Bäste Jarle
Jag börjar med figur 9. Lösningen till att förstå den är att veta vad man ser! I figur 8 finns det två uppåtriktade pilar märkta med A.
Föreställ dig att du sågar av lådan vis snittet A och tippar fram sågytan så att den gamla toppen är riktad från dig och fronten är uppåt. Du ser då den näst översta sektionen underifrån detta är figur 9.
Vänstra tredjedelen är öppningen upp i lådan mot sista sektionen, mitten är taket som är täckt av en skiva dämpmaterial och till höger har du delar av den triangelformade kilen 90x90 mm.
Från toppsektionen kommer det ned en strut/kil av dämpull som smiter in bakom elementet. Nedre väggen i 9 är ryggstycket så elementet sittter på högra halvan av toppskivan av figur 9 men det är inte utmärkt i figuren.
Philips AD160 är ingen dålig dome men den skall monteras rätt och den skall delas rätt.
Montering
Bäst är försänkning som Troeds visar men "fusk" med en bit plywood (Bauhaus säljer småbitar i A5 format för en billig penning) är ett stort steg i rätt riktning.
Delning
Som många domar har AD160 ett högt Q värde på sin grundresonans vid ca 1000 Hz. Det innebär att ett 6 dB filter/en kondensator är en mycket dålig lösning delar du vid 8 kHz så funkar det bra ner till säg 2 kHz då dämpningen är skapliga 12 dB men sedan går det åt helvete med musk så dämpningen vid 1 kHz är inte inte 18 dB och 24 dB vid 500 Hz utan mycket sämre. Mycket musik har sitt största energiinehåll från 250-1000 Hz så med dålig dämpning plågas domen duktigt och den pressar ur sig massor av distortion. Ett 12 dB oktav filter kommer att skydda den mycket bättre
Svart kurva utan delningfilter mätt med Dayton Omnimic
Röd med en kondensator i serie
Samma sak men kurvan normaliserad till den utan delningfilter
Som synes så har domen inget delningfilter skydd mellan 600 och 1200 Hz och det mår den inte bra av alls. Skaffa brantare delning och du kommer att höra mindre av diskanten och mer av musiken