Dual 701

Analog når det bedst

Dual 701

Indlægaf his067 » tirs 29. dec 2020 23:42

Jeg har i de sidste par måneder gået og tænkt på, om jeg ikke skulle se, om jeg kunne finde en Dual 701. Men egentlig har jeg aldrig haft en chance for at høre den. Da den kom frem var Alan Thwaites ganske opsat på den og mente, at den var vel konstrueret med en god (og innovativ) direkte drevet motor.

Duals arme har jeg altid set skævt til. jeg kan ikke lide den pick-up slæde, som de har: de synes ikke at kunne lave en solid mekanisk forbindelse imellem pick-up og hus. Men jeg tænker måske det ville være en ide med en god arm og det værk?

Er der nogen af jer der har erfaring med det værk?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dual 701

Indlægaf bjerager » ons 30. dec 2020 01:56

LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Dual 701

Indlægaf Kdaddy » ons 30. dec 2020 03:43

Ser fed ud! Får også lyst til sådan en.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Dual 701

Indlægaf stingra » tors 31. dec 2020 16:39

Hej,

Jag har en Dual 701 med en ADC LMF-2 tonarm monterad stumt i en Sony träplint. Inte så snygg, men spelar väldigt bra med fjädringsmjuka MM pickuper.

Väldigt stabil och genomsiktig återgivning och absolut tyst.

Lycka till // Ingemar
stingra
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 jun 2012
Geografisk sted: Lund Sverige
Lokalitet: Lund Sverige

Re: Dual 701

Indlægaf hificlassic » fre 1. jan 2021 13:47

stingra skrev:Hej,

Jag har en Dual 701 med en ADC LMF-2 tonarm monterad stumt i en Sony träplint. Inte så snygg, men spelar väldigt bra med fjädringsmjuka MM pickuper.

Väldigt stabil och genomsiktig återgivning och absolut tyst.

Lycka till // Ingemar


Billeder/fotos tack :p
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Dual 701

Indlægaf stingra » lør 2. jan 2021 22:39

hificlassic skrev:
stingra skrev:Hej,

Jag har en Dual 701 med en ADC LMF-2 tonarm monterad stumt i en Sony träplint. Inte så snygg, men spelar väldigt bra med fjädringsmjuka MM pickuper.

Väldigt stabil och genomsiktig återgivning och absolut tyst.

Lycka till // Ingemar


Billeder/fotos tack :p


Hej,

Jag kan tyvärr inte få det att fungera med bilder på denna sidan. Sorry.

Om du ger mig din mail så kan jag skicka en bild till dig :-)

Mvh // Ingemar
stingra
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 jun 2012
Geografisk sted: Lund Sverige
Lokalitet: Lund Sverige

Re: Dual 701

Indlægaf Fredmarantz » søn 3. jan 2021 00:59

stingra skrev:
Hej,

Jag kan tyvärr inte få det att fungera med bilder på denna sidan. Sorry.

Om du ger mig din mail så kan jag skicka en bild till dig :-)

Mvh // Ingemar


"komplet skrivefelt"

-> upload af vedhæftede filer
-> vælg fil
-> tilføj filen
-> udfør

Håber det lykkes :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dual 701

Indlægaf stingra » søn 3. jan 2021 13:29

Fredmarantz skrev:
stingra skrev:
Hej,

Jag kan tyvärr inte få det att fungera med bilder på denna sidan. Sorry.

Om du ger mig din mail så kan jag skicka en bild till dig :-)

Mvh // Ingemar


"komplet skrivefelt"

-> upload af vedhæftede filer
-> vælg fil
-> tilføj filen
-> udfør

Håber det lykkes :-)

Vh
Freddy


Hej,

Tack för ditt försök att hjälpa.

Detta är vad som händer när jag försöker välja fil med knappen Img: d v s jag kommer inte in till mina bilder för att välja.

Alla andra forum som jag är aktiv på fungerar det, så det måste vara något med detta forum som tyvärr inte fungerar. Jag har även provar från andra datorer med samma resultat.

Därför blir det tyvärr inga bilder :(

Mvh // Ingemar
stingra
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 jun 2012
Geografisk sted: Lund Sverige
Lokalitet: Lund Sverige

Re: Dual 701

Indlægaf KlausM » søn 3. jan 2021 14:15

stingra skrev:Detta är vad som händer när jag försöker välja fil med knappen Img: d v s jag kommer inte in till mina bilder för att välja.


Men det er ikke Img knappen du skal bruge til at vælge billede, du skal bruge knappen "Gennemse" efter at du har valgt "Upload af vedhæftede filer" Findes i det blå felt under textboxen.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Dual 701

Indlægaf stingra » søn 3. jan 2021 22:46

KlausM skrev:
stingra skrev:Detta är vad som händer när jag försöker välja fil med knappen Img: d v s jag kommer inte in till mina bilder för att välja.


Men det er ikke Img knappen du skal bruge til at vælge billede, du skal bruge knappen "Gennemse" efter at du har valgt "Upload af vedhæftede filer" Findes i det blå felt under textboxen.

Mvh Klaus


Tack Klaus,

Nu fattar jag, här kommer en bild, jag kan ta flera om någon så önskar?

Dual701RR.jpeg


Mvh // Ingemar
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
stingra
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 jun 2012
Geografisk sted: Lund Sverige
Lokalitet: Lund Sverige

Re: Dual 701

Indlægaf NicolaiL » fre 15. jan 2021 18:17

Jeg har haft en, og solgte den udelukkende pga af den måde PU var monteret på - det gav jævnligt udfordringer med dårlige forbindelser. Kunne forstå på flere at det var alment kendt.
NicolaiL
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: 10 feb 2017
Lokalitet: Horsens

Re: Dual 701

Indlægaf his067 » ons 3. feb 2021 21:07

Her i morges fik jeg en Dual 701 ind af døren.
Den blev solgt på eBay som defekt, så prisen var ikke helt u-effen. Efter en del bøvl på grund af Brexit (!) kom den så endelig hertil. På trods af at sælger var fornuftig nok til at tage pladetallerkenen af og pakke pick-up og kontravægt separat, havde han alligevel glemt at spænde transportskruerne. Så plastik-skjoldet over motoren var knækket og kabinettet var slået skævt. Men begge dele kan jo limes....

Der udover tog det cirka 10 minutter at finde fejlen: en pal i automatikken var hoppet ud af sin "slids", og det fik hele automatikken (inklusive tænd/sluk funktonen) til at være ude af justering.

Plade tallerkenen er den tunge 2.9 kg tingest. Dual siger at det giver en roterende masse på 4.4 kg, men jeg har suppleret med en 1.8 Kg Tenuto "måtte" af rødgods. Så alt i alt roterer der godt 6.2 kg, vidst nok omtrent det samme som på en Technics SP10.

Jeg har inspiceret centerlejet: en Torlon skive som bundleje og en knapt 10mm stål aksel. Torlonen er med en "slid-dimple", men det synes ikke at være et stort problem. Jeg har renset og smurt bund-lejet med super-lube (men endnu ikke bronze-foringerne) og den tager omkring 30 sekunder om at stoppe fra 33.33 omdr.

Nu står den så og kører ude i biblioteket ved siden af min Mørch GS6a og venter på, at jeg får sat phonoplugs på ledningerne istedet for det nuværende fem-polede DIN stik.Jeg har monteret en B&O MMC1 i armen og er spændt på, hvordan det kommet til at lyde.

Indtil videre er jeg imponeret over træk-kraften i sådan en: der er ikke helt på technics SP10 niveau, men den er sgu temmeligt tæt på.

Den er en typisk 70er tysk pladespiller. Dele af den er flotte, andre dele er noget plastik-skidt. Mekanikken fejler bestemt ikke noget. Armen er stadig i fin justering uden slup i lejerne. Men kassen, en hvid træ-tingest i vinyl, er tude-grim: jeg kan åbenbart ikke få alt.

Planen er først at se hvad jeg synes om lyden, derefter at bygge en "traditionel" plint til den (med metal cahssis og med Duals arm). Derefter får vi at se, om den er skrap nok til den helt store ombygning: flyt motor og pladetallerken over i en Skifer plint og Mørch eller Ortofon arm.

Men det er et langtids projekt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dual 701

Indlægaf his067 » ons 3. feb 2021 21:16

Forøvrigt ser det for mit utrænede øje ud til at den nye Technics SP10 er baseret på det samme princip som Duals Hall-effekt motor
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dual 701

Indlægaf his067 » man 19. apr 2021 22:25

Efter en tid med min Dual gik det alligevel galt: Jeg knækkede en pal i automatikken, og i stedet for at prøve at reparere den, tænkte jeg, at jeg ville gå helt radikalt til værks. Så arm og chassis er røget i storskrald, og jeg er nu igang med at flytte motor og styre-elektronik over i et nyt chassis af eget design.

Jeg har allieret mig med en fyr i England som har en CNC maskine.

Jeg ledte efter inspiration på internettet, hvor der er nogle rædsler bl.a denne ikke særligt tiltalende ombygning
DIY-Hi-Fi-Phono-Turntable.jpg


og denne her som jeg synes ligner et ostebrædt:
design of plinth.jpeg


Til slut fandt jeg en Franskmand, Dominique Roland, som har lavet en plinth til sin Dual 701 https://unepassionaudiophile.fr/platine-base-dual-eds-1000/ (jeg nævner ham i første indlæg, men det havde jeg godt nok glemt)
Hans løsning var nogenlunde acceptabel, selvom jeg ikke kan lide de to forskellige slags finer, som han har brugt: de får pladespilleren til at se alt for fersk ud.

EDS1000.jpg


Det viste sig, at han havde fået skåret de mange lag træ ved et firma i Tyskland, og at han havde uploadet fakturaen for arbejdet. Den indeholder alle de mål, der skal til at programmere en CNC maskine til at lave en plinth til EDS1000 motoren.

http://unepassionaudiophile.fr/wp-content/uploads/2018/03/AA160069E16354-1.pdf

Nick og jeg har så arbejdet lidt med designet. Jeg har en del arme liggende, så jeg besluttede mig for, at der skal være udskiftelige armboards til en Mørch arm og til min Grace 707 og til min Ortofon AS212...og så for en god ordens skyld til en SME arm og så også nogle ikke-for-borede arm-boards til at lege med.

Det endelige design kommer til at se således ud:
701 motor 212mm pivot v8 1.png

701 motor 212mm pivot v8 3.png

701 motor 212mm pivot v8 4.png



20210330_091412.jpg


Plinten skulle være klar engang i næste uge......
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dual 701

Indlægaf hificlassic » tirs 20. apr 2021 06:13

smukt og spændende projekt. Glæder mig til at se den færdig
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster