KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fensten » man 27. jul 2020 11:17

Et flot stykke arbejde :cool1:

Så må du på udkig efter et træsvøb, så den 1060 kan fremstå i al sin skønhed.



Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » man 27. jul 2020 12:00

Tak for indspark :thumbsup:

Man kan vel altid diskutere om det er en god handel at bytte en velfungerende 45W forstærker til en defekt 30W ditto?

Med til historien hører dog at jeg havde vurderet omfanget af reparationen INDEN jeg foreslog en byttehandel. 1090’eren var heller ikke perfekt, den mangler knappen på mellemtone kontrollen og Speaker A terminalerne var ødelagte da jeg fik den og erstattet (af mig) med Banan bøsninger. Men elektrisk tip-top.

Personligt synes jeg at byggekvaliteten i 1090 er på højde med 1060, men de repræsenterer 2 forskellige generationer. I min optik var det først da vi kom ind i 80’erne det gik ned ad bakke. Min nabo fortæller at 1090’eren spiller meget bedre og nuanceret end den Marantz surround receiver han købte i 2008. Den lyder nu tam og metallisk.

Og så er min nabo også min cykel makker når der skal motioneres og altid villig til at låne mig sin store autotrailer når jeg skal flytte store ting. Det er jo også noget værd :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » man 27. jul 2020 12:14

Ud over det så er der nok ikke hørbar lydstyrke forskel på de 15 watt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Elektronik » man 27. jul 2020 15:04

MaxJ skrev:Ud over det så er der nok ikke hørbar lydstyrke forskel på de 15 watt.

Men risikoen for at "skrue for højt" er større med et mindre forstærker. Dvs større risiko for døde diskanter. (forstærker forvrængning) ;) :Skor:
Elektronik
 

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » man 27. jul 2020 15:27

Ja hvis man er halvdøv.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » man 27. jul 2020 22:37

Det er altid interessant at følge, hvad du laver- og denne historie om dit bytte med efterfølgende fejlfinding afviger ikke fra det.

Jeg synes, at den 1060 er en fin fin forstærker - og at du kunne fejlfinde - > udbedre ved hjælp af scope er rigtig interessant for mig. (dette er sikkert barnemad for enhver udlært radiotekniker).

Jeg har jo som du ved, en almindelig kærlighed for tidligere Marantz og her er det ingen undtagelse. Det kan være smag og behag, men det kan også bunde i reelle byggetekniske aspekter, som jeg som ikke-tekniker ingen forstand har på. Jeg kan dog ike lade være med at bemærke forskellen på de af sorenki indlagte billeder af hhv. den ene og den anden model- og jeg synes da, at opbygning- robusthed - fleksibilitet er helt fremme i forreste linje på 1060'eren. Man kan jo skifte de enkelte printplader, hvis man skulle løbe i ulykker med ét af disse. Der er også mange andre ting i dens opbygning, som gør mig tryggere ved 1060 end den anden. Jeg mener at huske, at riaa-boardet (P400?) er bygget på samme måde som flere andre Marantz-modeller fra den tid ( blandt andet med 2 stk 2SC458 - disse bør som du ved, skiftes til tilsvarende, men i bedre kvalitet (er det ikke KSA1845?).

Jeg tror for så vidt ikke, at 1090 (eller dens mindre søskende) er dårlige forstærkere, de er bare bygget på en anden måde - måske kan de fremvise specs, som lige så pæne som på 1060'eren - men altså et kig ned i kassen på 1060 er da flot. hvis den er gjort ren :-)Jeg havde dog engang en 1072 - og den den gjorde det egentlig udmærket. ...hmmm...

De sidste watt er jeg på ingen måde interesseret i da jeg i mit tilfælde ikke bruger dem alligevel.

Hvor sidder udgangsprint med køleprofiler osv på den 1090'er? jeg kan ikke se dem på billedet.

Det er meget interessant, hvad du laver med scopet der - og noget af det kan jeg allerede :-) - men der er også ting, som du har gjort rede for her, som jeg stadig ikke er hjemme i - det må komme, når tiden er til det.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » man 27. jul 2020 22:53

og så lige en tilføjelse fra mig vedr. obligatorisk service på 1060'ere her i huset.

Jeg har almindelig erfaring med at gøre følgende udover sygelig, hysterisk rengøring af alt - alt - alt.

- rensning af alt ( pots og kontakter) - tape monitor + måske flere renses i dybden (adskillelse af selve switchen og
dybderensning) https://audiokarma.org/forums/index.php ... ng.266269/

Dette gøres kun, hvis det vurderes at kunne afhjælpe et decideret problem i switchen. pas på de små fjedre!!!!!

-udskiftning af elektrolytkondensatorer på strømforsyningsboardet ( + afrensning af gl. lim)
- udskiftning af lytter på udgange ( + afrensning af gl. lim)
- udskiftning af 2SC458 til KSA1845) på Riaaa/phono board ( p400?)
indstilling af strømme/spændinger (strømfors. - bias - DC-balance)
- ny kølepasta på udgangstransistorer, hvis de synes tørre.
- omstilling til 240V - kontrol af sikringer


udover ovenstående så har der nogle gange været en modstand eller to - en pære - en dårlig forbindelse osv....men generelt så har disse ovenstående manøvrer være fine at foretage.

En dejlig forstærker at arbejde på.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » man 27. jul 2020 23:24

Jeg har her til aften skiftet lytterne på regulator printet til forforstærker, da den har en svag 100 Hz brummen i højttalerne. Jeg håbede at det var lige til højrebenet, da brummet forsvinder når jeg fjerner loops mellem pre og main forstærker. Denne regulator forsyner jo kun RIAA og tonekontrol boards.

Men det var ikke lytterne her der var problemet. Så jeg skal måske til at lede efter en stelsløjfe eller lign.

De to 2SC458 på RIAA board skal også skiftes til KSA1845 som det næste.

Det er korrekt at på 1060 er der flere mindre print i forhold til 1090. Omvendt slipper man på 1090 for de mange ledninger der løber mellem print og forpladens kontroller på 1060, som fx. gør det umuligt at tage effektdelen ud, uden at klippe en række ledninger først. På 1090 er der nem adgang til begge sider af printet.

På 1090 sidder kølepladen på højkant lige foran trafoen. Man kan lige ane de 4 udgangs transistorer.

Kredsløbsmæssigt er der på 1090 ikke sparet på noget i forhold til 1060 generationen, den er mere moderne med +/- forsyning, højttaler beskyttelse, med mere.
Det var først i 80'ernes PM serie, det rigtigt gik ned af bakke med byggekvaliteten :(

Men begge generationer repræsenter noget af det bedste fra den "rigtige" Marantz/Superscope periode.

Synes jeg :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. jul 2020 00:06

KenRas skrev:Jeg har her til aften skiftet lytterne på regulator printet til forforstærker, da den har en svag 100 Hz brummen i højttalerne. Jeg håbede at det var lige til højrebenet, da brummet forsvinder når jeg fjerner loops mellem pre og main forstærker. Denne regulator forsyner jo kun RIAA og tonekontrol boards.

Men det var ikke lytterne her der var problemet. Så jeg skal måske til at lede efter en stelsløjfe eller lign.



Det brum, som du oplever - er det et brum, der optræder med afdækningen / skjold - covers taget af 1060'eren?
Jeg har før oplevet, at brummet kom, når den stod uden metalskjold på og uden bundplade. Prøv lige at montere dette og lyt efter igen....ved ikke, om det virker, men måske?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tirs 28. jul 2020 06:25

Fredmarantz skrev:Det brum, som du oplever - er det et brum, der optræder med afdækningen / skjold - covers taget af 1060'eren?
Jeg har før oplevet, at brummet kom, når den stod uden metalskjold på og uden bundplade. Prøv lige at montere dette og lyt efter igen....ved ikke, om det virker, men måske?

Vh
Freddy


Det er desværre i fuldt samlet tilstand :( Men jeg skal nok få det fikset :p
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » ons 29. jul 2020 09:04

Brum problemet var noget helt andet end forventet. Problemet lå i de “meget fine” loops der var monteret fra Pre Out til Main In. De er simpelthen i stand til at samle brum op fra omgivelserne. Som det kan ses på billedet herunder er det bare en uskærmet ledning forbundet til centerleder i phono stikket. Jeg løste problemet ved at lave to nye med en stump RG58 kabel.
De to 2SC458 transistorer er også skiftet, så det er ved at være en fin vellydende forstærker :thumbsup:

20FB4811-130C-4F3A-9203-A6B589CEFF80.jpeg

I øvrigt er det imponerende at man kan sælge sådan et par loop kabler som disse fra Audioquest, sikkert til en pænt høj pris. Filmen knækker helt for mig når man ser at det er vigtigt at signalet løber den rigtige vej gennem ledningen.
Så har man taget det audiophile til et absurd niveau :Skor:

4E7B71C0-AA71-45D0-A67A-F52AFA6EEDA7.jpeg

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Sorenki » ons 29. jul 2020 13:15

KenRas skrev:Filmen knækker helt for mig når man ser at det er vigtigt at signalet løber den rigtige vej gennem ledningen.
Så har man taget det audiophile til et absurd niveau
Mvh Kenneth


Jeg har selv signal-kabler som disse i hele anlægget - jeg tror den tekniske forklaring er noget med retningen kobberet er "valset" eller "trukket".
Der er en fin artikel her: https://www.audioquest.com/theory-educa ... bout-noise

Med advarsel om rigeligt snake-oil :lol:

Jeg har indtil flere gange monteret dem omvendt og jeg kan absolut ikke høre forskel.
Det eneste positive jeg har fundet, er når jeg bruger det til forbindelser til båndoptagere, og således kan jeg med 4 løse RCA kabler der er farvet rød og sort og med pile på, nemt se hvad der er ind og ud når jeg står ved forstærkeren ;) :thumbsup:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » ons 29. jul 2020 14:37

Det kan også have noget at gøre med en ekstra skærm der kun er forbundet i den ene ende. Hvis det er tilfældet så skal stikket der er skærmforbundet vende mod forstærkeren, men hvis man ikke har støjproblemer så er det nok ikke hørbart.

Jeg har dog hørt højtalerkabler der er retningsbestemte, jeg troede ikke der var hørbar forskel før jeg selv oplevede det.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » ons 29. jul 2020 14:56

Sorenki skrev:Jeg har indtil flere gange monteret dem omvendt og jeg kan absolut ikke høre forskel.


Det er jeg glad for at høre :thumbsup: Jeg frygtede lige kortvarigt det modsatte.

Jeg vil ikke 100% afvise at man rent teknisk kan måle sig frem til hvad de påstår i denne “marketing” artikel. Men med 45 år i elektronik branchen og 30 år med professionel elektronik (instrumenter) på højeste niveau, kan jeg kun trække på smilebåndet af sådan noget.

Men jeg kan jo tage fejl :ide:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » ons 29. jul 2020 15:03

KenRas skrev:
Sorenki skrev:Jeg har indtil flere gange monteret dem omvendt og jeg kan absolut ikke høre forskel.


Det er jeg glad for at høre :thumbsup: Jeg frygtede lige kortvarigt det modsatte.

Jeg vil ikke 100% afvise at man rent teknisk kan måle sig frem til hvad de påstår i denne “marketing” artikel. Men med 45 år i elektronik branchen og 30 år med professionel elektronik (instrumenter) på højeste niveau, kan jeg kun trække på smilebåndet af sådan noget.

Men jeg kan jo tage fejl :ide:

Mvh Kenneth


Det gjorde jeg også indtil jeg selv hørte det. Man skal aldrig være bange for ny viden. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster