Coral Decade

Rosinen i pølseenden

Coral Decade

Indlægaf Yams » lør 27. aug 2016 21:46

Der må næsten være nogen her der kender dem....og jeg lurer på om der stadig er nogen eksemplarer tilbage derude.

De var trapez-agtige i formen og bestod, som jeg husker det, hver af 8 stk Coral Flat 5 og et diskanthorn.

Jeg kan ikke finde noget på Google, men det er vel også 30-35 år siden de gik ud af produktion.
Yams
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20 maj 2016
Lokalitet: Kalundborg

Re: Coral Decade

Indlægaf Fredmarantz » lør 27. aug 2016 22:08

Hvis vi skal i gang med lidt historisk detektivarbejde om disse højttalere- så må du nok komme med lidt flere fakta - tænker jeg.....

Hvor kender du dem fra?
Hvordan ved du, at de hedder Coral Decade?
Er du sikker på, at det ikke er noget hjemmebygget halløj eller et byggesæt fra Audioscan?? (Audioscan solgte jo en hulens masse løse Coralenheder til alle hjemmebyggerne)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Coral Decade

Indlægaf Fredmarantz » lør 27. aug 2016 22:16

Hvis du kigger på denne fortræffelige tråd på Hifi4all - om Audioscan, så vil du på side 4 se en skanning af 1983-kataloget. På side 37 i kataloget finder du blandt andet dette:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... PN=0&TPN=1
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Coral Decade

Indlægaf snod » lør 27. aug 2016 22:23

Og fra HiFiÅrbogen '79:
Coral Decade.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 914
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Coral Decade

Indlægaf Fredmarantz » lør 27. aug 2016 22:24

Ja- tankerne flyver jo lige hen på Bose 901'eren.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Coral Decade

Indlægaf Fredmarantz » lør 27. aug 2016 22:36

Det, at Audioscan solgte alle disse løse Coral- enheder og varmede publikum op til selvbyg, afstedkom også, at Audioscan foranledigede tegninger til div. kabinettyper, som også kan læses i kataloget. Jeg kunne godt få den tanke, at disse kabinettyper var designet af danske/Audioscan-designere - måske er der nogle af disse deltagende her på forum?
Så har man kaldt denne 901-lignende konstruktion for "Decade" - det er jeg ikke sikker på, at Coral i Japan selv vidste. Af den årsag kan det være svært at finde noget på nettet om dette kabinet.

Er det mon omtalt i "højttalerbyggebogen" - som jeg har ét eller andet sted, men hvor???

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Coral Decade

Indlægaf cdp » lør 27. aug 2016 23:00

Der er 9 fuldtoner, så den ene spiller måske bagud saammen med hornet, mener det var et h 40 ... Husker audioscan reklamerede med et samlet membran-areal og lydtryk, som en fuldvoksen 15" bas.. ;) Prisen for flat 5 ( tror endda navnet var 5a11 ) , var ca. kr. 70, da jeg købte et par til noget bilstereo..iøvrigt god lyd fra sådan en lille enhed.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Coral Decade

Indlægaf skjold » søn 28. aug 2016 14:53

Fredmarantz skrev:
Er det mon omtalt i "højttalerbyggebogen" - som jeg har ét eller andet sted, men hvor???


Fra "Højttaler-selvbyg for alle", data er opgivet til 35Hz-20kHz +4/-8dB, 150W vedvarende belastning, driftseffekt 2W. Som ses i teksten til filteret, så er der 8 enheder der spiller bagud. Den 9. enhed spiller sammen med diskanten forud:

Skærmbillede 2016-08-28 kl. 14.51.13.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Coral Decade

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. aug 2016 15:08

Der var den jo! - så er problemet vist løst godt og grundigt, mon ikke?. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Coral Decade

Indlægaf Yams » søn 28. aug 2016 23:33

Jamen for hulen da....sikke en feedback.
Nu kan jeg selvfølgelig godt huske at Audioscan havde dem som byggesæt.
Har ellers terpet gamle årbøger, men åbenbart med de forkerte briller på.

Jeg byggede i sin tid mine om til brug i noget mobildisko, med alm. trykkammer og alle enhederne fremad.
Hertil så en separat basrefleks med en Seas 12" der passede ind under.
Jeg husker dem stadig som de bedste højttalere jeg har haft.

Flat-enhederne - i alle størrelser - var/er i det hele taget virkelig gode.
Yams
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20 maj 2016
Lokalitet: Kalundborg

Re: Coral Decade

Indlægaf Yams » ons 14. sep 2016 01:03

Faldt sgu lige over billede hvor de er med på.

...og bemærk lige VU-metrene...de var onde med deres 2x1200 watt :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Yams
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20 maj 2016
Lokalitet: Kalundborg

Re: Coral Decade

Indlægaf cdp » ons 14. sep 2016 06:50

- Imponerende lydmur og vumetre - de flat 10 var næsten lige så store som seas basserne... ligner de samme, som i disco 47.. :lol: hvor mange forstærkere var der spændt foran ?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Coral Decade

Indlægaf dfms » ons 14. sep 2016 07:06

Yams skrev:Faldt sgu lige over billede hvor de er med på.


Det ser rigtig godt ud :p , hvor er vi henne tidsmæssig ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Coral Decade

Indlægaf No1 » ons 14. sep 2016 07:10

:OLO: :OLO: :OLO: Top fedt foto, Yams :cool1: :cool1: :cool1: Det gad jeg godt have hørt og ikke mindst set :Thumpsup: :Thumpsup:
Havde for øvrigt Flat 5 i min Datsun 100A varevogn sidst i 70'erne. De bleve senere suppleret med tre frontladehorn (!) med Flat 8 - der var ikke plads til det sidste som måtte blive hjemme :lol: Et set-up der blev modtaget med hovedrysten af mine omgivelser, men hvorfor ikke bruge det store varerum til noget nyttigt ? :lol:

Hvilke grammofoner og mixer brugte du ? Må man gætte på Vivanco mixer ? Eller Monacor ?
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Coral Decade

Indlægaf Louis » ons 14. sep 2016 08:43

Jeg har lige solgt et par Flat 5 - de skulle bruges til ag udskiftet par enheder i sådan et par - så der findes da stadig et par ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], napedersen og 19 gæster