spuncut skrev:Når du tænder for forstærkeren lades den halve forsyningsspænding på udgangs-lytten (gennem højtaleren) og det er den spænding som PNP-transistoren (eller den nederste NPN i Quasi-sammenhæng) sidenhen "lever" af når trinnet går ud af klasse-A.
Forøvrigt har jeg siddet og gloet meget på et Hafler DH-220 -diagram, jeg har dog endnu ikke fundet ud af hvor "dynamikken" sidder
MVH spuncut
Ja , Quasi og ud af klasse A.........mht. 901 og de ca 50VDC på "toppen" af den øverste NPN , så må der ligge den halve spænding over elektrolytten på 3000uF, som derfor er nødvendig for ikke at brænde højttaleren af...... men jeg var nødt til at spørge min kammerat, hvorfor B&O's kredsløbs designere gjorde brug af at lægge den nederste udgangstransistor til 0 ?
Forklaringen var den, at man i starten ikke havde passende komplementære udgangstransistorer , men det der kom bag på mig var, at løsningen med at konstruere udgangstrinnet ( og hele radioen iøvrigt) med single strømforsyning simpelthen var økonomi? Det var klart billigere med en single forsyning og dermed også billigere elektrolytter.
Det danske sprog er ikke helt nemt at formulere hvis man forsøger at beskrive lydgengivelse fra en forstærker, og jeg kan se at du faldt over ordet "udynamisk". Jeg undlod at skrive en "flad" forstærker vs en "levende" ditto , men det med dynamikken kom der også en forklaring på.
Når B&O 901 eller en af de andre smukke radioer fra samme tid og samme teknik "spiller" ud igennem en 3000uF elektrolyt, er der stort set ingen dæmpningsfaktor der kan stoppe bashøjttalerens udsving, samtidig med at der specifikt ved 901 radioen er indføjet en form for loudness eller frekvens korrigerende kredsløb. Så det min bror og jeg lyttede til var et ikke lineært radiosignal.....men som lød rigtig godt efter vores opfattelse.
Som det blev sagt er lyden igennem en 901 rigtig god ....hvilket kan hænge sammen med flere single-end transistortrin igennem hele radioen og forstærker kredsløbet.
Ifølge ingeniøren: Hænger man en 4 - 5 Ohms modstand på højttalerudgangen i serie med højttaleren på en god transistorforstærker kan man opnå samme dårlige dæmpning af bashøjttaleren på linie med udgangen af 901.....
...jeg må tilstå, at det er ikke afprøvet
Jeg har kigget lidt på diagrammet over din Hafler DH-220...mon ikke noget af "dynamikken" stammer fra dine 2SJ49/2SK134
...som du ved, har de en karakteristik der minder om rør?
....uden på nogen måde at være ekspert på transistor kredsløb , har jeg fået erfaring for, at mange fuldsymmetriske forstærkere som DH-220 lyder supergodt, med én velkendt undtagelse hvor der blev anvendt for mange transistorer i indgangs- og pre-drivertrinnnet....har en DH-200 som jeg en anden gang vil spørge dig om.
Jeg glæder mig til at modtage en Beomaster 3000-2 med sølv forplade og en Beomaster 4000 med sort forplade, og jeg er sikker på, at de begge vil spille godt.
Mvh. Kim