Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Sorenki » tors 4. jun 2020 08:36

KenRas skrev: Albummet indeholder mange gode numre, hvor “Child In Time” i min optik simpelthen er et mesterværk. På dette album blev grunden virkelig lagt til et forrygende samspil mellem Blackmore og Jon Lord, der kombineret med Gillan’s eminente flair for tekster blev basis for en række gode albums.


Jeg er så (min unge alder får denne skyld) ikke vokset op med Deep Purple direkte - jeg kan ikke huske at blive blæst bagover af den i 1970 - men alligevel:
In Rock var den første LP min far købte da den udkom for 50 år siden. Den haret bestemt sted i hans samling og jeg er vokset op med den, og dens og hans historie. Det var derfor også nærtliggende at det var min allerførste LP, da jeg som 16-årig købte min første plade. (jeg havde faktisk købt den på CD 2 år forinden)

Jeg må indrømme at det i dag primært er Child in Time der får min opmærksomhed, men den har alligevel en bestemt plads i både hjerte og pladereol.

Fun fact: der er nok ladet sig inspirerer en smule fra It's a beautiful day:
Et band og album som nok ellers er mest kendt for nummeret White Bird.

https://www.youtube.com/watch?v=jEKg9qyEQmw
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 4. jun 2020 11:39

KenRas skrev:In Rock var DP’s 4 album, hvor de 3 tidligere var noget mere poppede som musikken for det meste var i slut-tresserne.

Godt at fejre "In Rock", Kenneth :thumbsup:
Deep Purple "Mk. II" med Ian Gillan og Roger Glover er også min fortrukne version af bandet.

At kalde de 3 foregående albums (med "Mk. I"-udgaven af DP) poppede, synes jeg dog ikke er helt præcist.
De er mere klassisk-symfonisk inspireret, hvilket navnlig var Jon Lord's "fortjeneste" - han var uddannet som klassisk pianist i sine unge år. Blackmore trak helt rigtigt i retning af den hårdere rock.

Hvis man lytter til de første 1:30 af "In Rock" (starten af "Speed King") får man faktisk demonstreret dette clash mellem den hårde rock med vilde guitar-riffs og den nærmest katedral-agtige, klassiske stil.

Det er når disse to stilarter mødes, at DP er allerbedst - bare lyt til "Child in Time".
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf larsne » lør 6. jun 2020 21:05

Efter at have læst om bandet gentagne gange, ofte nævnt som inspirationskilde til de twin lead-guitar bands som blev dannet i midt og sen 70'erne måtte jeg endelig høre en af originalerne - Wishbone Ash

Det nærmere bestemt Argus albummet jeg zoomer ind på specielt fordi det er fremhævet af Steve Harris fra Iron Maiden som en kæmpe inspiration.

Dejlig melodisk og med et keltisk islæt men med nok rock i lyden til at det ikke bliver direkte tamt.

Bevares.. ikke noget perfekt album, men de soli er ikke til at komme udenom.

https://www.youtube.com/watch?v=JI6WbBVVui8
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf x-tian » lør 13. jun 2020 12:33

Hvad er mere rigtigt at bruge til funktions test af en ægte vintage pladespiller med SME 3009 mk1 arm end dette album

Så er det skisme svært at komme igang med arbejdet ;) selvom der er en mængde ting der tydeligvis skal laves inden den kommer tilbage til den standart som da den blev fabrikeret.

Aqualung 180 g. 2011 Remix (med dårlig lyd ifgl. tidl tråd :QQS: )

Det kan være at jeg bliver nødt til at sætte Computeren igang med at streame albummet så jeg kan få fingeren ud og komme igang.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » lør 4. jul 2020 19:43

Købte den her plade med Cassandra Wilson hos min lokale pladepusher for nyligt. Han kendte hende ikke, havde på forhånd droppet at give hende en chance - "Hun er garanteret lige som hende der, den der poppede og overfladisk, hvad er det nu hun hedder - nå ja Norah Jones...', sagde han.

Men hun er ingen Norah Jones - Cassandra Wilson med sin dybe og lækre stemme, smækfyldt med melankoli.Og lyden, nå ja, den er fra Blue Note... Jeg svømmer hen foran komfuret.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » fre 7. aug 2020 11:14

Idag er så dagen hvor Deep Purple’s længe ventede 21. studiealbum “Whoosh” kom på gaden. Kl. 8 i morges fik jeg besked om at den lå klar til afhentning i den lokale pakkeshop og kl. 11 var det heldigvis blevet for varmt til at arbejde udenfor :OLO:

2BDEF7FB-F233-4B72-9A62-0A07C9969ED3.jpeg


Det bliver en god dag i musikstuen :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf hifibacillen » tors 27. aug 2020 19:44

Sidder og streamer et album nu som jeg først opdagede for en uge siden, men som er gået hen og blevet et af mine favoritalbum.
Der er Evie Sands - any way that you want me fra 1969.
Det er i mine øre et fantastisk album og hun synger bare skønt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » tors 10. sep 2020 21:33

Et herligt genlyt med Beth Gibbons - Rustin man “out of season”

Mysteries er blændende dragende og svær at få nok af. Det samme gælder Show, Romance for blot at nævne nogle få.

Giv den endelig et lyt Skulle du/i ikke være stødt på den allerede :thumbsup: :cool1:


Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fensten fre 11. sep 2020 10:35, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf ralphandersen » fre 11. sep 2020 09:43

Rustin man findes stadigvæk og har udgivet to plader uden Beth Gibbons. De er begge værd at opsøge. Manden bag er Paul Webb, der spillede bas i Talk Talk (der også altid er værd at lytte til - specielt de to sidste albums)
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf trikker » fre 11. sep 2020 10:09

hehe - der er nok nogle der bor i omvendslev :p

vintage udsendelse
https://www.youtube.com/watch?v=4q7S5MLSa0E
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 358
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » fre 11. sep 2020 10:36

trikker skrev:hehe - der er nok nogle der bor i omvendslev :p

vintage udsendelse
https://www.youtube.com/watch?v=4q7S5MLSa0E



;) :cool1:
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Gottschalck » fre 11. sep 2020 16:42

Det er en ret syret plade skulle jeg hilse at sige.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf K_50 » fre 25. sep 2020 20:28

Billede
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf K_50 » fre 25. sep 2020 22:38

Billede
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf highfive » søn 27. sep 2020 18:25

Jag har precis laddat ner en fin upptagning från denna internetsite:

https://www.highdeftapetransfers.com/products/ben-webster-live-in-copenhagen-pure-dsd?_pos=3&_sid=c38296362&_ss=r

Ben Webster spelar i en Jazzkvartett på Montmartre i Köbenhavn 1965.
Överfört från en mastertape till HD-Audio.

55 år sedan... God musik åldras inte....

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg

PS mycket ledsamt att Montmartre har fått slå igen i Covid-19’s kölvatten. DS.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster