JBL 4343 projekt

Rosinen i pølseenden

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Sorenki » tors 15. okt 2020 11:48

Captain Phoenix skrev:
Erik skrev:JBL's finér fra den periode er (imo) meget lækker, når den behandles rigtigt (2/3 lin-olie + 1/3 fransk/vegetabilsk terpentin).
Uden at have set den finér, du har skaffet, kan man være i tvivl om det kan lade sig gøre at få amerikansk valnød i samme flotte kvalitet som originalen.
Og en højttaler som denne vil være mere værd ved evt. salg hvis den har prof. repareret org. finér end hvis den har pænt, men uoriginal finér.

PS: Véd godt, at holdningen til originalitet varierer en del herinde - jeg er mest til original-siden :p

Jeg vil påstå at man kan få meget lækker ny finer, som kvalitets-mæssigt og udtryksmæssigt er på højde med det originale, behandler man det efter originale foreskrifter.
Jeg ser dine højtalere originalt har en meget flot spejl-akse ned i midten af fineren, den er altså syet på midten - det er ikke umuligt at gøre selv, men det er nok en opgave jeg ville overlade til en prof. møbelsnedker - netop for at ramme det rigtige udtryk. Hvad med toppen? Går den igen der?
Jeg har set indtil flere JBL højtalere hvor siderne består af 2 stykker, og toppen af 3 - og det synes jeg egentlig er lidt ærgeligt.

Jeg kan ikke fra billederne se om det er umuligt at få pænt eller ej - jeg ved altså ikke hvad jeg ville gøre... men jeg har finer skåret og klargjort til endnu et sæt 4343 liggende på lager - og dette ville nok trække mig lidt i retning af at refinere også ;) :lol:

Mine egne er fineret med fuldbredde finer, og jeg synes det ser rigtig flot ud, men det skaber mere illusionen om en stor træ-blok, end et pænt møbel, så skulle jeg gøre det igen, ville jeg nok efterligne dine originale kasser.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Louis » tors 15. okt 2020 17:21

Jeg vil også mene man kan få mindst lige så pænt finér som man kunne for 50 år siden.
Nu er det svær at vurdere fra billederne hvor slemt det er med hullerne, dog ville jeg selv helt sikkert prøve at ordne fineren i de områder hvor der er skader og se om det ikke kan klares med små stykker nøje udvalgte stykker finér. Går det galt kan du altid strippe og lægge ny finér på. Men prøv at skær nogle stykker ud og se om det ikke kan lykkedes.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » tors 15. okt 2020 19:21

Hej
Jeg vil da helt bestemt gerne beholde det gamle finer.
Den ene højttaler kan måske repareres den har kun en stor skade og en stor ridse som ikke kan slibes helt væk. Jeg har prøvet
Den anden derimod har nogle store dybe huller på op til 1-1,5 cm dybet, og ret store og dybe ridser + hjørnerne er rundet med sandpapir
så hvis det sidste grønne maling fjernes er der rå spånplade på hjørnet og det tror jeg bestemt ikke er nemt at få til at se nogenlunde pænt ud.
Så jeg tror ikke der er andet at gøre ,
ny finer og så bliver det begge højttalerne.
Vh Erik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Louis » tors 15. okt 2020 20:06

Erik skrev:Hej
Jeg vil da helt bestemt gerne beholde det gamle finer.
Den ene højttaler kan måske repareres den har kun en stor skade og en stor ridse som ikke kan slibes helt væk. Jeg har prøvet
Den anden derimod har nogle store dybe huller på op til 1-1,5 cm dybet, og ret store og dybe ridser + hjørnerne er rundet med sandpapir
så hvis det sidste grønne maling fjernes er der rå spånplade på hjørnet og det tror jeg bestemt ikke er nemt at få til at se nogenlunde pænt ud.
Så jeg tror ikke der er andet at gøre ,
ny finer og så bliver det begge højttalerne.
Vh Erik


Efter at have set de sidste billeder må jeg nok bøje mig. Dem havde jeg stripper for finér, spartlet og givet ny finér. Tænk at runde hjørner på sådan en smuk højtaler :?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf dfms » tors 15. okt 2020 20:14

Det ser rigtig godt ud det du laver. Ikke mere pjat, bare på med den nye finer !

Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Sorenki » lør 17. okt 2020 13:29

Lige inden du smider nyt finer på - jeg ville såfremt det var mig, gøre en stor indsats i at få det gamle finer af, og pudse kabinetterne op inden jeg smider ny finer over. Overgangen fra finer til trimmet på fronten, er svært at lave pæn med gammel, finer under, og specielt hvor du bliver nødt til at sparte skader ud, mangler du så masse, og det vil blive synligt.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Louis » lør 17. okt 2020 16:40

Sorenki skrev:Lige inden du smider nyt finer på - jeg ville såfremt det var mig, gøre en stor indsats i at få det gamle finer af, og pudse kabinetterne op inden jeg smider ny finer over. Overgangen fra finer til trimmet på fronten, er svært at lave pæn med gammel, finer under, og specielt hvor du bliver nødt til at sparte skader ud, mangler du så masse, og det vil blive synligt.


Helt enig!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Axeljespersen » søn 1. nov 2020 17:02

Hej. Hvordan går det med projektet? Er spændt på at høre mere! Er lidt misundelig på dit fund ;)
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » søn 1. nov 2020 20:14

Hej
Dem ene den dårligste højttaler har fået limet nyt finer på,og jeg syntes selv det er blevet ganske udemærket.
Lægge billeder op senere.
Erik
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Louis » søn 1. nov 2020 20:16

Erik skrev:Hej
Dem ene den dårligste højttaler har fået limet nyt finer på,og jeg syntes selv det er blevet ganske udemærket.
Lægge billeder op senere.
Erik


Jeg glæder mig allerede!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » fre 6. nov 2020 18:34

Lidt opdatering af min højttaler projekt
Den ene er færdig fineret og er nu ved at finere den anden.
Har haft lidt problemer med løse kant lister men det er løst med en ny gang limning.
Hvordan er det bedst at slibe fineren, det er lidt af en opgave at slibe dem med en pudseklods, så jeg har tænkt mig at grovslibe
den med maskine og derefter med hånden med finer og finer sandpapir og derefter linolie.
Har nogen nogle foreslag.

Erik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Louis » fre 6. nov 2020 20:00

Erik skrev:Lidt opdatering af min højttaler projekt
Den ene er færdig fineret og er nu ved at finere den anden.
Har haft lidt problemer med løse kant lister men det er løst med en ny gang limning.
Hvordan er det bedst at slibe fineren, det er lidt af en opgave at slibe dem med en pudseklods, så jeg har tænkt mig at grovslibe
den med maskine og derefter med hånden med finer og finer sandpapir og derefter linolie.
Har nogen nogle foreslag.

Erik


Jeg sleb mine i hånden da jeg var for nervøs til at bruge excentersliberen. Jeg startede med en grov 120, så 180 og så sluttede jeg med 240. Så fik de hårdtræsolie og en slibning med slibesvamp korn 600 og så en gang olie igen og til sidst bivoks.

Det ser rigtig godt ud Erik! De får virkelig nyt liv!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Sorenki » tirs 10. nov 2020 10:21

Jeg sleb også mine i hånden - det er ikke der maskinen lige skal smutte og du sliber igennem et hjørne.
Jeg sleb fra korn 120 og til 360 og så sluttede jeg af med olie/terpentin blanding ala JBL's opskrift:
http://www.lansingheritage.org/html/jbl ... finish.htm

Efter et par dage, sluttede jeg af med "Traditional Wax" og oppolering.

Jeg kan se du har spartlet ind over den blå maling - jeg har en blanding der ift de test jeg kunne op imod Freddy's JBL fronter var meget tæt på, kan købes i Bauhaus som 2 malerprøver, og så blandes:
80% NCS 6020-R90B og 20% RAL 5014
Begge laver som Sadolin farve test - (der står "Base: BM" på dåserne)
Jeg ville anbefale dig at lave en test selv med dette og se om det er lige i øjet :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » tirs 10. nov 2020 20:31

Hej Sorenki + alle
Tak for oplysning ang. maling
Det vil jeg prøve at købe hos Bauhaus i Esbjerg.
Nu er begge kabinetter færdig fineret så nu skal de bare slibes, have olie og males.
Derefter skal jeg til at se på delefilter mm.Omskifter og potmetere skal renses, del frekvenser tjekkes for om de passer nogenlunde, inden det hele monteres igen.

Erik
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Fredmarantz » ons 11. nov 2020 00:41

Sorenki skrev:Jeg kan se du har spartlet ind over den blå maling - jeg har en blanding der ift de test jeg kunne op imod Freddy's JBL fronter var meget tæt på, kan købes i Bauhaus som 2 malerprøver, og så blandes:
80% NCS 6020-R90B og 20% RAL 5014
Begge laver som Sadolin farve test - (der står "Base: BM" på dåserne)
)


Jeps - og det er vel at mærke den blå baffelplade, som vi taler om. (altså ikke fronten, som i blåt frontstof) - Jeg tror, at du, hvis du har en god fagmand hvad angår maling, kan ramme den ud fra Sørens opskrift.

Hvis du kommer i tvivl, Erik, så er du selvfølgelig velkommen her hos mig til farvevurdering, sammenligning osv...) - men Søren var her under sit fine projekt og vi var virkelig virkelig grundige med den farve - det er jo selvsagt ikke bare en ca-blå farve. Den skal gerne være lige i øjet, også hvad angår glansen.

Grundmaterialet har du jo selvfølgelig på dine egne - da den blå ser relativt ok ud. :thumbsup:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster