Thorens TD124 renovering.

Analog når det bedst

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » lør 2. jun 2012 10:03

Nu er jeg ved at have nået de helt for mig ukendte dele af renoveringsprocessen. Thorensen har jo bronze- (eller rettere Oilite-)lejer, som består af en ring af en porøs bronzelegering som indeholder olie. Når den varmes op udvider olien sig og laver en tynd oliefilm som lejepinden så kører over.
Jeg ville godt skifte mine Bronze-foringer i Mellemhjulet ( Ø:2mm), centerlejet (Ø:10mm) og i trappeskivens lejebrønd (Ø:1,5mm), men jeg mangler en aftrækker til at fjerne de gamle foringer. Hvor får man sådan en? Og er der en hjælpsom sjæl der kan postere et billede eller et URL så jeg kan se hvordan den ser ud?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » man 4. jun 2012 14:25

Er der slet ikke nogen af jer der ved noget om sådan nogen aftrækkere?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf kbekke » man 4. jun 2012 15:10

Måske hvis du viste os, der ikke har en TD-124 et billede af det, du gerne vil have trukket af?

;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » man 4. jun 2012 16:46

Se det var måske en god ide at vise nogle billeder, så nu prøver jeg og se om det her hjælper!

Hovedlejet ser sådan her ud, en forseglet lejebrønd foret med to Bronzeringe:
Billede

En teknisk tegning ser sådan her ud:
Billede

Det er det samme princip for trappeskiven:
Den er mærket som #2 på det her billede: Princippet er det samme som for hovedlejet: to lejeforinger i bronze men meget mindre diameter:
Billede

Mellemhjulet ser sådan her ud: det er foret med et bronze-rør som skulle kunne trækkes ud af hjulet.

Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf Edge » man 4. jun 2012 22:54

For mig ser det ud til at afmontering kan gøres med en dorn der passer, både til hovedleje og mellemhjul. Montering kan måske gøres nemmere ved at putte lejebøsningen i fryseren, så den nemmere kan presses i.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf MDA » tirs 5. jun 2012 03:24

En skam du bor så langt væk, for jeg har adgang til en presser som kan klare opgaven.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 5. jun 2012 10:47

Edge skrev:For mig ser det ud til at afmontering kan gøres med en dorn der passer, både til hovedleje og mellemhjul. Montering kan måske gøres nemmere ved at putte lejebøsningen i fryseren, så den nemmere kan presses i.

Det var også min første tanke. En messingdorn... og sørge for støtte helt ind til kanten, evt. ved at bore et passende hul i en (også blød) klods som så sættes i skruestikken. Så burde den kunne loppes ud med en serie præcise slag. Spændende at følge med i!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf LarsW » tirs 5. jun 2012 11:21

Ja der er jo nogle muligheder for, at trække et leje ud. Bla. er der også nævt en aftrækker,
men nu kender jeg ikke dimentionerne for selve lejet, men ellers findes også en såkaldt
aftrækker/ekspander som man anvender ved at spænde det ind til det indre af lejet og trække det
gamle leje forsigtigt op. Sådanne aftrækker/ekspander kan bla. fåes her
http://www.rtf.dk/basket.php?action=lis ... 0101020000

For at sætte det nye leje i, er der også nævt en presser til det formål. Men hvis man ikke
har en sådan til sin rådighed, kan man også benytte sig af en søjleboremaskine hvor man
påmontere et mellemled til en møtriktop ( findes i de mest almindelige topnøglesæt ) og
derefter finde den rigtig top som skal have en diameter som svare til selve lejes ydre diameter.
Hvorefter man man montere mellemledet med toppen oppe i selve "kloen" på søjleboremaskinen
for derefter at kunne anvende den som en "presser" til at montere det nye leje i selve lejeskålen.

Håber ikke at det er for indviklet det jeg har skrevet :?: .

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » søn 28. okt 2012 16:02

Jeg har lige i forgårs sat nye Schopper gummimuffer i motorophænget. For længe siden, sammen med Mirko's modifikations-kit (fra mk I til mk II) prøvede jeg ganske kort hans gummi muffer: de er en katastrofe. Dårlig finish betyder at de laver en mekanisk kortslutning og moteren rumler som aldrig før. Så jeg brugte nogle nye Spanske muffer fra e-bay (fra sælgeren Thorens_parts http://myworld.ebay.co.uk/thorens_parts/). de har været OK, men Schoppers er simpelthen bare meget, meget bedre: de sidste spor af rummel er nu helt væk!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf ASML » fre 8. nov 2019 18:10

his067 skrev:
ASML skrev:Hej Frederik.
Min begrundelse er at jeg selv har et trappehjul som ser ud som da det forlod H.H. Mørch's domicil for år tilbage m.a.o. usædvanligt pænt og blankt, men oplever også disse rumlelyde.

Der skal jo ikke meget andet end en meget jævn overflade til og jeg husker også denne forskel imellem en ny GS6 (min egen i 1982) og en af mine venners (købt brugt i det samme år).
Min teori er at gummi "sveder" en lille smule krystaller, og at de krystaller, som gummiet "sveder" ikke kan fjernes med alkohol, benzin, lightervæske eller andre rensemidler. Sådan et finkornet vådt vandslibepapir efterlader måske også små partikler, som fylder ujævnheder i metal og gummioverflader op? Det er ikke til at sige uden et mikroskop, og sådan et har jeg ikke (eller rettere: jeg var så dum at jeg ikke tog mut USB mikroskop op af skuffen for at lave "før og efter" billeder).

Men effekten er helt reel (og Mørch GS6 kører faktisk en lille smule for hurtigt: jeg måler 3156 Hz på en indspillet 3150 Hz tone).


Efter at have have slebet mine mellemhjul med vandslibepapir (Korn 1200) burde jeg nok lige have læst dette indlæg og ladet være med at anvende acetone til at fjerne eventuelt støv, inden montering af pladetallerken. For nu er jeg igen tilbage til "udgangspunktet" i form af rumlelyde fra de respektive mellemhjul...M.a.o. det er ikke hensigtsmæssigt at anvende acetone eller anden form for rensemiddel til mellemhjulene, efter vandslibning. Vatpindene med acetone, renser ikke kun gummiet. Vatpindene med acetone fungerer som en anden form for slibning af mellemhjulene. Uanset hvor lidt tryk man anvender på vatpinden med acetone ind på kanten af mellemhjulet. Og uanset mængden af acetone på vatpinden.

his067, hvordan har du anvendt vandslibepapiret? Har du monteret det på en stump træliste for at sikre at slibepapiret er mere eller mindre parallel med mellemhjulet's kant, eller?

Ha' en god weekend.

Mvh ASML
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » fre 8. nov 2019 19:35

Så vidt jeg husker (det er jo et stykke tid siden) holdt jeg bare papiret snurret rundt om min finger. Jeg forsøgte slet ikke at få en plan flade, men jeg ville fjerne "ujævnheder" (fedt, støv, og andre ting som man kan føle med fingerspidsen) af hjulet.

Jeg håber det giver mening....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf ASML » fre 8. nov 2019 19:46

Jo det giver absolut mening....

Og tak for din hurtige respons på mit indlæg.

Mvh ASML
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf ASML » lør 9. nov 2019 17:12

his067

Jeg glemte at spørge dig om du havde mellemhjulet af din Mørch pladespiller, for at montere det i en eller anden hurtigt-roterende maskine, mens du sleb med vandslibepapir, eller havde det monteret i GS6 værket og vandsleb mellemhjulet med anvendelse af de tilgængelige 78 omdrejninger i minuttet..?

I betragtning af at du tidligere har fortalt, hvordan du har fået hjælp til diverse pladespiller-projekter via det værksted som er tilknyttet til universitetet, hvor du arbejder, tænkte jeg du måske også havde benyttet dig af denne ( eventuelle) mulighed i forbindelse med renoveringen af dit mellemhjul.

Mvh

ASML
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » lør 9. nov 2019 19:55

Nej, såmænd: jeg sleb mellemhjulet "in situ" i GS6-en uden at bruge vores værksted.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf ASML » tirs 12. nov 2019 21:29

Okay. Super!!

Så behøver jeg ikke spekulere på at ændre "procedure" siden "første forsøg" .. :cool1:

Mvh

ASML
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster