Duelund horn. Erfaringer med og tanker om...

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Duelund horn. Erfaringer med og tanker om...

Indlægaf Tonni » søn 25. jul 2010 22:38

Da der er nogle stykker, her på forum, der har, eller har haft, subj. tænkte jeg om erfaringer med dem ikke kunne være basis for en tråd?

Alle inputs er velkomne!
Lige nu sidder jeg f.ex. og tænker om ladekammeret er for lille/hornkanalen har for stort areal i fødepunktet...
Har nemlig et problem med for meget øvre bas / nedre mellemtone ud af hornet og har prøvet med flere forskellige dæmpningsmaterialer i mange forskellige mængder uden at løse problemet!
Har prøvet med hollowfibre (soveposevat/acoustilux) langhåret uld og rockwoll.
- Enheden i brug er Lowther PM6A og hornet er det "lille".

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Duelund horn. Erfaringer med og tanker om...

Indlægaf Tonni » lør 31. jul 2010 11:43

Er der virkelig ikke nogle der vil dele erfaringer med enheder osv? Hmm.

Så må jeg prøve at komme med nogle betragtninger selv...
PM6A
Fordele:
De spiller med en utrolig åbenhed og dynamik i den høje ende over ca 400 Hz
Tror det skyldes at der ikke er ret mange reflektioner fra kabinettet og tilbage mod bagsiden af enheden. samt at kabinettet i sig selv, ikke har ret mange resonanser. Dette i sammenligning med en bastard-acousta og et sæt Voigt-gulvhorn.

Ulemper:
Der er to hornkanaler. Og er de ikke helt ens, kunne jeg forestille mig det giver lidt fase-/amplitude-fejl.
De kan ikke lade være med at smide, alt for meget, af den nedre mellemtone ud gennem hornet!

- Hvad det skyldes er jeg ikke helt klar over, men som antydet i forrige indlæg, kunne det tænkes at ladekammeret er for lille til PM6A'eren? - Eller er det muligvis "delefilteret" der er dimensioneret forkert? Og dermed givet frekvensen kommer op i området over 80 Hz?
Er der nogle her der ved noget om dimentionering af ladekamre? eller ved hvor man evt. kan finde noget om subj?

Hornene er efter min mening i besiddelse af nogle kvaliteter der gør jeg ikke bare vil smide dem i pulterkammeret. Men de problemer der er i øvre bas og nedre mellemtone er ved at irritere mig nok til der skal ske noget! :Skor:

Har i øvrigt fået et sæt 9710 alnico tilbudt men da de lige skal finde vej ved jeg endnu ikke om de kan synge i Duelund...
Er der nogle af jer der har prøvet det?

Alle meninger og betragtninger, modtages med taknemmelighed!!!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Duelund horn. Erfaringer med og tanker om...

Indlægaf r-l-b » lør 31. jul 2010 12:07

Jeg synes egentlig jeg havde svaret på dit duelund-horn-indlæg et sted ?

har du prøvet at justerer med sand i det kammer der er nedenfor enheden?
har du prøvet med fåreuld bag enheden ?
har du prøvet at dæmpe metaldelene på Lowther med Mastic eller andet ikke hærdende voks materiale +

Har du prøvet at sætte en ekstra frontbaffel på så der bliver mere plads bag din Lowther?

At duelunds to horn er forskellige har vel noget med den "lettere" tilgang man havde til bygge teknik og finish den gang i 70erne da dit horn sikkert blev bakset sammen af spånplade søm og papskabelonere

Jeg håber en dag jeg får tid og råd til at lave et stort duelund horn kun af birke x- finer
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Duelund horn. Erfaringer med og tanker om...

Indlægaf Tonni » lør 31. jul 2010 14:22

Hej Ruben!
Jo du har haft svaret på lidt af det før. Men når nu der er kommet et decideret forum om horn og fuldtoner...
r-l-b skrev:har du prøvet at justerer med sand i det kammer der er nedenfor enheden?
har du prøvet med fåreuld bag enheden ?
har du prøvet at dæmpe metaldelene på Lowther med Mastic eller andet ikke hærdende voks materiale +

Ja det er prøvet og jo mindre volumen er i ladekammeret jo mere mellemtone med ud. Og selv om der kommer >meget< fåreuld i kammeret er det ikke nok til at fange mellemtonen
r-l-b skrev:Har du prøvet at sætte en ekstra frontbaffel på så der bliver mere plads bag din Lowther?

Nej det er så en af de ting jeg ikke har leget med! - Men havde tænkt på det. Det er også grunden til at jeg kunne tænke mig at vide hvordan man beregner et ladekammer...
r-l-b skrev:At duelunds to horn er forskellige har vel noget med den "lettere" tilgang man havde til bygge teknik og finish den gang i 70erne da dit horn sikkert blev bakset sammen af spånplade søm og papskabelonere

Jeg håber en dag jeg får tid og råd til at lave et stort duelund horn kun af birke x- finer

Ja det er jeg ikke i tvivl om!!! Jeg har også kastet mange lange billeder efter dine! Kan kun forestille mig det er rigtigt godt!!!

Med venlig hilsen
Og tak for dit indlæg!
Tonni

Har forresten viden om at der står flere sæt duelundhorn rundt om, der ikke bliver brugt. Det er endnu en grund til denne tråd! Det kunne jo være andre fik mod, og lyst, til at komme i gang!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Duelund horn. Erfaringer med og tanker om...

Indlægaf Gottschalck » lør 31. jul 2010 14:42

Jeg gav da gerne mit besyv på hvordan de spillede hvis jeg havde et sæt :!:

Men jeg har haft pm 6 med alnico og Philips 9710 i et andet horn som jeg ikke husker navnet på.

Størelsesmæssigt lå det et sted imellem dine horn og mine Voigt horn.

pm 6 var godt til jazz og kammermusik eller musik som ikke var for komplekst.
Jeg synes enheden gjaldede for meget i mellemtonen efter min smag, men igen - i visse stykker musik var man virkelig tilstede i optagerummet - noget jeg kun har oplevet med mine hedengangne ELS 57 fra Quad.
Jeg tror ikke 9710 bliver bedre for den har samme problemer i mellemtonen med peaks flere steder i frekvensområdet end PM 6 eren. (det har jeg vist også skrevet før)
Tror T. Graversen har lavet et filter til 9710, men her går fidusen lidt af, synes jeg.
Generelt tror jeg du skal gå efter engelske fuldtoner hvís det skal blive bedre. Mange freaks har desværre fundet deres kvaliteter og de er blevet dyre.
Jeg gad godt prøve nogle af de nye Fuldtoneenheder, men på den anden side at kaste 3-5 kilo efter nogle enheder man ikke ved hvordan lyder - lidt vildt.
Du kan også godt låne mine 9710 hvis du lyster eller ventetiden bliver for lang.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Duelund horn. Erfaringer med og tanker om...

Indlægaf Tonni » søn 1. aug 2010 20:36

Gottschalck skrev:Jeg gav da gerne mit besyv på hvordan de spillede hvis jeg havde et sæt :!:

Men jeg har haft pm 6 med alnico og Philips 9710 i et andet horn som jeg ikke husker navnet på.

Størelsesmæssigt lå det et sted imellem dine horn og mine Voigt horn.

pm 6 var godt til jazz og kammermusik eller musik som ikke var for komplekst.
Jeg synes enheden gjaldede for meget i mellemtonen efter min smag, men igen - i visse stykker musik var man virkelig tilstede i optagerummet - noget jeg kun har oplevet med mine hedengangne ELS 57 fra Quad.
Jeg tror ikke 9710 bliver bedre for den har samme problemer i mellemtonen med peaks flere steder i frekvensområdet end PM 6 eren. (det har jeg vist også skrevet før)
Tror T. Graversen har lavet et filter til 9710, men her går fidusen lidt af, synes jeg.
Generelt tror jeg du skal gå efter engelske fuldtoner hvís det skal blive bedre. Mange freaks har desværre fundet deres kvaliteter og de er blevet dyre.
Jeg gad godt prøve nogle af de nye Fuldtoneenheder, men på den anden side at kaste 3-5 kilo efter nogle enheder man ikke ved hvordan lyder - lidt vildt.
Du kan også godt låne mine 9710 hvis du lyster eller ventetiden bliver for lang.


Hej Jesper!

Ja der er mange muligheder for at komme galt af sted, i denne hobby!- Men jeg er da ked af at høre at dine ELS 57 døde! - Var det den klassiske med slap folie?
Det er sjovt du siger engelske enheder... Regner med du sigter mod Tannoy, Richard Allan eller Godmans?!
- For Lowther er da nok noget af det mest klassiske når det kommer til engelske fuldtoner med en historie tilbage til midt i 1930'erne! Og ja de priser der er på de ovennævnte er LANGT uden for min formåen, desværre!!!
Så derfor er mine trofaste PM6A'ere det tætteste jeg kommer på mit ideal! - Som i øvrigt er et sæt Audiovector Auditorium med PM4A! - Og tro mig, det bliver ikke let at komme op i den musikalitet det sæt tryller frem!!!
Men ja sådan er der jo så meget!!!
Grunden til at 9710'erne bliver nævnt er også at de angiveligt skulle kunne nøjes med et mindre ladekammer end PM6A!
Samt at jeg håber der er nogle andre der har rodet med de "små" Duelund, der kommer med indspark! for derved at give deres erfaringer videre til dem der skulle falde over nogle kabinetter, og få lyst!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Duelund horn. Erfaringer med og tanker om...

Indlægaf Gottschalck » søn 1. aug 2010 20:57

Hej.
Det var ikke ment som at Quaderne døde - gudskelov.
Fruen og det nye lytterum harmonerede ikke rigtig sammen, så 'radiatorne' røg til Aalborg til en glad ny ejer.
Jeg var en meget 'ked' mand den dag, de blev solgt for de havde en mellemtone som ingen anden højtaler, jeg har hørt har.
Gudskelov dukkede Golden eight enhederne op af contaneren iført deres grimme lilla kabinetter med hessianfronter sidste år og de har været referencen her siden. jeg får iøvrigt en Goodmans axiette 8 inden længe (desværre kun en enhed) men det bliver alligevel spændende at høre om denne enhed kan udfordre golden eight enhederne.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Duelund horn. Erfaringer med og tanker om...

Indlægaf Lars » søn 9. jan 2011 20:34

Hej

Undskyld at jeg kommer lidt sent ind i denne tråd.
Jeg er ny her og faldt over tråden da jeg leder efter et sæt enheder til en ven, som har Duelunds "små" cementhorn stående i garagen, og det er jo synd.

Jeg undrer mig lidt over dit problem Tonni.
Jeg har selv egoistudgaven af Duelunds kæmper og før dem havde jeg i mange år den mindre udgave.
Ingen af dem har sendt noget ud af hornmundingen som ikke skulle være der.
I begge tilfælde er bestykningen Coral Beta 8. "1 i de "små" og 2 stk i hver af de store.

Magneten på Beta 8 fylder ret godt, så efter andres forslag skulle problemet netop være større her, end f.eks. Lowther. For mange år siden havde jeg et sæt PM7 i de små, men heller ikke her oplevede jeg det du beskriver.

M.v.h.
Lars
Lars
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09 jan 2011

Re: Duelund horn. Erfaringer med og tanker om...

Indlægaf r-l-b » søn 9. jan 2011 21:25

hej LArs

Er lowther enheder ikke ret anderledes i deres lyd end fx coral beta ?

Jeg prøvede/ læs kæmpede længe med mine coral beta 8 - men jeg kunne ikke få diskanten til at lyde rart - den blev sådan "hård og glasskåragtig

anyway før jeg puttede tannoy i mine store duelundhorn spillede jeg med Coral Flat 10 - det lød hammer godt - jeg savnede dog lidt diskant - men ellers tørt på den rigtig fede måde

ny er lyd teori jo ikke sådan at man bare kan skalere et horn op - eller ville jeg lave et sæt monster store duelund horn til mine Tannoy monitor Gold 15" - men de ender nok i et Corner York som skulle være det "ikke horn" kabinet der lyder bedst af de gamle Tannoy konstruktioner

Netop bass i Duelundhornet - når først man er færdig med at stoppe og proppe lammeuld og andet godt - er ret god sammenlignet med andre lidt mere primitive horn - men dog ikke fejlfri (men fejlene tager jeg gerne med når bare de alle de gode ting ved duelund hornet stadig dominere)
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Duelund horn. Erfaringer med og tanker om...

Indlægaf Lars » søn 9. jan 2011 22:44

Hej RLB
Jo, Lowther og Coral Beta lyder ret forskelligt.
Duelund selv arbejdede jo også ihærdigt med mange kontroversielle metoder på at få coralenhederne til at lyde mere som Lowther.
Som du skriver er diskanten/øvre mellemtone noget hård i det. Da de var nye var det der hjalp bedst efter min mening, at gøre en passende mængde uld fast imellem membranerne. Efter 30 år er dette dog ikke nødvendigt mere. Som vi andre bliver de mere bløde og runde med årene ;-)

Lowtherne var til gengæld lidt for slappe i den øverste diskant, og det var det jo ikke nemt at gøre noget ved. PM7ernes sølvspole gav dem dog en hurtighed som gjorde dem til min absolutte preference til klassisk musik. Gummiophænget satte desværre en levetidsbegrænsning på dem, mens Corallerne spiller lystigt videre.
Her i sommers brugte folkemusikgruppe Phønix faktisk mine egoisthorn som hovedhøjtalere ved vores koncert her på Drejø. Det virkede aldeles fint og basklarinettisten havde ikke noget at klage over.
Her er en lille smagsprøve fra koncerten: http://www.youtube.com/ildsjalen#p/u/2/mw1mGvLDf_o

Har du problemer med bassen fra disse horn, så er den mest radikale løsning at ændre rummet de spiller i.
Mine egne har i nogle år stået i en alt for lille stue og det går hårdt ud over bassen. De kræver deres rum.
Derfor byggede jeg det rum du ser på videoen, og nu kan jeg genkende den lækre rene, stramme og meget dybe basgengivelse de virkelig kan præstere om nogen.
Jeg vil ikke udelukke, at jeg om nogle dage ændrer mening om mellemtone diskant kvaliteten fra betaerne, da jeg netop har købt et sæt Martin Logan elektrostater. Jeg har endnu ikke hørt dem, men håber selvfølgelig at blive stærkt positivt overrasket.
Lars
Lars
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09 jan 2011


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster