Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » fre 20. nov 2020 14:23

Er igang med at renovere en Beolit 600, som jeg købte som defekt på DBA.
Den var helt død, og højttaleren var defekt med løs magnet, men jeg havde heldigvis en OK-reservehøjttaler.
Skiftede alle elektrolytter (dog ikke tantalerne), rensede kontakterne og gik alle lodninger efter, hvorefter jeg satte strøm til den.

Forsyningsspændingen lå på 7,6 Vdc (OK). Der var dårlig modtagelse/lyd på FM, og slet ingen modtagelse/lyd på AM.

Afmonterede FM/AM-detektorhuset og konstaterede at den ene FM-detektordiode D7 var helt afbrudt. Den anden FM-detektordiode D6 var OK, og det var AM-detektordioden D5 også. Skiftede D7 til en ny AA119-diode (se foto).
Kontrollerede samtidigt detektor-spolerne, som var OK.
Herefter spiller radioen fint på FM :p , men den er stadig helt død på AM :(

Er gået igang med kontrol af komponenterne omkring AM-delen, og har fundet to modstande, som er vokset næsten 100% i værdi, nemlig R20/2,7kOhm som måler 3,8kOhm, og R31/2,7kOhm som måler 4,1kOhm. Øvrige modstande måler OK (se diagram).
Tror I, at de to “overskredne” modstande, kan være årsagen til den manglende AM-modtagelse?
Mvh.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf tctla » lør 21. nov 2020 10:21

Hej Poul,

Igang igen, igen. Er der snart mere plads tilbage på hylden ? :thumbsup:

De to modstande du nævner, kan ikke slå AM-delen af modtageren ihjel. De er ansvarlige for basis-strøm til mellemfrekvens-transistorerne, og da de samme transistorer fungerer udmærket i FM-sammenhæng, er det ikke DER problemet er.
De skal selvfølgelig skiftes, men det er bare fordi ...at det skal de :!:

Korrosion i omskifter-centralen ? Bare et gæt.
Du må tage nogle spændings-tjek på den selvsvingende blander-transistor for AM (TR3) og poste dem her.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » lør 21. nov 2020 13:50

OK Torben, det prøver jeg - og tak for svar :p
Beolit’en fylder jo ikke så meget, så jeg finder vist også plads til den på hylden, når den er iorden :roll:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » lør 21. nov 2020 14:46

Har lige målt spændinger på TR3 på MW:
Base 6,18V, Collector 0,24V, Emitter 6,84V.
Og også på TR4 på MW:
Base 6,32V, Collector 1,85V, Emitter 7.06V.
Det ser da vist nogenlunde godt nok ud, eller hvad?

Da der overhovedet ikke er “sus” at høre på LW eller MW, er jeg kommet til at tænke på, om problemet kan ligge i den fælles 468kHz Sugekreds 8020146?
Kan AM-antennesignalet mon på en eller anden måde “forsvinde” i den kreds, så det ikke kommer videre i AM-delen? :roll:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf tctla » lør 21. nov 2020 17:28

Nu ER der jo ikke så meget at høre på AM, men sus & støj skal du kunne høre og især om aftenen, også udenlandske stationer. Sugekredsen kan ikke fjerne alle (de få, der er) stationer.
Da spændingerne på TR3 ser ud til, at være OK, så BØR der komme omtalte støj ud af detektoren.
Du har jo pillet rundt i netop detektoren, så kan noget være gået galt der?
Du skriver, at D5 er OK men, ER den det?
Det bliver ikke nemt, at komme videre uden et oscilloscope.... (Her har vi vist været før)

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » lør 21. nov 2020 17:52

Da jeg udskiftede D7-detektordioden til FM, kontrollerede jeg også D5-detektordioden til AM med min diodetester, og den viste knap 0,3V i gennemgangsretningen og ingen gennemgang i spærreretningen. Jeg havde det ene diodeben løftet fra printet, da jeg målte, så målingen skulle være OK.

Jeg har jo mit oscilloskop, så jeg vil da prøve at sætte proben på AM-detektorudgangen, for at se, om jeg kan få noget frem på skærmen.
Ved bare ikke rigtigt, hvordan oscilloskopet skal indstilles, men jeg kan da altid prøve at dreje noget på knapperne, og så se hvad jeg kan få frem :Skor:

I første omgang vil jeg dog udskifte de to “overskredne” modstande, og så eksperimentere med oscilloskopet bagefter :shock:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » søn 29. nov 2020 13:07

Er vist nok kommet AM-fejlen lidt nærmere :ide:

Jeg lånte en OK Beolit 600 af en bekendt, og gik igang med at sammenligne målinger på AM-delen.
Det viste sig, at LW-spolen på ferritstaven var blevet beskadiget/afbrudt, se foto.
Sandsynligvis fordi holderen til ferritstaven i LW-siden var gået i stykker, hvorved LW-spolen har ligget og “rodet rundt” i radioen.

Jeg reparerede faktisk selv holderen, som noget af det første ved restaureringen, men jeg lagde dengang ikke mærke til beskadigelsen af LW-spolen :oops: :QQS:

Da det var den eneste forskel på målingerne på de to Beolit’er, går jeg i øjeblikket ud fra, at den ødelagte LW-spole er årsag til det totalt manglende AM-signal på min Beolit.
Dog undrer det mig, at en afbrudt LW-ferritspole også kan tage MW-signalet bort :roll: Hvad siger I om det?

Nu vil jeg prøve at tage LW-ferritspolen af, og se om jeg kan reparere den - ellers må jeg prøve, om jeg kan få fat i en anden :Skor:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf tctla » søn 29. nov 2020 17:55

Poul skrev: Dog undrer det mig, at en afbrudt LW-ferritspole også kan tage MW-signalet bort :roll: Hvad siger I om det?

Mvh.
Poul


Den ødelagte spole er helt sikker at opfatte som en (eller mange) kortslutning(er) rundt om ferritantennen.
Det tror jeg, vil dæmpe signalet voldsomt også på Mellembølge ferritantenne spolen.
Det er ikke nok at fralodde Langbølge-spolen; den må fysisk afmonteres ferritstaven.
Jeg har aldrig præcis oplevet denne form for fejl, så ovenstående er ren spekulation.
Det plejer dog ikke at være ret god en ide, at montere en kortsluttet vinding omkring en transformatorkerne.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » søn 29. nov 2020 17:57

Så kom LW-ferritspolen af, og det er tydeligt at se, at de yderste viklinger i den ene side af spolen er slidt over, se foto.

Det er uden tvivl en følgeskade, efter at holderen til ferritstaven er gået i stykker, hvorefter det hele har “rodet rundt” i radioen, og herved har slidt kobbertråden over flere steder.

Tænker på, om man kan vikle de beskadigede tråde af, og erstatte dem med nyt kobbertråd - eller hvad? :roll:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf janfroerup » søn 29. nov 2020 18:25

Har du sikret dig med et ohmmeter at tråden nu også er defekt - jeg synes ikke lige billedet er så entydigt endda.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf tctla » søn 29. nov 2020 19:30

Det er ikke enkelt-koret tråd, spolen er viklet af, men derimod Litze-tråd.
Ikke umuligt at finde i dag; bare svært.
Dertil så den specielle krydsvikling samt, at du ikke kender spolens oprindelige induktans, og derfor ikke kan kontrollere, om den reparerede spole rammer plet.
Ikke helt rigtigt, for man kender ca. parallel-kapaciteten og frekvensen hvorfor spolens induktion kan beregnes, NÅR DEN SIDDER PÅ FERRITSTAVEN. Hvad den skal være i fri luft er en helt anden sag.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » søn 29. nov 2020 21:03

Hej Jan og Torben.
Ja, jeg har gennemmålt spolen med mit Ohm-meter, og der er ingen gennemgang. På den lånte OK-Beolit kan jeg måle, at den samlede modstand i LW-spolen skal være 3,0 Ohm, målt med spolen monteret på ferritstaven og med slukket radio.

Som Torben skriver, er det flertrådet kobbertråd, som er brugt til spolen, og når man kommer tæt nok på og kigger under lup, kan man tydeligt se, at flere af vindingerne er slidt over. Jeg overså jo også skaden i første omgang :Skor:

Jeg har en gammel ferritantenne fra en Philips transistorradio i min rodekasse, og den er forsynet med spoler til LB, MB og SB.
Jeg kan se, at det vist er den samme type flertrådet kobbertråd, som er anvendt på Philips’en som på Beolit’en.
Går derfor og spekulerer på, om jeg ikke skulle prøve at erstatte det defekte kobbertråd på Beolit’en med noget af kobbertråden fra Philips’en. Spolen er jo defekt i forvejen, så der er jo ikke så meget at miste.

Jeg kan selvfølgelig kun tælle antal omgange, og så prøve at vikle så pænt som muligt rundt - og håbe på, at det lykkes :p Ved ikke hvor kritisk dataene på spolen er :QQS:

Alternativt må jeg forsøge at få fat på en anden original LW-spole til en Beolit.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » man 30. nov 2020 22:18

Så fik jeg viklet den beskadigede del af LW-ferritspolen af. Det drejede sig om de første 34 viklinger, svarende til cirka 160 cm Litze-tråd.

Som det vist kan ses på billedet, var der mange beskadigelser på Litze-tråden, så der er ingen tvivl om, at denne yderste del af LW-spolen er defekt. Jævnfør Torben’s forklaring om kortsluttede spoler, er der vist her en god forklaring på, at der totalt har manglet AM-signaler på radioen :cool1:
Længere inde i spolen er der fuld gennemgang, så nu skal jeg til at forsøge med at montere 34 nye viklinger med Litze-tråden fra Philips-ferritantennen.

Litze-tråden fra Philips-ferritantennen ligner til forveksling tråden fra Beolit’en, så der skulle være en chance, for at få det til at fungere - det skal i hvert fald prøves :roll:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf tctla » man 30. nov 2020 23:31

Nu peger jeg på noget, som jeg ikke er helt klar over, om kan være et problem.
Litze-tråd er mangekoret og problemet er, at HVER tråd er separat lak-isoleret.
Du er begribeligvis nødt til, at lodde de to ender sammen i een lodning, så alle korer er kortsluttede i loddepunktet.
Hvordan vil det påvirke spolens data (hvis overhovedet) og dermed forrykke din ny-viklede spoles funktion ift. original-beviklingen?
Nå ja, livet er fuldt af overraskelser og udfordringer. :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Fredmarantz » man 30. nov 2020 23:43

tctla skrev:Nu peger jeg på noget, som jeg ikke er helt klar over, om kan være et problem.
Litze-tråd er mangekoret og problemet er, at HVER tråd er separat lak-isoleret.
Du er begribeligvis nødt til, at lodde de to ender sammen i een lodning, så alle korer er kortsluttede i loddepunktet.
Hvordan vil det påvirke spolens data (hvis overhovedet) og dermed forrykke din ny-viklede spoles funktion ift. original-beviklingen?
Nå ja, livet er fuldt af overraskelser og udfordringer. :thumbsup:

Mvh,

/Torben


Måske irrelevant og overflødigt af mig :oops: , men jeg kan ikke lade være med at være voldsomt imponeret over din formuleringsevne, selv, når det bliver teknisk og måske endda svært at forklare. Jeg synes, at det er en flot demonstration af det skrevne sprog. :thumbsup:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster