Lækstrøm i lytter

Rør i alle afskygninger

Lækstrøm i lytter

Indlægaf mcs_5 » fre 22. apr 2011 02:38

Elektrolytter i gammelt rørudstyr skal skiftes, hvis lækstrømmen er for høj. Men hvad er for høj?

Nogle gange er det let. Som i min Fisher receiver hvor lytterne bliver varme efter kort tid. Men andre gange er det mindre let...

I dag kiggede jeg på et "radiomøbel" fra '55. Det havde stået i mange år uden at være i brug, men Jensen lytterne så umiddelbart pæne ud (ingen buler/revner). Jeg prøvede så at "genoptræne" de 2+1 gange 47µF langsomt med en variabel strømforsyning. Efter en times tid nåede jeg op på 275V, som er ca. den spænding radioen kører på. Lækstrømmen var da på ca. 1mA, og lytterne var kolde. Men er 1mA for meget?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Lækstrøm i lytter

Indlægaf Tube mania » fre 22. apr 2011 11:02

Det er det ihvertfald ikke...jeg kan muligvis finde noget om emnet i mine gamle 'Radio-ekko'
mvh

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Lækstrøm i lytter

Indlægaf his067 » ons 20. jun 2012 09:30

Findes der en tilsvarende fyldig tabel for ESR? Eller er der en formel for omregning?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lækstrøm i lytter

Indlægaf MDA » ons 20. jun 2012 10:35

Fyldig er den ikke, men kan da bruges.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Lækstrøm i lytter

Indlægaf his067 » ons 20. jun 2012 14:42

Det har du ret i! Den er lidt kort (og går ikke op til "Rør-spændinger", i.e. omkring 450-500V (eller højere for 300B-rør)

Men er der en formel som kan bruges til f.eks at omregne Tube Mania's liste til ESR?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lækstrøm i lytter

Indlægaf tctla » tirs 21. jun 2016 12:40

Der er forskel på, hvad man kan acceptere i ESR, alt efter hvad elektrolytterne bruges til.
MDA's tabel går muligvis an, når det drejer sig om elektrolytter til audiobrug, men bestemt ikke, hvis det f.eks omhandler 'lytter til brug i switch-mode strømforsyninger.
De viste værdier for 'lytter fra 4,7uF til 100uF vil få mig til, at udskifte kondensatorerne, hvis de sidder i en SMPSU.
Det har så nok smittet af så meget, at når jeg måler tilsvarende i transistor-udstyr, ryger de også ud på stedet.
I rør-udstyr er jeg nok lidt mere large. Her er der ikke så store muligheder for katastrofalt og destruktivt selvsving, som i transistor udgangsforstærkere med dårlige 'lytter.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Lækstrøm i lytter

Indlægaf Tube mania » fre 24. jun 2016 09:30

Billede

Jeg foreslår ved de højere spændinger som ikke er udfyldt blot sammenligner med de lavere spændinger. Klart at tallene er sammenlignelige, men man må selv vurdere...evt lave test på nye lytter.


Jeg har en god indikator i min vario traffo. Når 3A automat-sikringen giver et ordentlig knald når der tændes ved jeg i hvert fald at elektrolytterne ikke er døde. Men ellers måler jeg ripple ved fuld gas :Skor:


RIPPLE

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Lækstrøm i lytter

Indlægaf his067 » lør 28. okt 2017 11:30

Nu undrer jeg mig så (igen!):
Som I ved har jeg to Radford MA50. For knapt en måned siden lød der et højt knald fra en af dem som jeg straks troede var et rør der sprang. Det var det ikke...
Istedet har det nu vist sig at være en lækkende Jensen Kondensator (500µF/500V) og idag fik jeg mig endeligt taget samme til at sætte en ny Kermet Kondensator (330µF/500V) i forstærkeren.

MEN jeg kunne ikke dy mig for lige at grave mit ESR meter frem for at måle på Jensen og på Kermet. Resultatet er forvirrende: Den lækkende Jensen ESR=0,22Ω, den tætte Kermet ESR=0.15Ω. Betyder det ikke at den lækkende Jensen stadig fungerer? Eller hwa' ?????? :Skor:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lækstrøm i lytter

Indlægaf mcs_5 » lør 28. okt 2017 12:33

Prøv hellere at måle lækstrøm - ikke ved 5V men ved 500V...

Mikkel
Senest rettet af mcs_5 lør 28. okt 2017 16:28, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Lækstrøm i lytter

Indlægaf his067 » lør 28. okt 2017 14:14

Tak, Mikkel :thumbsup:

Her er der så en krydsreference til din beskrivelse af hvordan man gør det (jeg formoder det er muligt at bruge samme teknik i dette tilfælde).

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=555&t=10200&p=92245&hilit=30v#p92245

Vil det også virke en lavere (320VDC) spænding?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lækstrøm i lytter

Indlægaf mcs_5 » lør 28. okt 2017 16:36

his067 skrev:Vil det også virke en lavere (320VDC) spænding?

Ja - du skal bare være i nærheden af en "realistisk" spænding. Det med 1M seriemodstand var beregnet på papirkondensatorer. Det tager noget tid, at lade en 500µF lyt op gennem en 1M modstand - og den her "lovlige" lækstrøm vil spise noget af den tilgængelige spænding. Jeg slår lige nogle tal op...

Og det er så gjort... En 500µF 500V lyt må efter Kemets mening have en lækstrøm på 1,5mA (0,006 * 500µF * 500V = 1500µA). 1,5mA gennem 1M giver 1500V - der er et lille problem ;)

Brug f.eks. en 33k 2-5W modstand. Den vil begrænse strømmen til maks. 10mA (så detonationer undgås), og vil samtidig kun spise 50V med 1,5mA lækstrøm. Hvis du efter noget tid (fra minutter til timer) kommer ned på "kun" 50V over modstanden, er lækstrømmen OK. Hvis kapacitet samtidig også måles korrekt, så burde lytten virke...

Når jeg skal måle lækstrøm i lytter, har jeg en strømforsyning med strømbegrænser. Den sætter jeg til f.eks. 5mA. Så er det nemt at se, om lytten er OK. Hvis den har det skidt, kommer den slet ikke op på den indstillede spænding. Og hvis den gør, kan man så bare aflæse hvilken strøm den bruger.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster