Spolebåndoptagere

Spaghetti sektionen

Spolebåndoptagere

Indlægaf Torben » lør 30. mar 2013 02:27

SOm ejer - og bruger - af spolebåndoptagere - en del forskellige REVOX, et par UHER 2004, en "sød" TEAC og en NAGRA undrer det mig lidt at "Vintagerne" ikke er mere "på" lydbånd.
HAr ingen nogen glæde af de hæderkronede maskiner med selv optagne og fabriksindspillede bånd?
M.V.H. Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf Bent Egholm » lør 30. mar 2013 08:17

Jeg har en svaghed for spolebåndoptagere, og har da også et par stykker....
Først de køreklare: Revox A77, Sony TC-765, Sony TC-252, Movic A2 og Eltra 950.
Så er der "patienterne": Pioneer RT-909, National RS-760 SD, Beocord 1100, Eltra 1001 og Linnet & Laursen TS404.
Jeg må nok konstantere at der bliver leget for lidt med dem, det er mere det der samlergen der spøger!

Mvh, Bent
Senest rettet af Bent Egholm lør 30. mar 2013 12:13, rettet i alt 1 gang.
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf Torben » lør 30. mar 2013 10:09

Hej Bent - har haft en Sony 765 fin maskine, glemte at jeg også har en Movic, det var drømmen dengang den stod på Tandberg 6 & 12.
Jeg bruger mine jævnligt til overførsler til - ak ja - cd!
Men lytter også til hvad der er af bånd.
RAdioteatret er en af de ting jeg sommetider finder på spolebånd på markeder - det lytter jeg meget til, oplæsninger og andre udsendelser fra dengang.
MAnge mennesker har optaget klassisk musik fra radioen - også fint.
Min "søde" TEAC, den er faktisk rigtig god, har jeg fået til at du, den var dødsdømt på et marked, fik den for ingenting. den spiller fint nu.
Også den ene af de to UHER var dømt færdig.
MVH Toren
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf jcr1972 » lør 30. mar 2013 10:39

Jeg har også spolebåndoptager, og den bruges meget ofte. Den "daglige" slider er en Philips PRO'12 fra 1970.

Derudover er der også lidt andre i samlingen, nok mest pga. samlergenet... :lol: Der er Revox F36,
Philips EL3536, Eltra 950, Philips EL3510, samt endnu en PRO'12 som ikke er klargjort, men dog nærmest som fabriksny.

Mvh. Jan
jcr1972
 

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf Tube mania » lør 30. mar 2013 10:47

Jeg har da også nogle; AKAI GX625DB, Revox A77, G36 X 2, Tandberg T2. Beocord 1500 , Belcanto og en Eltra. Nå...jeg kan se der skal tyndes ud :ide: Nogle af dem spiller jævnligt...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf Pioneer-jonas » lør 30. mar 2013 15:38

Heej Alle, sammen. Jeg har skam os, et par stykker. som 21årig :D

Teac. A-3300SX, Teac- A 7030.

Pioneer RT 2044, RT 701, RT 707, RT 909, Og Pioneer QT 6600.. :p

Mvh Jonas, og god påske :D
Pioneer SX 1010, 1250, 1280, 1980, SA 400. 900, 1000, 9100, 9500 TX 400, 600, 900, 9100, , SD1000, SD1100 CT F9191,900 , 1000, 1250
RT 707 909 2022,2044, spec1&2 PL71,PLC590.
JBL-L200,JBL4333,TeacA7030,TechnicsRS1500 Akai GX747DBX Revox-a700, sony-TC850
Brugeravatar
Pioneer-jonas
 
Indlæg: 223
Tilmeldt: 13 aug 2010
Geografisk sted: Fredericia
Lokalitet: EJBY

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf his067 » lør 30. mar 2013 18:45

Torben skrev:SOm ejer - og bruger - af spolebåndoptagere - en del forskellige REVOX, et par UHER 2004, en "sød" TEAC og en NAGRA undrer det mig lidt at "Vintagerne" ikke er mere "på" lydbånd.
HAr ingen nogen glæde af de hæderkronede maskiner med selv optagne og fabriksindspillede bånd?
M.V.H. Torben


Jeg har min fars gamle Revox A77, som han fik på sin 50-års fødselsdag af tre danske firmaer for sin konsulentvirksomhed i udviklingen af dansk mediko-teknik i slutningen af tresserne, især i forbindelse med hjerte-telemetri og hjerte-intensiv overvågning.

Billede
Jeg er lige nu på vej til Danmark, hvor jeg henter en 1/2-spors Revox G36 og en 1/4-spors Beocord 1600 til mig selv og en Beocord 2400 til min ven Fergus i Dublin.

Billede

Revox G36 er en gammel kærlighed: Vi havde en i musikværelset på min gamle skole som Jazz-P havde stillet på siden så den kunne spille lodret (hvilket jeg senere fik at vide at den ikke er beregnet til: det giver ekstra wow og flutter).

Jeg havde en G36 som student i Danmark. Jeg tror jeg købte den for 500 kr brugt i 1979 eller 1980.

Billede

Da det blev klart, at jeg ikke vendte tilbage til Danmark ti år senere, fik jeg Revoxen sendt over til England sammen med min Radford STA15 omkring 1993....men så tog Fanden ved: Jeg havde ingen bånd: hele samlingen (med optagelser bl.a. af ur-opførelsen af Alban Bergs komplette "Lulu" fra Wiener-Operaen, hele den første "Band Aid" koncert fra Wembley og Kid Creole fra Rockpalast) var blevet stjålet fra mit loftspulterkammer på Amager, hvor de stod til opbevaring under en bygningsrenovering og imens jeg studerede i Canada. Så uden bånd var der jo ingen grund til at beholde Revoxen. Og min kone var gravid med den første. Så jeg solgte den til Russ Andrews for £250. Han kom selv forbi i Cambridge og hentede den, og han var lige så glad for at se den, som jeg havde været, da jeg bar den hjem i S-toget fra Bagsværd mange år tidligere i en godt nok utroligt tung rygsæk, som den lige præcis passede ned i.

Så hvorfor en Beocord? 1/4-spor er svaret: Jeg har opdaget, at der er en livlig handel med fremragende gammel Jazz og tidlige stereo optagelser (og tidlige monoindspilninger) på e-bay (især i Amerika). Der har je bl. a. sikret mig en liveoptagelse med Ellingtons orkester fra Columbia University i 1948 i fremragende HiFi lydkvalitet med et orkester, der var helt på toppen. Og prisen? Jeg tror det var 50 DKK.

Men mange af disse indspilninger--især de tidlige RCA Stereo indspilniger--er 1/4-spor, som mine Revoxer ikke kan afspille.

Og så er et sådan et B&O-apperat altså ikke så ringe at se på.

Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf Torben » søn 31. mar 2013 02:04

hvor er det dog dejligt at læse at der fortsat er lidt gang i spolebåndoptagerne!
HAr nogen "radioteater" på spole - eller (undskyld ) MP3 vil jeg genre høre nærmere!
Så var der en lang række bud på forskellige mærker.
Blandt andet Philips!
ALtså - hvad det mærke har lavet af skidt, det var vi dengang enige om - helt!
Men pludselig dukkede Pro 12 op! Den var enestående god - fik lov til at arbejde med en i ½ år.
Hver dag en fest - havde de dog bare bygget en opfølger med 25 cm spoler så havde Revox ikke haft det så nemt!
Istedet lavede de et skrummel med alverdens - ligegyldige - funktioner.
Nå - det var jo også Philips daværende pro afdeling der lavede Pro 12.
Men tillykke med den.
Husker nogen bladet "Lyd og Tone"?
Jeg har fået dem scannet ind - alle tror jeg - det er sjovt at læse hvad de dengang skrev om båndoptagere.
EN af mine gode venner hedder Torben Baunsøe, han laved esenere også film & video.
HAn blev senere salgschef for BASF prof. afdeling!
Vi talte om båndoptager fornylig - han var jo også til Revox og Nagra - men der var to andre båndoptagere han huskede med særlig glæde Ferrograph, den engelske maskine der var enten god eller dårlig (som Braun 1000) og så netop Philips pro 12 - som aldrig svigtede!
Herligt med de der spolemaskiner!
med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf his067 » man 1. apr 2013 19:23

Nej, altså: igår sad der en "Vintage Revox G36 Tape Deck .. FOR SPARES ONLY" på eBay. Jeg synes det var synd at den så ud som om den var på vej i skraldespanden, så for at få budene startet bød jeg £50. Faneme om jeg ikke vandt auktionen.

Så nu har jeg to G36!
Senest rettet af his067 man 1. apr 2013 22:24, rettet i alt 1 gang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf mondial » man 1. apr 2013 20:42

Hej

Jeg er også glad for spolemaskiner, jeg har i øjeblikket:

2 stk. ReVox A 77 MK IV
1 stk. ReVox PR 99 MK II

Benyttes mest til optagelse af radioprogrammer. Og så har jeg købt en del brugte bånd, hvor der allerede er musik på, og det er langtfra alle jeg har fået hørt endnu.

MVH
Jan
Senest rettet af mondial lør 31. jul 2021 10:40, rettet i alt 1 gang.
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf Gottschalck » man 1. apr 2013 22:35

Påskehønen har været her forleden, foranlediget af al den snak om spolemaskiner.

Eller var det mig der kom til at købte den????
:p

Efter en ordentlig gang rens ser maskinen rigtig pæn ud. Nu mangler jeg bare afprøvning med et masterbånd, som skulle være på trapperne.


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf Torben » tirs 2. apr 2013 01:21

Hej Jesper -fin maskine ser den ud til - den er ikke så almindelig, fra den hvor f.eks. Pioneer også lavede en maskine der nærmer sig legenderne - den hvor båndet løb op over en stejl bro - nærmest.
Fint at de der lidt særlige maskiner passes og bevares!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf vintagemonster » tirs 2. apr 2013 11:40

Hej Jesper - nydelig maskine - sig til hvis du skal bruge servicemanualen - eller hvis der er problemer med den - har lidt erfaring i GX typerne, og har vidst et sted referencebånd med forskellige frekvenser. Det er en flot maskine, og ganske speciel med de fede LED metre.

Jeg kan kun tilslutte mig Torbens bemærkning - hvor er det herligt der er kommet gang i spolemaskinerne - må lige tilføje at jeg har et par maskiner også GX-266II, GX-630DB og DSS, GX-747, og Pioneer RT 707, 909 samt en 1506 Technis.
Man burde lave et båndoptagertræf en dag og kigge på NAB kerner og lytte båndtyper.....
vintagemonster
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24 jan 2013
Lokalitet: Holte

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf Gottschalck » tirs 2. apr 2013 17:20

så er der gang i optagelserne og den gør det dælme godt med et fabriksnyt BASF Professional HiFi DPR 26.

Havde lidt problemer med den ene kanal, der desværre manglede lyd ved omskiftning på monitor knappen. Heldigvis var det en lille knap på bagsiden, som fik lidt kontaktrens. Var der ikke en gang nogen kloge hoveder, der har sagt at japanske maskiner skal have japanske bånd for at yde deres bedste?

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Spolebåndoptagere

Indlægaf anders_br » tirs 2. apr 2013 20:26

Hej jeg har lige fundet glæden ved spolebåndoptagere i en alder af 27! Jeg har en Revox A77 MK 3 Dolby og en B77.. Er igang med at lytte en stak AGFA bånd igennem som den tidligere ejer har indspillet på min A77´er.. Der er lige fra Dire Straits til Før Søndagen og så nogle ukendte kunstnere :cool1:
anders_br
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12 mar 2013
Lokalitet: Aarhus

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], PeterPlys og 5 gæster