Jeg vil da godt lige sige et par ord om mine erfaringer med de russiske 6P3S-E rør.
De er ganske som Tube M skriver equivalente med 6L6 og også KT66, idet det er power beam tetrode i modsætning til EL34 som er pentoder. Rent kredsløbsmæssigt, er der ingen forskel, og de to rørtyper kan anvendes uden ændringer - bortset naturligvis fra en bias justering.
Jeg har ikke megen sammenlignings erfaring med 6P3S-E og mange forskellige EL34'ere. Mine erfaringer med EL34 strækker sig til 2 sæt kinesiske, et sæt rigtigt gode Shuguang og et sæt standard "no name".
Ved et tilfælde hørte jeg om de russiske rør, og da prisen på disse jo er særdeles attraktiv, valgte jeg at prøve et par. Det forsøg har mundet ud i, at det nu er mit foretrukne rør, som gør en rigtig god figur i mine 2 Dynaco kloner - en "kinesisk hyggepejs" og et hjemmebygget amerikansk kit.
6P3S-E rørene er meget solidt byggede, og i følge de russiske militærespecifikationer har de en levetid på 5.000 timer. Jeg har nu spillet på mit det mest brugte sæt i mere end 1.200 timer, og de viser ingen tegn på ælde, og har ikke haft behov for justering af bias. Jeg kører dem med en katodestrøm på 40mA.
Lydmæssigt synes jeg, at de gør det bedre end mine 2 sæt kinesere. Det skal dog siges, at de først rigtigt kommer til deres ret efter 50-100 timers spilletid. Når de er spillet til, bløder de op og åbner i basområdet.
Så her fra mig, de bedste anbefalinger af 6P3S-E