Nyt barnebarn

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nyt barnebarn

Indlægaf Gottschalck » ons 13. jan 2021 18:39

Nyt barnebarn ankommet fra Sverige. Den spiller fandme godt selvom den kun yder 40 watt pr kanal.

G.A.S. Grandson!

Underligt nok var der røget en 4 amp sikring på printet, som er skiftet med en 2,5 amp ( er løbet tør for 4A)

Det ene meter har ikke noget udslag mystisk nok. Der skal jo også være noget at rode med her i vintermånederne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf highfive » ons 13. jan 2021 21:50

Grattis!
James Bongiorno, var en fantastisk designer! Väljudande förstärkare.
Har haft det matchande förstegeget: Thalia
https://www.hifiengine.com/manual_library/gas/thalia.shtml

Lät mycket bra!
Med vänlig hälsning, highfive / Björn i Göteborg
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf Gottschalck » tors 14. jan 2021 10:17

Tak. Når man læser diverse tråde på nettet kan man godt fornemme at GAS generelt er velrenommeret, men også plaget af defekter og fejl. Jeg synes heller ikke nettet bobler med artikler og beskrivelser af GAS. Jeg har set beskrivelser i High Fidelity fra slutningen af 1975 og op til starten af firserne og herefter dør det ud...
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf Hackenberg » tors 14. jan 2021 10:24

I told you!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf lillebror » tors 14. jan 2021 11:32

Jeg mener, at GAS blev til SUMO i 80'erne og måske starten af 90'erne. Derefter blev der vist helt stille. Så vidt min hukommelse rækker, så var der nogle vareprøver af SUMO i omløb i HiFi-klubben dengang.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf Hackenberg » tors 14. jan 2021 11:40

lillebror skrev:Jeg mener, at GAS blev til SUMO i 80'erne og måske starten af 90'erne. Derefter blev der vist helt stille. Så vidt min hukommelse rækker, så var der nogle vareprøver af SUMO i omløb i HiFi-klubben dengang.

Det var der! En forforstærker og to effekttrin. Spillede helt vidunderligt.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf Gottschalck » fre 15. jan 2021 17:43

Billeder af dyret indvendigt.
Der er kun liv i det ene meter. Det andet er dødt. Prøvede at bytte rundt på instrumenterne og så virker det andet.
Gad vide hvor man går på jagt efter den fejl?

Målte også på de to ledninger fra printet til meteret og der er ingen udslag på mit voltmeter.

Hmm
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf KenRas » fre 15. jan 2021 18:23

Du kan finde en manual og et ufatteligt dårligt diagram her:

http://www.davidsaudio.com/html/gas_line.html

Det er svært at se, men jeg vil gætte på at det er de to operationsforstærkere der driver VU metrene.
Ud fra dit billede, så kan jeg se en IC der vist sidder i sokkel. Hedder den noget med MC1458, så kan du prøve at skifte den.

Edit: det var så ikke rigtigt. Der er et bedre diagram her:

http://kevin.kevino.org/tubes/grandson.gif

Der sidder 4 dioder der laver en brokobling inden meteret, samt et potmeter til at justere udslag. Det er her du skal kigge. :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf Gottschalck » fre 15. jan 2021 18:57

Takker.
Jeg må måle lidt ved de dioder. Jeg kan se på diagrammet at der sidder 6 amp sikringer på printet, i 120 volt udgaven. På min sidder der 4 amp i printet men, det er en 220 volts udgave. Mon ikke det passer?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf X-ray » fre 15. jan 2021 19:05

Jeg ville lige hurtigt forsøge mig med de to 100uF/10V. Det kunne sagtens være dem...
Mht de 6A/4A sikringer har værdien på dem ikke noget at gøre med 120V vs 230V. Så 6A er umiddelbart det rigtige...
Kun netsikringen på 3A bør nok være en mindre - sandsynligt 1,5A.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf KenRas » fre 15. jan 2021 19:38

X-ray skrev:Jeg ville lige hurtigt forsøge mig med de to 100uF/10V. Det kunne sagtens være dem...

Det kan jeg ikke lige se...?
De indgår i modkoblingen der skal stabilisere DC midtpunktet i forstærkeren, som jeg ser det :ide:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf X-ray » fre 15. jan 2021 19:56

KenRas skrev:
X-ray skrev:Jeg ville lige hurtigt forsøge mig med de to 100uF/10V. Det kunne sagtens være dem...

Det kan jeg ikke lige se...?
De indgår i modkoblingen der skal stabilisere DC midtpunktet i forstærkeren, som jeg ser det :ide:

Hahaha... Fuck, Ja - dér var jeg lidt for hurtig. Så tror jeg mest på en Pilfinger i potmetret. ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Nyt barnebarn

Indlægaf Skorpio » fre 15. jan 2021 21:54

Gottschalck skrev:
Målte også på de to ledninger fra printet til meteret og der er ingen udslag på mit voltmeter.

Hmm


Det er givetvis et strømsignal der driver metrene, måske 0-1mA eller 0-100uA, så du måler nok ingen spændingssignal der...
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster