikater til samenligningsmålinger kan jeg stille to stk. ubrugte Radford udgangstrafoer til rådighed, den ene til KT88/6550 og den anden til EL34. Jeg kender ikke impedansen på dem men det er meget gode trafoer ligesom Lundahl.
De kan stadig leveres på bestilling ved Radford Revival, der har de oprindelige vikledata så de bliver identiske.
Sig til hvis der er stemning for det.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf spuncut » tirs 4. aug 2020 17:54

Hej Niels, Torben, samt hvem der ellers kigger med.
Det ville da absolut være interessant at sammenligne trafoer af forskellige fabrikater. Det er dog vigtigt at trafoerne bliver udsat for den rigtige belastning og i den forbindelse kan jeg da nævne at jeg har begået en fejl i forbindelse med bias. Jeg har ladet biasstrømmen skubbe peakstrømmen opad, den går ikke, trafoen "ser" ikke biasstrømmen. Det får konsekvenser for det spændingssving som trafoen "ser" og i sidste ende for udgangseffekten.
Desuden er den kurveform som der påtrykkes trafoens primær jo ikke sinusformet, idet den ene halvbølge skæres der hvor klasse-A-området ender og klasse-B-området starter. Så hvordan det simuleres med en hel sinus ved jeg ikke lige på nuværende tidspunkt. Tanker omkring denne problemstilling og de øvrige er derfor særdeles velkomne.
Hvis I går i gang med at måle så tag nogle i den lave ende af mætningsområdet, så de kan bruges når (og hvis?) jeg/vi får fundet ud af de "rigtige" spændinger. Det kunne også være interessant at vide om mætningen er en tilstand der stiger langsomt med spændingen eller om mætningen indtræder som et abrupt punkt.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf Helikon » tirs 4. aug 2020 22:33

spuncut skrev:Hej Niels, Torben, samt hvem der ellers kigger med.

Desuden er den kurveform som der påtrykkes trafoens primær jo ikke sinusformet, idet den ene halvbølge skæres der hvor klasse-A-området ender og klasse-B-området starter.


Som jeg læser det her, er det en beskrivelse af crossover forvrængning i udgangstrinnet.

spuncut skrev:Det kunne også være interessant at vide om mætningen er en tilstand der stiger langsomt med spændingen eller om mætningen indtræder som et abrupt punkt.
MVH Henning


Det her er bare mine strøtanker
Hvis man kigger på S-kurven for den pågældende transformator må det vel give en indikation af hvor abrupt det sker. Nu er det jo ikke een frekvens men et frekvensbånd der skal dækkes.
Hvis man ser på den magnetiske flux som energitransmission er det måske nemmere at forholde sig til. Kernen kan overføre en vis mængde i fht. dens areal inden mætning, måske har jernets godhed og lamellernes tykkelse også en indflydelse her. I hvertfald jo tykkere lameller (gående fra mange mod 1 lamel) jo højere hvirvelstrømstab for et givent areal. Men er der lige god transmission ved alle frekvenser...Mon energitætheden i kernen falder med stigende frekvens? Mere nikkel i kernen gør jo gode ting ved mindre trafoer. Var det ikke Mek Pek der sagde noget "såden nåed med trafoer det ka got være svært" eller var det "trompeter"? Det er i hvertfald ikke nemt noget af det. ;)
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf spuncut » ons 5. aug 2020 09:24

Helikon skrev:
spuncut skrev:Hej Niels, Torben, samt hvem der ellers kigger med.

Desuden er den kurveform som der påtrykkes trafoens primær jo ikke sinusformet, idet den ene halvbølge skæres der hvor klasse-A-området ender og klasse-B-området starter.


Som jeg læser det her, er det en beskrivelse af crossover forvrængning i udgangstrinnet.

Der var jeg ikke helt skarp i konteksten. Jeg prøver på at finde en forklaring på den høje mætningsstrøm ved 200Vrms som skulle simulere 40W og jo er trafoens specifikation ved 40Hz.
Hvis vi tager hele teksten:
"Desuden er den kurveform som der påtrykkes trafoens primær jo ikke sinusformet, idet den ene halvbølge skæres der hvor klasse-A-området ender og klasse-B-området starter. Så hvordan det simuleres med en hel sinus ved jeg ikke lige på nuværende tidspunkt. Tanker omkring denne problemstilling og de øvrige er derfor særdeles velkomne."
Så går min betænkning på at trafoen under normale driftbetingelser skal behandle følgende kurveformer:
splittede-saser.png

Men når vi måler mætning anvendes der en hel sinus. Om det giver en forskel er jeg usikker på. Ved at anvende en hel sinus kan vi uforvarende have stillet større krav til trafoen end ved normal drift, og på denne måde kommet op med en for høj mætningsstrøm. Spørgsmålet er derfor om 200Vrms pr. anode er en reel simulering af driftvilkårene ved 40W?
Derudover har du selvfølgelig ret i at crossoverforvrængningen opstår når de to splittede halvbølger skal "sys" sammen i udgangstrafoen. Men ved at lade begge udgangsrør behandle området hvor signalet krydser nullinjen (stiplet rød/blå) flyttes fejlen til et område hvor crossoverforvrængningen udgør en mindre del af signalet. Ved at anvende denne metode, som i daglig tale kaldes for "Klasse AB" har man således ikke nødvendigvis elimineret crossoverforvrængningen, men primært flyttet den til et område hvor den udgør en meget mindre del af signalet og dermed reduceret de hørbare konsekvenser.
Men, nok så interessant, er det en lidt anden snak end betragtningerne i forhold til mætningen og om vi tester trafoen ved realistiske betingelser.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf spuncut » ons 5. aug 2020 10:38

Helikon skrev:...
Det her er bare mine strøtanker
Hvis man kigger på S-kurven for den pågældende transformator må det vel give en indikation af hvor abrupt det sker. Nu er det jo ikke een frekvens men et frekvensbånd der skal dækkes.
Hvis man ser på den magnetiske flux som energitransmission er det måske nemmere at forholde sig til. Kernen kan overføre en vis mængde i fht. dens areal inden mætning, måske har jernets godhed og lamellernes tykkelse også en indflydelse her. I hvertfald jo tykkere lameller (gående fra mange mod 1 lamel) jo højere hvirvelstrømstab for et givent areal. Men er der lige god transmission ved alle frekvenser...Mon energitætheden i kernen falder med stigende frekvens? Mere nikkel i kernen gør jo gode ting ved mindre trafoer. Var det ikke Mek Pek der sagde noget "såden nåed med trafoer det ka got være svært" eller var det "trompeter"? Det er i hvertfald ikke nemt noget af det. ;)

Hvis vi tager udgangspunkt i definitionen af en spole på 1 Henry:
"Hvis en spole på 1 Henry påtrykkes en spænding på 1 Volt vil der efter 1 sekund gå en strøm gennem spolen på 1 Ampere"
Det ligger således i spolens natur at den trækker mere strøm ved lavere frekvenser. Dertil kommer at vi er nødt til at anvende en jernkerne for at få spolen op på den selvinduktion (Henry) som der er behov for ved audiofrekvenser. Jernkernen tilføjer nogle udfordringer som en luftspole ikke har. Blandt andet er der grænser for kraftigt kernen kan magnetiseres, hvilket afhænger af hvor meget jern der er til rådighed samt hvilken legering jernet har. Når fuld mætning indtræder falder spolens selvinduktion til et niveau svarende til spolens luftspole-selvinduktion, jernkernen holder simpelt hen op med at virke og 2Henry kan blive til 0,1Henry. Hvorfor tager vi så ikke bare rigeligt med jern og selvinduktion til at starte med?
1. En ubelastet trafo fasedrejer 90grader, hvilket Williamson i sin tid bøvlede med da han ville anvende en høj modkoblingsgrad i sin forstærker. Williamson kom op med at trafoen skulle være "veldimensioneret" til formålet, altså belastet således at fasedrejet tillod en høj grad af modkobling uden at forstærkeren gik i selvsving.
2. Læs artiklen fra Torbens post:
viewtopic.php?f=565&t=13497&p=121994#p121904
3. Mere jern og selvinduktion fylder og vejer mere og er dyrere.
Desuden er der alle de andre fejl som du er inde på. Herunder magnetiseringshysterese, som er forårsaget af kernens remanens når feltet skifter retning. Denne fejl har man ikke i en single ended forstærker da kernen altid er magnetiseret i samme retning.
Udgangstrafoen tilføjer således et hav af fejl, hvoraf nogle er vellydende ;) , men allerførst skal vi være sikre på at beregningen af den spænding som en given trafo skal kunne behandle er korrekt og der må jeg indrømme at jeg er blevet noget i tvivl efter Torbens målinger.
Derfor: *HELP*
MVH Henning

PS: Foregående post kommenterer første del af Helikons indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: PPAB1 forstærker med United EL38/6CN6/807

Indlægaf JGreen » fre 7. aug 2020 10:01

Hej
Bare lige for at kaste lidt grus i maskinen. Så er der 180grader mellem a1 og a2 der bliver vendt i primerviklingen ( Så kan man klø sig mere i nakken)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster