JBL L15 — nye kanter

Rosinen i pølseenden

JBL L15 — nye kanter

Indlægaf Kdaddy » tirs 13. okt 2020 20:49

Jeg er i besidelse af et sæt JBL L15 hvor basserne trænger til nye kanter.

På ebay og andre steder sælges diverse kant kits til forholdsvis overkommelige priser.

Er det nemt nok at gøre selv? Tips og anbefalinger? Fagmænd der gør det?

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: JBL L15 — nye kanter

Indlægaf skjold » tirs 13. okt 2020 22:27

Hej

Det er ikke så svært at gøre selv. Det kræver bare lidt omhyggelighed og god tid. Sidst jeg købte ophæng var fra audiofriends.eu hvor der også er noget video til vejledning. De har også sæt med lim og pensel til limen.

De gange jeg har gjort det, har jeg brugt denne proces men der er sikkert andre varianter:

- Rens _alt_ det gamle af, brug evt. alhohol eller acetone på en vatpind til at opløse det gamle ophæng på membranen. På chassiset bruges fx hobbykniv til at skære og stemmejern til at skrabe.

- Lim det nye ophæng på membranen - pas på ikke at svine med limen, det ser ikke godt ud. Igen: Omhyggelighed og god tid. I vanlig JBL-stil skal der limes på bagsiden af membranen. Check det ser lige ud og læg evt. noget på centerdomen for lige at presse membranen en anelse ned mens limen tørrer eller forsøg med at tilslutte et 1,5V element der trækker membranen lidt ind. Lad det tørre helt.

- Lim ophæng på chassis fx 4 steder og hold fast med klemmer.

- Brug en tone fx 20 Hz fra Youtube til at centrere, juster klemmerne og få rettet ind. Check med fingrene på membranen, at svingspolen ikke skraber imod (kan mærkes og høres).

- Til sidst limes resten og der bruges en masse klemmer til at holde hele vejen rundt mens det tørrer.

I mangel af bedre, kan bruges tøjklemmerne fra fruens tørrestativ. Vær dog opmærksom på, at de kan have en tendens til at trække ophænget lidt udad, fordi de er skrå og måske dybest set er for små til opgaven og derfor støder på. Det er svært lige at forklare men bare vær opmærksom på at de klemmer korrekt ned, hvis du vælger at bruge den slags.

Søg evt. efter "refoam woofer" på Youtube for inspiration :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: JBL L15 — nye kanter

Indlægaf Hackenberg » ons 14. okt 2020 08:24

Dejlig lille højttaler!
Hvis du mister modet er vi mange der gerne gør det for et symbolsk beløb.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: JBL L15 — nye kanter

Indlægaf ferr31 » ons 14. okt 2020 11:36

Hackenberg skrev:Dejlig lille højttaler!
Hvis du mister modet er vi mange der gerne gør det for et symbolsk beløb.


Jeg ville tage imod Claus's tilbud, han har lavet for mig 2 gange, med et super resultat hver gang.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: JBL L15 — nye kanter

Indlægaf Kdaddy » ons 14. okt 2020 12:02

Det er jo et tilbud jeg ikke kan sige nej til.

Sender privat besked for det praktiske.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster